۱۳۹۶/۱۰/۲۳ ۰۷:۱۵

رصد دو «آروغ» یک سیاهچاله عظیم در فضا!

اخترشناسان سیاه‌چاله عظیمی را رصد کرده‌اند که بعد از بلعیدن گازهای داغ، دو "آروغ" بزرگ زده است.
رصد دو «آروغ» یک سیاهچاله عظیم در فضا!
تلسکوپ‌های فضایی هابل و چاندرا دو آروغ‌ سیاهچاله‌ای به نام J۱۳۵۴+۱۳۲۷ SDSS در فاصله ۸۰۰ میلیون سال نوری را ثبت کرده‌اند.آروغ اول صد هزار سال پیش از آروغ اول زده شده است.

این به اصطلاح آروغ، جریان ذرات بسیار پرانرژی است که از سیاهچاله به بیرون پرتاب می‌شود.وقتی گازهای داغ به سیاهچاله نزدیک می‌شوند به درون آن کشیده می شوند اما مقداری از انرژی آنها دوباره به فضا برمی‌گردد.

جولی کامرفورد اخترشناس دانشگاه کلرادو در دویست و سی و یکمین کنگره انجمن اخترشناسی آمریکا گفت: "ولع سیاهچاله‌ها سیری ناپذیر است اما ظاهرا اعتقادی به آداب غذا خوردن ندارند."

"مثال‌های متعددی از سیاهچاله‌هایی که تک آروغ زده‌اند وجود دارد اما ما کهکشانی را با یک سیاهچاله کلان‌جرم کشف کردیم که نه یک بار بلکه دو بار آروغ زده است."

NASA/STSCI/CXC
 دو آروغ در تصویر دیده می‌شود، پیکان بالایی آروغ جدید است و پیکان پایینی آروغ قبلی

سیاهچاله‌های کلان‌جرم عظیمترین نوع سیاهچاله هستند که در مرکز تقریبا تمام کهکشان‌های بزرگ قرار دارند.تلسکوپ چاندرا با ردیابی پرتوهای ایکس که از کهکشان مورد بحث ساطع می‌شد، به محققان امکان داد تا محل دقیق سیاهچاله‌ای را که در مرکز آن قرار دارد مشخص کنند.

تلسکوپ هابل هم به پژوهشگران نشان داد که ابری از گازهای سبز-آبی از سیاهچاله به بیرون تراوش می کند که نشانه آروغی قدیمی است. در آن زمان این آروغ سی هزار سال نوری از سیاهچاله دور شده بود.

اما اخترشناسان یک حلقه کوچک هم در تصویر دیدند که نشانه یک آروغ تازه است.دکتر کامرفورد می گوید این آروغ تازه در واقع مثل "امواجی" است که با سرعت زیاد از سیاهچاله بیرون می‌زنند.

او برای توصیف این رویداد از تمثیل استفاده کرد: "تصور کنید عده‌ای سر میز شام غذا بخورند و آروغ بزنند، بخورند و آروغ بزنند.""شما وارد اتاق می‌شوید و متوجه می‌شوید هنوز آروغ پیش غذا در فضای اتاق باقی است و وقتی آنها مشغول صرف غذای اصلی می‌شوند آروغ تازه‌ای می‌زنند که میز غذا را به لرزه در می‌آورد."

این مشاهده از این نظر مهم است که نظریه های پیشین را تایید می‌کند که پیش‌بینی می‌کرد سیاهچاله‌ها می‌توانند به سرعت سوسو بزنند. این مشاهده نشان داد که سیاهچاله‌ها در بازه زمانی صد هزار سال سوسو می‌زنند، که برای انسان زمانی بسیار طولانی است اما در مقیاس کیهانی بسیار سریع است.

بر اساس این نظریه‌ها، در زمان "شکم چرانی و آروغ" انتظار می‌رود سیاهچاله‌ها درخشان شوند و در زمان "چُرت" تاریک. پژوهشگران معتقدند که این سیاهچاله دوبار آروغ زده چون دو غذای جداگانه خورده بود. دلیل آن می‌تواند این باشد که این کهکشان با کهکشان مجاور برخورد کرده باشد و این می تواند گازهای کیهانی زیادی فراهم کند که خوراک سیاهچاله شود.

ستارگان و گازها این دو کهکشان را به هم مرتبط می‌کنند و برخورد دو کهکشان باعث می‌شود گازها به سمت سیاهچاله کلان‌جرم جریان پیدا کند و دو وعده غذای مجزا فراهم کند که نتیجه آن دو آروغ خواهد بود.

این تحقیق در نشریه اخترفیزیک منتشر شده است.
#آروغ فضایی #سیاه چاله