تمام فرآیند جمع آوری اخبار به صورت خودکار انجام می گیرد. مسئولیت صحت محتوای این خبر بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است.با این وجود در صورتی که به محتوای این خبر اعتراض دارید می توانید از طریقاین لینکما را مطلع کنید.
دسته:دسته بندی نشده
کد خبر:13748401
۱۳۹۶/۱۰/۲۳ ۲۲:۳۵

آیا کافران خدا را قبول داشتند؟

رابطه کفر و شرک با ایمان چگونه است؟ آیا کافران خدا را قبول داشتند؟! و اگر داشتند چرا شرک می‌ورزیدند؟!
آیا کافران خدا را قبول داشتند؟

به گزارش جام نیوز؛ اینکه کافران اعتقادی به خداوند داشتند یا نه، از سوالاتی است که می توان با استناد به آیات قرآن پاسخ آن را یافت. سایت اسلام کوئست به این پرسش پاسخ مناسبی داده است:

 

پرسش:

با توجه به آیه 151 سوره آل عمران که می‌‌فرماید در قلوب کافران رعب می‌افکنم، به دلیل این‌‌که شرک ورزیدند، مگر کافر خدا را قبول دارد که به او شرک بورزد؟!

 

پاسخ:

کفر اقسام و مراتبی دارد؛[1] از این رو کافران هم به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند، و این‌گونه نیست که همه‌ی کافران خداوند را قبول نداشته باشند، بلکه بیشتر آنها خدا را قبول داشته و دارند. قرآن کریم در چند آیه به روشنی می‌فرماید کافران و مشرکان خداوند را به عنوان خالق هستی قبول داشتند، اما در عین حال بنا به دلایلی نسبت به خدای تعالی کفر و شرک می‌ورزیدند. به عنوان نمونه می‌فرماید: «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ».[2]و هر گاه از آنان بپرسى چه کسى آسمان‌ها و زمین را آفرید، و خورشید و ماه را مسخّر کرده است؟ می‌گویند اللَّه.


با توجه به این‌که آنان خدا را به عنوان خالق خود و جهان هستی می‌د‌انستند، اما بنا به دلایلی نسبت به خدای تعالی کفر و شرک می‌ورزیدند؛ لذا است که خداوند می‌فرماید: «وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِکُون»؛[3] و بیشتر آنها که مدعى ایمان به خدا هستند، مشرک‌اند!


مسلم است نه بت‏‌پرستان، و نه غیر آنها هیچ‌کس نمی‌گوید خالق زمین و آسمان و تسخیر کننده خورشید و ماه، یک مشت سنگ و چوبى است که به دست انسان ساخته و پرداخته شده است. به تعبیر دیگر، حتى بت‌‏پرستان در «توحید خالق» تردید نداشتند، اما شرک آنها شرک در عبودیت و ربوبیت بود. آنان معتقد بودند خداوند عالم هستی را آفرید، اما تدبیر آن‌را به فرشتگان، ستارگان و... سپرده است؛ لذا هر گروه و طایفه‌ای به نوعی کفر ورزیده و برای خدا شریک قائل بودند:


1. بسیاری از کافران و مشرکان معتقد بودند که ما بت‌ها را از آن جهت می‌پرستیم که واسطه میان ما و خدا شوند. کافران می‌گفتند ما لایق این نیستیم که مستقیماً با خدا ارتباط برقرار نماییم؛ لذا باید از طریق بت‌ها با خدا رابطه برقرار کنیم: «وَ یَقُولُونَ هؤُلاءِ شُفَعاؤُنا عِنْدَ اللَّهِ»؛[4] آنها غیر از خدا، چیزهایى را می‌پرستند که نه به آنان زیان می‌رساند، و نه سودى می‌بخشد و می‌گویند اینها شفیعان ما نزد خدا هستند.
«ما نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونا إِلَى اللَّهِ زُلْفى»؛[5] ما آنها را پرستش نمی‌کنیم، مگر به این جهت که مقام ما را به خدا نزدیک کند.
بنابر این شرک آنها شرک در عبودیت بود نه شرک در خالقیت.


2. گروهی برای خدا فرزند قائل بودند؛ مانند یهود و نصاری: «وَ قالَتِ الْیَهُودُ عُزَیْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَ قالَتِ النَّصارى‏ الْمَسیحُ ابْنُ اللَّه ذلِکَ قَوْلُهُمْ بِأَفْواهِهِمْ یُضاهِؤُنَ قَوْلَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ قَبْل»؛[6] یهود گفتند: عزیر پسر خدا است. و نصارى گفتند: مسیح پسر خدا است. این سخنى است که با زبان خود می‌گویند که مانند گفتار کافران پیشین است.


3. عده‌‌ای قائل به تجسیم بودند؛ یعنی خدا را به بندگانش تشبیه می‌کردند.
بنابر این کفار و مشرکان به خدا اعتقاد داشتند، اما به دلایلی که گفته شد، در برابرش شرک و کفر می‌ورزیدند، حتی فرعون هم نمی‌گفت من خالق شما هستم، بلکه می‌گفت من پروردگار برتر هستم: «فَقالَ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلى‏».[7]
 

 

رابطه کفر و شرک با ایمان


اکنون به این پرسش می‌پردازیم که چگونه کفر و شرک با ایمان قابل جمع است و نسبت میان آنها چگونه است؟ و چگونه ممکن است انسان در آن واحد، هم مؤمن باشد و هم مشرک، با این‌که ایمان و شرک دو مقوله مقابل یکدیگرند که در یک‌جا جمع نمی‌شوند.


در پاسخ این پرسش باید گفت؛ این اجتماع، نظیر اجتماع اعتقادات متناقض و اخلاقیات متضاد است، و از این نظر ممکن است که این‌گونه امور از معانی‌‌ای باشند که قابل شدت و ضعف‌‌اند. مانند «دورى» و «نزدیکى»، که به سبب اضافه و نسبت مختلف می‌شوند، مثلاً «نزدیکی» و «دوری» اگر مطلق و بدون اضافه لحاظ شوند، هرگز در محل واحد جمع نمی‌شوند، ولى اگر نسبى و اضافى لحاظ شوند، ممکن است در محل واحد جمع شوند، و با هم مطابقت داشته باشند، مثلاً در باره مکه، هم دورى صادق است و هم نزدیکى، دورى از شام، و نزدیکى به مدینه، همچنین اگر مکه با مدینه مقایسه شود، از شام دور است، ولى اگر با بغداد مقایسه شود به شام نزدیک خواهد بود.


به بیان روشن‌تر، ایمان به خدا و شرک به او[8] دو مطلب اضافى هستند که به اختلاف نسبت و اضافه، مختلف می‌شوند. مثلاً اگر ایمان به خدا و شرک به او را دو نقطه صرف و بی‌نهایت تصور کنیم، در بین این دو نقطه فاصله زیادى است که راهروانى در بین آن دو، هر یک در یک نقطه قرار دارند. پس همان‌طور که ممکن است دل آدمى یکسره بستگى به زندگى دنیاى فانى و زینت‌‏هاى زودگذر آن پیدا کرده، و به کلى هر حق و حقیقتى را فراموش کند، و نیز ممکن است مانند مخلصین از اولیاى خدا، از هر چیز که دل را مشغول از خداى سبحان می‌سازد به کلی منقطع گشته و با تمامى دل متوجه خدا شده؛ لحظه‌‏اى از او غافل نشود؛ و در ذات و صفات خود جز به او آرام نگیرد، و جز آنچه او می‌خواهد نخواهد. همچنین ممکن است سهمى از آن و سهمى از این را با هم داشته باشد؛ زیرا – همان‌‌گونه که بیان شد - میان این دو نقطه منزل‌هاى بسیارى است که از جهت نزدیکى و دورى به یکى از آن دو مختلف‌اند. و همین مراتب است که دو طرف را به نحوى از اجتماع، یک‌‌جا جمع می‌کند، و راهروان در این مراتب کم و یا بیش، سهمى از ایمان و سهمى از شرک را دارند.


یکی از دلایل این ادعا اخلاق و صفاتی است که در باطن دل‌ها جایگزین است، و انسان را بر خلاف آنچه که از حق و باطل معتقد شده دعوت می‌کند، و در اعمال صادره از او اثر می‌گذارد؛ لذا می‌بینیم شخصی ادعاى ایمان به خدا می‌کند، در عین حال بند بند بدنش از ترس مصیبتى که ممکن است به او روى بیاورد می‌لرزد، در حالی‌که می‌داند که هیچ‌کس هیچ قدرتی جز به وسیله خدا ندارد. همچنین می‌بینیم شخصی که ادعاى ایمان به خدا می‌کند، و براستى ایمان دارد که «تمام عزت‌ها از آن خدا است».[9] اما در عین ‌حال به هر دری می‌زند؛ با این‌که ایمان دارد که خدا ضامن روزى است، با این‌حال در خانه هر کس و ناکس را می‌کوبد؛ ایمان دارد که پروردگارش به آنچه که در دل نهفته دارد عالم است؛ به آنچه که می‌گوید شنوا است؛ به آنچه که می‌کند بینا است؛ هیچ چیز نه در آسمان‌ها و نه در زمین بر او پوشیده نیست، اما در عین حال حیا و شرم نمی‌کند و همین پروردگار را معصیت و گناه می‌کند.


بنابر این، مراد از شرک در آیه 106 سوره یوسف بعضى از مراتب شرک است که با بعضى از مراتب ایمان جمع می‌شود، و در اصطلاح فن اخلاق آن‌را شرک خفى می‌گویند.[10]

 

[1]. ر. ک: پاسخ‌های 27147 و 74260.

[2]. عنکبوت، 61.

[3]. یوسف، 106.

[4]. یونس، 18.

[5]. زمر، 3.

[6]. توبه، 3.

[7] نازعات، 24.

.[8] ایمان به خدا عبارت است از: تعلق و بستگى قلب به خضوع در برابر ذات واجب الوجود، و شرک عبارت است از: بستگى قلب به غیر او از چیزهایى که مالک خود و چیز دیگرى نیستند، مگر به اذن خدا.

[9]. نساء، 139.«فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً».

[10]. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ‏11، ص 276، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1417ق؛ طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه، موسوی همدانی، سید محمد باقر، ج ‏11، ص 376، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1374ش.

#کافر #خدا
این خبر را به اشتراک بگذارید
related-image


هوای تهران در شرایط ناسالم قرار گرفت رونوشتی از یک نامه به دو مسئول اجرایی کشور: «دم خروس یا قسم حضرت عباس!» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار: 32 هزار میلیارد تومان برای اشتغال فراگیر و روستایی اختصاص می‌یابد سیمان الف هرمزگان قهرمان رقابت‌های والیبال ساحلی کارگران کشور شد راه‌کار اساتید دانشگاه آزاد برای کنترل شرایط هوای خوزستان تصادف مرگبار در کیلومتر 9 جاده مخصوص کرج/راکب موتورسیکلت جان باخت نظر مطهری درباره انتشار فیلم جلسه انتخاب رهبری/ مهم نیست! برخی خود را باسوادتر از رهبری می‌دانند چون مثلا دکترا دارند/ آمریکا بخواهد غلطی بکند، به دست همین خودی‌ها انجام می‌دهد باشگاهی با بازیکن پرسپولیس مذاکره کند محروم می‌شود تلاقی نیروهای مقاومت در شرق فرودگاه «ابوالظهور»؛ تروریست‌ها در منطقه محاصر شدند+نقشه 1.7 میلیارد سال قبل آمریکای شمالی به استرالیا چسبیده بود رادوشوویچ: به طارمی نیاز داشتیم آزمون هم‌چنان در اولویت خرید باشگاه لاتزیو سازمان ملل، رهبری ضعیف و انفعال را مقصر مرگ صلحبان‌ها دانست اعلام مدت زمان مصدومیت ام‌باپه پادشاه مراکش دستور اصلاح کابینه را صادر کرد حضور دانشجویان نمونه و فعال علمی فرهنگی واحد مراغه در اردوی زیارتی اولین عمل پیوند مجدد صورت انجام شد اجرای طرح سراسری پلیس برای امنیت و آرامش شبانه در پایتخت ربودن خانم مهندس برای ازدواج! + عکس کشته شدن یک نظامی ترکیه در سوریه زمین لرزه‌ای 3.5 ریشتری سومار را لرزاند شرایط جدید واردات برنج به گمرکات کشور ابلاغ شد ‌سنگ چاپ: نوگرایی «لیسانسه‌ها» مخاطب را جذب کرد پیام تسلیت مدیر عامل خانه کتاب برای درگذشت داور جایزه کتاب سال مشروعیت زدایی از نظام بین الملل، از ابعاد اندیشه مقام معظم رهبری است راه یابی تئاتر «دریازدگی» به جشنواره بین المللی تئاتر فجر هفتمین دوره آموزش زبان فارسی در ژاپن آغاز شد یاوران فرزندان شهدا، سفیران گمنام اکرام هستند ضعف آنتن‌دهی تلفن همراه، روستاهای رشتخوار را از دسترس خارج کرد وضعیت سد‌های جنوب شرق بحرانی شد/ کاهش ظرفیت سد‌های سیستان و بلوچستان به 42 درصد به عنوان معلم از اختلافات شهرستان رنج می‌برم جلوه‌ای از مهربانی در یک روز سرد زمستانی در بین اهالی گرماب قاین + تصاویر معارفه مدیرعامل بانک کشاورزی برگزار شد مذاکره برای افتتاح شعبه «میربیزنس بانک» در ایران سوم بهمن | خبر اول روزنامه‌های صبح ایران ارزیابی عملکرد بودجه سال 96 در دستور کار مجلس حریق 2 دستگاه خودرو در پارکینگ ساختمان شرایط جدید واردات برنج به گمرکات کشور ابلاغ شد آیا قائدی به صورت چراغ خاموش بایکوت شده؟ آیا متهم میلیاردی فراری صندوق ذخیره فرهنگیان به کشور باز می‌گردد؟ واکنش باشگاه سپاهان به توافق با منصوریان جلسه برنامه ریزی کمیته فرهنگی و هنری ستادگرامیداشت دهه فجر شهرستان قاینات برگزار شد کلوپ: انگار 6 ماه پیش سیتی را بردیم وحدت و پرهیز از تفرقه راهکار مقابله با استکبار به علت عدم افتتاح بیمارستان قرچک مرکز درمانی دارالشفاء بار سنگینی را بر دوش می‌کشد کتاب جدید حدادعادل منتشر شد مصائب زینب (س) و اسرا به مراتب بیشتر از شهدای کربلا بود برگزاری جشن میلاد حضرت زینب (س) در آستان حضرت موسی الکاظم (ع) پیشوا + تصاویر
جزئیات حمله به چند روحانی در قم | ضارب دستگیر شد دستگیری باند سرقت طلافروشی در یافت آباد بررسی حادثه آتش سوزی در شهرداری منطقه 12 افزایش تزریق دلار به بازار دستگیری 4 سارق طلافروشی در یافت آباد شرط دولت و مجلس برای مردم/ تکلیف یارانه‌ها مشخص شد توضیحات حراست شهرداری تهران درباره حادثه آتش سوزی در ساختمان شهرداری منطقه 12 مرگ هولناک داماد مقابل چشمان عروس گفت‌وگو حسن روحانی با رشیدپور را امشب ببینید معاون اداری مالی سابق دانشگاه پیام نور بازداشت شد طرح/ ولادت حضرت زینب (س) جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در بازار آزاد؛ دوشنبه دوم بهمن 96/ توصیه سیف به مردم: در بازار ارز سرمایه گذاری نکنید پلیس زودتر از سارقان مسلح به طلافروشی رسید تصاویر/ وداع با پیکر مطهر شهید مدافع حرم «محمد معافی» حمله به یک روحانی در قم+ عکس رشید پور، مجری گفت و گوی تلویزیونی با روحانی مجری امشب گفت و گو با رئیس جمهور مشخص شد شب گذشته: شهرداری منطقه 12 به آتش کشیده شد خودکشی، پس از قتل خواهر زاده پخش زنده سخنان رییس‌جمهور از 3 شبکه «رضا رشیدپور» مجری گفت وگوی زنده تلویزیونی امشب «روحانی» با مردم تصاویر: ضرب و شتم چند روحانی توسط جوانی در قم تصاویر حمله به دو روحانی در قم جزئیات حمله به دو روحانی در قم +عکس وداع با پیکر فرمانده شهید مدافع حرم، «محمد معافی» +عکس ارسال دو لایحه توسط روحانی به مجلس جدیدترین قیمت دلار، یورو و درهم در بازار آزاد دوشنبه دوم بهمن 96/ دلار مبادله‌ای ارزان شد آتش گرفتن ناگهانی یک اتوبوس در شهرری + تصاویر سامانه آنلاین مدیریت متمرکز حقوق و دستمزد دانشگاه آزاد ایجاد شد تعطیلی مدارس هشت شهرستان خوزستان در نوبت بعدازظهر سه شنبه ترکیه پیشنهاد روسیه را رد کرد رزمایش مشترک محمد رسول‌الله (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران آغاز شد جزئیات حمله به دو روحانی در قم+ عکس میرمحمود موسوی: حال میرحسین موسوی مساعد است گلچین مدیحه و مولودی حضرت زینب (س) پلمب جعبه سیاه نفتکش سانچی امروز باز می‌شود نتیجه‌گیری‌های سیاسی علیه ایران به سبک عادل‌الجبیر! دستگیری سارقان مسلح قبل از سرقت طلافروشی حمله با بمب آتش زا به منطقه شهرداری تهران پخش زنده سخنان رییس‌جمهور از 3 شبکه التهابات بازار ارز کاهش یافت مدارس چند شهر خوزستان فردا سه شنبه تعطیل اعلام شد پیشنهاد 2 میلیاردی تیم اصفهانی به ستاره‌های پرسپولیس اخراج نمایندگان عرب‌تبار از کنست اسرائیل حمله با قمه به دو روحانی در قم + عکس نظر آیت الله قرائتی درباره کشتی مطلا حذف دوران تحصیل از سنوات بازنشستگی فرهنگیان؟ قضات با بهره مندی از ظرفیت‌های قانونی از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند/ اجازه نمی‌دهیم برخی جریان‌ها هزینه آشوب را کم کنند/ زندان‌ها در تغذیه و بهداشت با مشکلات متعددی مواجهند پیشنهاد یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس/ پرکردن خزانه اسلحه‌سازان به صلح و ثبات کمک نمی‌کند پخش زنده سخنان رییس‌جمهور از 3 شبکه

تمام فرآیند جمع آوری اخبار به صورت خودکار انجام می گیرد. مسئولیت صحت محتوای این خبر بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است.با این وجود در صورتی که به محتوای این خبر اعتراض دارید می توانید از طریقاین لینک ما را مطلع کنید.
message
near_me