منبع:همشهری
دسته:علمی و فناوری-بهداشت و سلامت()
۱۳۹۶/۱۱/۲۴ ۲۰:۱۹

ساخت اجزای بدن انسان در آزمایشگاه!

نیو صدر- خبرنگار: 2 سال پیش پدر حسن با سؤال‌هایی از پسرش روبه‌رو می‌شد که جواب درستی برای آنها نداشت؛ «چرا من این بیماری را دارم؟ چرا باید با این شرایط زندگی کنم؟»
ساخت اجزای بدن انسان در آزمایشگاه!

۷ سال پیش حسن با یک شرایط ژنتیک خاصی درباره پوستش به دنیا آمد که نامش اپیدرمولیز بولوسا است؛ افراد دارای این شرایط، پوستی نازک دارند که همیشه در حال تاول‌زدن است. وقتی حسن فقط یک هفته‌اش بود پوستش شروع به تاول‌زدن کرد، اما وقتی او به همراه خانواده‌اش از سوریه مهاجرت کرد و در آلمان پناهنده شد، شرایط بسیار بدتر شد. حسن تقریبا تمام پوست بدن خود را از دست داد و به بیمارستان رفت.

اما بعد از مدتی، بعد از تماس پزشکان با یک دانشمند ایتالیایی معجزه‌ای رخ داد. دکتر میشل دلوکا که پیش از این روی «پیوند پوست اصلاح‌شده ژنتیک» کار می‌کرد توانست برای نخستین‌بار نتایج تحقیقاتش را روی یک بیمار امتحان کند؛ بعد از اینکه بدن حسن برای مدت‌ها در بانداژ بود، دانشمند ایتالیایی توانست یک پوست کامل برای حسن بسازد. الان ۲ سال از آن زمان گذشته، حسن دیگر دارو مصرف نمی‌کند، فوتبال بازی می‌کند و اگر پوستش زخم شود بعد از مدتی زخمش به شکل طبیعی درمان می‌شود.

در واقع کاری که این دانشمند و تیمش انجام دادند، ادامه کاری بود که دانشمندان از سال ۱۹۹۸ میلادی آن را آغاز کردند. در آن سال‌ها دانشمندان موفق شدند برای نخستین سلول‌های بنیادی جنین انسان را کشت کنند. کشت این سلول‌ها باعث‌ شد تا همه امیدوار شوند تا شاید روزی بشر بتواند از طریق آنها اجزای بدن انسان را در آزمایشگاه‌ها از نو بسازد، البته هنوز دانشمندان در ساخت همه قسمت‌های بدن موفق نبوده‌اند و برعکس داستان حسن، سلول‌های بنیادی ماجراهای مرگباری هم با خودش داشته است.

در این رابطه میشل دلوکا به گاردین گفت: از ابتدا یک دید غیرواقعی به راه‌های درمانی به‌وجود آمده از این کشف علمی وجود داشت که این رقابت را در این عرصه شدیدتر کرد و باعث شد بسیاری نتایج تحقیقاتشان را تغییر دهند. منظور او یکی از اقدامات پزشک هموطنش، پائولو ماکچیارینی است. این پزشک ایتالیایی در سال ۲۰۱۱ ادعا کرد که توانسته یک نای مصنوعی بسازد و با این اقدام می‌تواند جان افراد زیادی را نجات دهد، اما الان ۸ نفر از ۹ بیماری که از این نای مصنوعی استفاده کرده‌اند، مرده‌اند. البته دلوکا معتقد است که نباید ‌علت اتفاقاتی را که در این پرونده رخ داده به همه‌‌چیز بسط بدهیم و فقط اقدامات باید با نظم بیشتری انجام شوند.

بعد از موفقیت در پروژه ساخت پوست، دلوکا قصد دارد با دانشمندان یک بیمارستان کودکان در لندن پروژه‌ای جدید را شروع کند. آنها می‌خواهند با استفاده از یکی از اجزای بدن خوک که در فرایندی همه سلول‌ها و مواد ژنتیک آن از بین رفته مری انسان را بازسازی کنند. ساخت پوست، نیازمند نبوغی علمی بود اما ساخت مری هم به مهارت‌های مهندسی زیادی نیاز دارد، مری باید به اندازه‌ای سخت باشد تا دهانه آن باز بماند ولی از سوی دیگر باید این قابلیت را داشته باشد که بدون‌مرگ یک سلول غذا را به پایین بفرستد. رهبر این تحقیقات فردی به نام پائولو دکوپی است. آزمایش‌های آنها تاکنون نتایج مثبتی روی خرگوش‌ها داشته و قرار است آزمایش‌های بعدی روی خوک‌ها انجام شود و بعد از آن در سال ۲۰۱۹ این آزمایش‌ها روی انسان انجام شود.

از سویی پروفسور پاتریزیا فرتی، همکار دکوپی قصد دارد تا در پروژه‌ای دیگر توسط سلول‌های بنیادی، گوش انسان بسازد؛ گوش برای کودکانی که شنوایی آنها تقریبا صفر است. این تیم متوجه شده است که سلول‌های چرب یک ساقه گیاه قابلیت تبدیل شدن به شکل یک غضروف گوش طبیعی را دارد، اما آنها در این راه مشکلاتی دارند؛ مثلا غضروف گوش طبیعی بسیار نرم است و حضور این غضروف زیر پوست باعث زخم‌شدن می‌شود.

البته یکی از راه‌حل‌های این گروه این است که با استفاده از یک پرینتر ۳ بعدی سلول‌ها را به هر شکلی که می‌خواهند بکشند. اینها تنها جاهایی نیستند که در آن آزمایش‌های مختلفی درباره سلول درمانی انجام می‌شود، در کشورهای مختلف دانشمندان در حال انجام تحقیقات مختلفی هستند تا بیماری‌های مختلفی را مثل پارکینسون، دیابت و... درمان کنند. آنها امیدوارند معجزه‌ای که ۲ سال پیش برای حسن اتفاق افتاد، در آینده اتفاقی عادی در حوزه پزشکی باشد.

قطعاتی از هواپیمای سقوط‌کرده پیدا شد احتمال تروریستی بودن حادثه تیراندازی در داغستان روسیه وجود دارد سامانه بارشی جدیدی در راه است وزیر راه در یاسوج: از کنار این حادثه نمی‌گذریم/ خیلی از اظهارنظرها غیر کارشناسی است علت تعداد زیاد پزشک و پرستار در هواپیمای حادثه‌دیده تهران - یاسوج تحلیل کاپیتان پاکروان از سقوط پرواز تهران - یاسوج و پاسخ به چند ابهام دستگیری قاتل فراری پس از 3 سال در زاهدان رقابت خودروهای داخلی با خارجی در افزایش قیمت + فیلم سرنوشت حقوق‌های نجومی چه شد؟ نامه استیضاح آخوندی تقدیم به مجلس شد حضرت زهرا (س) جامع صفات عالیه انسانی است کشف بیش از 6 هزار عدد مواد محترقه در قم مبادله حوالجات الکترونیکی بین‌المللی خرد بین پست‌بانک‌ایران و پست قطر فراهم شد پیام تسلیت دکتر پرویزیان در پی سانحه سقوط هواپیمای مسافربری آخرین اخبار از جستجو برای پیداکردن هواپیمای تهران - یاسوج وعده وزیر برای پرداخت معوقات حق‌التدریسی‌ها تشکیل گروه‌های جهادی «همیاران سلامت» پروژه مرمت مسجد تاریخی در پیشاور آغاز شد آغاز عملیات ارتش سوریه برای پایان دادن به حضور تروریستها در «غوطه شرقی» پشت پرده درخواست‌ها برای توقف پیشروی ارتش سوریه به سوی ادلب ماهینی: بازی پرسپولیس و السد فینال گروه است برای ایران، برجام فاجعه‌بارترین توافق است اجتماعات فاطمی روز شهادت حضرت زهرا (س) انسداد 20 روستا در ریگان به دلیل توفان شن انتصاب سرپرستان دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد نتایج تکمیل ظرفیت آزمون سراسری دانشگاه آزاد اعلام شد رئیس کمیسیون عمران مجلس: علت سقوط هواپیمای تهران - یاسوج را نمی‌توان شرایط بد جوی عنوان کرد بهترین بازیکن دیدار ذوب آهن با لوکوموتیو ازبکستان نخستین دوره منطقه‌ای داوری والیبال برپایی مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در کیش جنگنده‌های سعودی در بیش از 20 نوبت یمن را بمباران کردند تبریزی: با برد مقابل الوحده صعودمان قطعی می‌شود آل‌خلیفه 4 جوان انقلابی را در دریا غرق کرد تهدید اداره اوقاف کرمان به تخلیه مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست هلال احمر 1320 پایگاه نوروزی دایر می‌کند میخائیلوف: با 2 اشتباه به ذوب‌آهن باختیم راستی آزمایی اقدامات دولت در مورد موسسات مالی 19 میلیون بد مسکن در کشور وجود دارد آنچه باید در مورد شتاب‌دهنده‌های ذرات بدانید آذربایجان غربی| بازگشایی راه ارتباطی 50 روستای شهرستان چالدران آغاز شد+تصاویر اردبیل |� سند طرح جامع سلامت استان اردبیل تا پایان سال تدوین می‌شود رشیدوف: ایران یکی از قدرت‌های فوتبال آسیاست روایتی از سؤاستفاده‌های ایرلاین‌ها؛ پرواز را به خاطر بسپار! پلیس: مردم از سفر به محل سقوط هواپیما خودداری کنند نکته آماری؛ کاسمیرو و رسیدن به رکورد 100 پیروزی به همراه رئال مادرید کشف لاشه هواپیما مورد تایید نیست / بارش برف و باران در محدوده ضرورت رفع موانع مناسبات اقتصادی ایران و چین گفتمان رهبری در تمام لایه‌های کشور حاکم شود