تمام فرآیند جمع آوری اخبار به صورت خودکار انجام می گیرد. مسئولیت صحت محتوای این خبر بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است.با این وجود در صورتی که به محتوای این خبر اعتراض دارید می توانید از طریقاین لینکما را مطلع کنید.
منبع:دانشجو
دسته:سیاسی()
کد خبر:14500983
۱۳۹۶/۱۱/۲۶ ۰۴:۲۵

حاتمی‌کیا از منتقد تا وابسته!

حاتمی‌کیا پیش و بیش از هر چیز «فرزند زمانه» خود بوده است، او همواره سینمایش را به‌جای استانداردهای روشنفکری در معادلات ملموس اجتماعی خود پایه‌گذاری کرده و در همین سطح نیز توقف نداشته است.
حاتمی‌کیا از منتقد تا وابسته!

به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، روزنامه وطن امروز در یادداشتی از صادق فرامرزی نوشت:

نطق اخیر «ابراهیم حاتمی‌کیا» آنقدر خبر آفرید که ارزش خبری سیمرغ‌های اهدا شده و نشده به کمترین حد ممکن رسید، گو آنکه سخنان او آنقدر تعیین‌کننده خط‌کشی‌ها شد که کمتر کسی دیگر به خود زحمت آن را داد که از چرایی سیمرغ گرفتن عده‌ای و نگرفتن عده‌ای دیگر سخن به زبان آورد. اما مگر لُب سخنان او چه بود که چنین حجم استقبال از سویی و چنان حجم کدورت و کینه‌جویی را در سوی دیگر به همراه خود آورد؟ آیا جز بند جنجالی «وابسته‌ام» او سخن جدیدی به زبان آورد که این حجم واکنش نسبت به او شکل گرفت؟ آیا کسی نمی‌دانست فیلم آخر ابراهیم حاتمی‌کیا همچون 2 اثر پیشین او محصول کدام موسسه سینمایی است؟ آیا کسی شکی در آن داشت که حاتمی‌کیایی که پرکارترین کارگردان دفاع‌مقدسی کشور است خود را مدیون شهدا می‌داند؟ آیا این نخستین‌بار بود که او در قامت یک منتقد به جریان سینمایی ایران شوریده بود؟ اینها و حجم انبوهی از سوالات مشابه همگی یک جواب دارد و آن «خیر» است؛ پس دقیقا چه اتفاقی افتاد که ابراهیم حاتمی‌کیا بار دیگر و این بار در آغاز دهه چهارم فیلمسازی خود باز هم بر سر زبان همگان افتاد و موج جدیدی در تقسیم‌بندی‌های سینمایی ایجاد کرد؟ پاسخ به این سوال قطعا مستلزم آن است که ابتدا به ماهیتی از ابراهیم حاتمی‌کیا بپردازیم که او را همواره در سطح یک کارگردانی کشور، تبدیل به کارگردانی پیشرو و جریان‌ساز کرده است.

 

حاتمی‌کیا پیش و بیش از هر چیز «فرزند زمانه» خود بوده است، او همواره سینمایش را به‌جای استانداردهای روشنفکری در معادلات ملموس اجتماعی خود پایه‌گذاری کرده و در همین سطح نیز توقف نداشته است، دوربین سینمای او روایت «حال» بوده با تلنگری به «آینده». در کارنامه سینمایی او اگر 3 فیلم نخست را که سعی در ارائه تصویری عرفانی (نه انتقادی) از جنگ داشته‌اند، کنار بگذاریم، او راوی داستان‌هایی در زمان حال برای تلنگر به آینده بوده است؛ او حال را با ارزش‌هایی که از گذشته به ارث برده به مقام مقایسه می‌کشاند و هشداری به آینده پیش رو می‌دهد و بر همین اساس نیز طبیعی است که او در عین وفاداری به ارزش‌های انقلابی (به جا مانده از گذشته) لبه تیز انتقادات خود را به سوی آینده نشانه می‌گیرد تا توأمان، رویکردی انتقادی و در عین حال انقلابی را نسبت به سوژه‌های متعدد داشته باشد و این چیزی است که از تغییر و تحولات ارزشی جامعه در مسیر توسعه در «آژانس شیشه‌ای» تا مساله‌ای همچون سقط جنین و آینده مناسبات و ارزش‌های خانوادگی در «دعوت» قابل تماشاست.

پس چنانکه مشهود است او نماینده موجی انتقادی از سینماست که به‌جای کوباندن «وضع نامطلوب موجود» بر سر «ارزش‌های پیشینی»، مسیری معکوس را طی می‌کند و با کوباندن «ارزش‌ها» بر سر «وضع موجود» هشداری نسبت به دوری این دو از یکدیگر می‌دهد. تمام قهرمانان سینمایی او همیشه شورشی را به نمایندگی از ایده‌آل‌های انقلابی نسبت به وضع غیرانقلابی رهبری می‌کنند. آنها نقد می‌کنند، هشدار می‌دهند، حتی گروگان (شاهد) می‌گیرند اما هیچ تیشه‌ای به ریشه گذشته نمی‌زنند. آنها فرزندان «حال» هست و «آینده»‌ای را تصویر می‌کنند که در آن ارزش‌های به‌جا مانده از «گذشته» روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود، نسبت محافظی که به اختیار می‌خواهد حافظ شخصیت نظام باشد با نسبت بادیگاردی که مزدورانه می‌خواهد از جان یک شخص دفاع کند آخرین موردی بود که در سینمای او تصویر شد. حال با در نظر داشتن چنین پیش‌زمینه‌ای نسبت به موقعیت روایتگری ابراهیم حاتمی‌کیا شاید بهتر بتوانیم به ارزیابی علت خروش اخیر او و موج عظیم بازتاب‌هایش بپردازیم. حاتمی‌کیایی که مطلع نطق خود را بر قید «وابسته بودن» می‌گذارد، کارگردانی است با 3 دهه سابقه فیلمسازی در انتقادی‌ترین سطح آن، او همواره به نقد سیستم می‌پرداخته و حالا می‌گوید به وابستگی به این سیستم افتخار می‌کند و این دقیقا همان تناقض پرسش‌برانگیزی است که حاتمی‌کیا را کماکان در قله سینمای ایران نگه داشته است.

او پیشرو جریانی است که نقد می‌کند و حتی گزنده‌ترین زبان را نیز برای این کار انتخاب می‌کند اما نقد را در خدمت بازگرداندن وضع نامطلوب موجود به نظام ارزشی باقیمانده از گذشته (اندیشه‌ها و اصول تغییرناپذیر انقلابی) قرار می‌دهد و بر همین اساس راهی انقلابی-انتقادی را در پیش می‌گیرد که ممیزه او با جریان غربزده سینمای کشور است. اگر آنها نقد می‌کنند، مسیر نقدشان عبور از چیزی است که حاتمی‌کیا را وادار به نقد کردن برای رسیدن به آن می‌کند، آنها نقد می‌کنند تا با پرداختن به وضع موجود ارزش‌ها بی‌اعتبار شوند اما حاتمی‌کیا نقد می‌کند تا وضع موجود را بابت دور شدن از ارزش‌ها بی‌اعتبار جلوه دهد. برای گروهی که وضع موجود را همچون پتکی بر سر ارزش‌ها می‌زنند، «حکومتی» بودن نشانه‌ای از تقید به ارزش‌هاست، پس حتی در دولتی‌ترین فیلم‌های‌شان سعی را بر آن می‌گذارند تا خود را جدا از حکومت معرفی کنند اما برای گروهی که می‌خواهند ارزش‌ها را همچون کاسه آبی بر صورت جامعه مبتلا شده به وضعی نامطلوب بپاشند، «حکومتی» خطاب شدن هرچند با نیت کنایی و مخرب باشد اما منفی جلوه نمی‌کند، چرا که آنان نقد می‌کنند تا حکومت را تقویت کرده باشند.

معلوم نیست که واکنش‌ها به سخنان ابراهیم حاتمی‌کیا تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند و چه تاثیراتی بر روند استقبال مردم نسبت به ساخته آخر او می‌گذارد اما آنچه محل شک نیست، آن است که سخنان اخیر حاتمی‌کیا می‌تواند تقسیم‌بندی موجود اما نامشهود میان منتقدان وضع موجود را شفاف‌تر و روشن‌تر از گذشته کند، آنها که نقد می‌کنند تا ارزش‌های به ارث رسیده از گذشته را تعین ببخشند و آنان که نقد می‌کنند تا دیگر ارزشی از گذشته به ارث نرسد. این تقسیم‌بندی سینمایی را می‌توان به غالب تقسیم‌بندی‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تعمیم داد تا مشاهده کرد که خاستگاه انتقادی منتقدان موجود چه هست، چرا که دیگر تمام جریانات حاکم بر کشور سعی می‌کنند خود را با انتقادات‌شان اعتبار ببخشند و آنچه می‌تواند ممیزه‌ای میان این جریانات انبوه انتقادی باشد، آن است که خاستگاه مطلوب آنان برای انتقاد در کدام سو است.

#سینما #روشنفکران #ابراهیم حاتمی کیا #صادق فرامرزی #ابراهیم حاتمی‌کیا #به وقت شام #جشنواره فجر #سازمان اوج
این خبر را به اشتراک بگذارید
related-image related-image related-image


تداوم بازرسی‌های ویژه سازمان غذا و دارو در ایام عید اولین‌های بورس - 1396/12/06 بورس - آمار روزانه - 1396/12/06 بورس - معرفی بنیادی سهام - 1396/12/06 ثبت نام 50 هزار نفر در دوره‌های کاردانی و کارشناسی علمی کاربردی افتتاح همزمان 30 خانه ورزش روستایی در خوزستان قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 96/12/06 همایش ملی «خیران در روستا» در تربت‌جام بصیرت‌افزایی و ارتقای بینش سیاسی و انقلابی، اولویت اصلی طرح «شمیم معرفت» احضار قائدی به دادسرا عماد افروغ: نمی‌دانم چرا مردم یقه مسئولان را خوب نمی‌گیرند؟ فیلم/ بارش شدید تگرگ و برف عربستان را غافلگیر کرد تصاویر/آغاز طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نرخ ارز به دنبال قیمت تعادلی است/کاهش نرخ ارز در بازار ممانعت از برخورد سلیقه‌ای با آثار جشنواره تئاتر فجر /166 اثر بخش پوستر نهایی شد تبادل آتش میان هند و پاکستان صدها کشمیری را آواره کرد قهرمانی کشتی‌گیر جویباری در رقابت‌های بین‌المللی اکراین پرداخت بخشی از مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی صعود سکه با توقف «حراج» انتقاد از شتاب‌زدگی در بسته رونق بخشی گردشگری ورود تک‌شاخ دنیای «کلاد» به بورس ارائه خدمات مشاوره تخصصی به شرکت‌های دانش‌بنیان اسکندرنامه نظامی در کتابخانه سلطنتی نیاوران رونمایی شد مجمع عمومی سالانه انجمن مترجمان تهران برگزار می‌شود تا زمانی که عراق به ما نیاز داشته باشد نیروهایمان اینجا می‌مانند خبر تغییر مدیران معاونت هنری مورد تایید نیست رقابت برنج و کینوآ در انتخابات مالزی "مادورو" اعتماد به نفس دارد "چرچیل"؛ برنده جایزه گریم و چهره‌آرایی آمریکا کتاب «عصر نیاز به دین» منتشر شد بررسی و تحلیل سیاستهای پولی و ارزی بانک مرکزی طی سال‌های اخیر منتقد جدی مرکل وزیر کابینه وی می‌شود ستاره مصدوم پرسپولیس به دربی 86 خواهد رسید صالح مسلم دستگیر شد مسائل امنیتی، خط قرمز مسئولان است/ از اقدامات ناجا و بسیج حمایت می‌کنیم رای‌گیری درباره پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی انگلیس آبفا قصد بستن انشعاب آب دانشگاه شهدای هویزه سوسنگرد را ندارد/ مشکل دانشگاه با وساطت استانداری در حال پیگیری است فیلم/ چهل سال رفرمیسم در ایران! مناظره جنجالی صادق زیباکلام و علی علیزاده پرونده یکی از معترضان به "حجاب" تعیین وقت شد اژه‌ای: دستگیری مسئول سابق حراست بانک مرکزی پشت پرده روش‌های نوین جاسوسی در پوشش «ngo»‌ها و اقدامات دانشگاهی دلار همچنان در کانال 4 هزار و 400 تومان/ سکه گران شد بی‌اطلاعی سخنگوی قوه قضاییه از اعمال محدودیت شب گذشته برای رییس دولت اصلاحات حضور رئیس مجلس در مراسم بزرگداشت شهدای حوادث خیابان پاسداران (+ عکس) نم زدگی کاشیهای تکیه معاون الملک کرمانشاه، تخریب دو خانه قاجاری در شیراز و تخریب امامزاده‌ای در نیشابور (فیلم) سکه افزایشی شد / دلار 290 تومان رشد کرد +جدول
ماجرای ادعای کتک خوردن یک بازیگر سینما از علی دایی/فیلم ماجرای واردات کودهای انسانی از ترکیه به کشور /فیلم بررسی مشکلات تخریب و بهسازی قبور امامزاده عبدالله (ع) شهرری اشک‌های سید حسین حسینی، دروازه بان استقلال بعد از سه اخطاره شدن و از دست دادن دربی (عکس) مرگ ناگهانی سری دیوی هنرپیشه زن نامدار هندی مادر زن دامادش را با ضربات سنگ کشت هنرپیشه محبوب هندی درگذشت واردات کود انسانی از ترکیه تکذیب شد جزئیات درگیری با یک هنرپیشه از زبان خود علی دایی الهام چرخنده در نمازجمعه سخنرانی کرد! خلاصه بازی استقلال 4-1 فولاد /فیلم تکذیب خبر فرود پرواز تهران-مشهد در بیابان «پادوانی» در اتاق عمل دعوای دروازه‌بان استقلال با بازیکن خودی، پس از دریافت کارت زرد /فیلم باهنر: احمدی‌نژاد به‌اندازه‌کافی‌جرم‌مرتکب‌شده‌است عصبانیت دروازه بان استقلال از محرومیت در بازی دربی/ فیلم انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در عدن ماجرای درگیری دایی با بازیگر سینما به روایت بازیکن سایپا آخرین وضعیت مصدومیت پادوانی از کانال"بشارت" شبکه قرآن و معارف سیما رونمایی شد آخرین وضعیت مصدومیت پادوانی فرود پرواز تهران مشهد در بیابان تکذیب شد صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی 6 اسفند عکس/ مراسم چهلم شهدای نفتکش سانچی ثبات دلار و افزایش نرخ سکه (+جدول) حیدری: / پادوانی دچار گزیدگی نخاعی شده است پاسخ تامل‌برانگیز سیمین دانشور به دعوت سفارت آلمان +عکس افزایش 17.7 درصدی معاملات مسکن در بهمن تداوم حراج سکه در بانک کارگشایی گردن پادوانی دچار شکستگی شد؛ مدافع برزیلی تا پایان فصل قادر به همراهی استقلال نیست «سری دوی» درگذشت فولاد 1 - استقلال 2 عناوین روزنامه‌های ورزشی 6 اسفند 96/ پرسپولیس نم‌نم-استقلال رگبار +تصاویر انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در عدن تداوم شیب کاهشی دلار برخوردی که باعث شکستن گردن بازیکن استقلال شد/فیلم پادوانی جراحی شد مقصد بعدی لژیونر ایرانی مشخص شد «پادوانی» در اتاق عمل پلیس: انتشار تصاویر جانباختگان هواپیمای تهران – یاسوج جرم است حسینی با گریه به رختکن رفت حسینی: دلیلی نداشت کارت زرد بگیرم پادوانی راهی بیمارستان شد! (عکس) قتل ورزشکار پرورش اندام در حادثه گروگانگیری در سیستان و بلوچستان معاملات مسکن تهران در بهمن، 17.7 درصد افزایش یافت درگذشت ناگهانی بازیگر معروف بالیوود افزایش 17.7 درصدی معاملات مسکن در بهمن «کارستان» را به «بی‌بی‌سی» می‌دهم اگر … باهنر: برای عاملان حادثه خیابان پاسداران از عبارت "دواعیش" استفاده کنیم اقداماتی که امنیت جامعه را مخدوش کند قابل قبول نیست/ مسئولان برخوردهای قانونی لازم را به عمل آورند

تمام فرآیند جمع آوری اخبار به صورت خودکار انجام می گیرد. مسئولیت صحت محتوای این خبر بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است.با این وجود در صورتی که به محتوای این خبر اعتراض دارید می توانید از طریقاین لینک ما را مطلع کنید.
message
near_me