۱۳۹۷/۰۳/۲۴ ۱۶:۲۹

کشف سه سیاره در حال تولد

قانون-گروهی از ستاره‌شناسان، به تازگی موفق شده‌اند سه سیاره را کشف کنند که هنوز به طور کامل متولد نشده‌اند.

به گزارش قانون به نقل از تک‌تایمز، کشف سیارات قدیمی توسط ستاره شناسان، متداول است اما برای نخستین بار ، سیاراتی کشف شده اند که هنوز در مرحله تولد و شکل‌گیری هستند.

ستاره‌شناسان، سه سیاره کوچک را شناسایی کرده‌اند که در اطراف یک ستاره چهار میلیون ساله موسوم به " HD 163296" در حال شکل‌گیری هستند. این ستاره در صورت فلکی قوس قرار گرفته که نزدیک به 330 سال نوری با زمین فاصله دارد و تقریبا 1000 سال جوانتر از خورشید است.

سیاراتی که به تازگی کشف شده‌اند، هنوز در حال شکل گرفتن پیرامون گاز و غبار هستند. هر سیاره، بین هفت تا 24 میلیارد مایل از ستاره " HD 163296" فاصله دارد.

معمولا تشخیص سیاره های جدیدی که در حال شکل‌گیری هستند، به ندرت پیش می‌آید. این سیارات، توسط دو گروه مستقل از ستاره‌شناسان کشف شدند که به طور همزمان کار می‌کردند. آنها برای کشف سیارات و ستاره مورد نظر، از یک فناوری نوین استفاده کردند.

تلاش‌های صورت گرفته برای این کشف، با استفاده از "آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما" (ALMA) در شیلی انجام شده است. آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما معروف به آلما، یک پروژه مهم نجوم رادیویی است که در مناطق بیابانی آتاکاما در شیلی راه اندازی شد. پژوهشگران، با استفاده از آنتن با دقت 66، توانستند محل قرار گرفتن هر سیاره را کشف کنند. این نخستین بار است که از تلسکوپ آلما برای کشف سه سیاره جدید استفاده شده است.

پژوهشگران، حرکت غبار و گاز اطراف قرص پیش–سیاره‌ای را در مقیاس کوچک بررسی و هر حرکت عجیبی که از جریان گاز در قرص پیش–سیاره‌ای سر می‌زد، ثبت کردند. آنها با کشف این حرکات دریافتند که این سیارات، جدید هستند.

این کشف جدید می‌تواند به توضیح چگونگی شکل‌گیری سیارات جدید کمک کند. در حال حاضر، درک دقیق و گسترده‌ای در مورد چگونگی شکل‌گیری سیارات وجود ندارد.

شاید ستاره‌شناسان بتوانند از این روش و این تلسکوپ‌ها، برای کشف سیارات جدید دیگری در کهکشان استفاده کنند و این، دقیقا، هدف پژوهشگران این پروژه جدید است.

یافته‌های این پژوهش، در مجله " The Astrophysical Journal Letters" به چاپ رسید