تمام فرآیند جمع آوری اخبار به صورت خودکار انجام می گیرد. مسئولیت صحت محتوای این خبر بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است.با این وجود در صورتی که به محتوای این خبر اعتراض دارید می توانید از طریقاین لینکما را مطلع کنید.
دسته:دسته بندی نشده
کد خبر:17538886
۱۳۹۷/۰۴/۱۹ ۲۲:۴۵

کمال‌الملک چه تصوری از نقاشی در ذهن مردم ساخت؟

کمال‌الملک چه تصوری از نقاشی در ذهن مردم ساخت؟



محمود مکتبی
خبرنگار
نوشتن از فرهنگ عامه و تأثیرات آن بر هنرهای تجسمی شاید تا سال‌هایی نه‌چندان دور آنچنان که باید به آن توجه نمی‌شد و فرهنگ عامه به نوعی چندان جدی گرفته نمی‌شد، بخصوص در بحث از یک هنر رسمی و پیشرو؛ اما در جهان امروز نگاه ویژه‌ای به این فرهنگ برآمده از یک عمومیت و قدمت می‌شود.
البته این تأثیرات را باید به‌طور کلی در نقاشی مدرن غربی به‌صورت یک نوع بدوی‌گرایی به‌عنوان تجربه‌ای عام از مدرن شدن دید، تجربه‌ای که بواسطه آن هنرمندان مدرن در مقابل جامعه جدید یا همان جامعه بورژوایی موضع‌گیری کرده و با درونی کردن این تجربه به بیان شخصی خود می‌پرداختند. بیانی که بواقع به یک پویش فرهنگی می‌انجامد، اما در حقیقت این تجربه برای هنرمندان مدرن، یک تجربه واقعی و مربوط به زندگی رایج خودشان نیست و با آن همچون یک نوستالژی و امری عامیانه که در مقابل فرهنگ رسمی قرار می‌گیرد نگاه می‌کردند. این نوع نگاه را می‌توان در مورد نقاشان مدرنیست ایرانی که مابین دهه‌های بیست تا پنجاه خورشیدی کار می‌کردند و جنبشی همچون نقاشان سقاخانه‌ای دید. این نقاشان برخلاف آموزه‌های کمال‌الملکی که توسط شاگردان او تا این زمان نیز باقی مانده بود، علاوه بر تغییر در تکنیک و سبک‌ کاری، جست‌و‌جوی خود را در زمینه فرهنگ عامه به گونه‌ای پیش می‌گیرند که بسیار متفاوت از نقاشان پیش از خودشان است. تأثیرات فرهنگ عامه در آثار این نقاشان بیش از آنکه در موضوع یا مفهوم خود را نشان دهد، در قالب فرم و بافت به کار گرفته می‌شود و به بیانی دیگر نقاشان مدرنیست ایرانی نیز به تجربه‌ای دست می‌زنند که برآمده از رفتارها و کنش‌هایی متعلق به فرهنگی دورتر و مربوط به باورها و اعتقادات مردمی متفاوت از خودشان است. در حالی که اگر به تأثیرات این فرهنگ در آثار نقاشی مانند کمال‌الملک توجه کنیم، این نقاش موضوعات نقاشی‌های خود را آنچنان برگرفته از موضوعات عامیانه انتخاب می‌کند که می‌توان اینگونه پنداشت این نقاش، خود از جنس مردم و نقاشی‌هایش دارای همان اعتقادات و باورهاست.
نقاشی در دوران قاجار
«کمال‌الملک و سپس شاگردان او چنین تصوری را از نقاش و نقاشی در اذهان مردم عامه برانگیختند که نقاش عکاسی است که به جای دوربین قلم مو به دست دارد- تصوری که تا به امروز همچنان ثابت مانده است- سه نمایشگاه دوسالانه اخیر نقاشی در تهران (نمایشگاه‌های برپا شده در سال‌های 1370، 72 و 74) که عرصه نمایش آثار پیر و جوان او و شیوه کمال‌الملکی بودن شاهدی است بر این مدعا.» 1  آنچه که دلیل پرداختن به تأثیرات فرهنگ عامه بر نقاشی دوران قاجار است، تأثیرات فراوان و متنوعی‌ است که فرهنگ عامه بنابر جریان‌های پیش‌آمده در این دوره مانند جریان مشروطه، بر نقاشی‌ها می‌گذارد. این دوره که با تاجگذاری آغامحمدخان قاجار، در سال 1210 ه.ق (1170ه.ش)آغاز می‌شود تا 1344 ه.ق (1304 ه.ش) ادامه می‌یابد و این دوره تاریخی نسبتاً طولانی آبستن حوادث گوناگونی است. نقاشی در این دوران در ادامه نقاشی دوره افشار و زند و تأثیرات هنر غربی که از اواخر دوره صفویه آغاز شده بود، به شکلی نه چندان متفاوت با این دوران به کار خود ادامه می‌دهد اما در طول حکومت 134 ساله قاجار تغییراتی می‌یابد که در نهایت به جریان کمال‌الملک ختم شده و در دوره‌های بعد و پس از مرگ این نقاش معروف قاجاری در سال 1319، توسط شاگردان وی این جریان تأثیرات خود را به نسل‌های بعد انتقال می‌دهد. نقاشی و به طور کلی هنر دوران قاجار برخلاف ادبیات این دوره که کمتر مورد توجه و پسند منتقدان قرار گرفته و از آن با عنوان دوره بازگشت یاد می‌کنند، امروز یکی از پر ارجاع‌ترین منابع تصویری است که نقاشان به بازسازی و خلق آثاری برپایه هنر این دوره می‌پردازند و شاید این دوره به سبب آنکه در نهایت تأثیرات هنر غربی را که از چند سده پیش از دوران قاجاریه آغاز شده بود، به‌صورت رسمی و مشخصی به یک سرانجام می‌رساند و پایه‌ای برای نقاشی‌های مدرن دوره‌های بعدی می‌شود، برای هنرمندان و هنرشناسان مختلف از اهمیت فراوانی برخوردار است. اما درباره تأثیرات فرهنگ عامه بر این نقاشی‌ها باید گفت که هرچند نقاشان قاجاری به مانند شاعران و نویسندگان این دوره با شور و حس فراوان به جریان مشروطه و آگاه‌سازی مردم از طریق آثار خود نمی‌پردازند اما به هر صورت تأثیرات فرهنگ عامه زمان خود را به‌صورت موضوعی و نوع نگاه موجود در آثار به نمایش می‌گذارند.
دوره قاجار پیش از مشروطه در مورد ادبیات و اصولاً بسیاری موارد دیگر یک دوره کسالت‌آور را می‌گذراند اما دوره مشروطه حاصل تغییر و دگرگونی‌های سیاسی-اجتماعی و زیربنایی است که به‌وسیله روزنامه، ترجمه و به‌دست برخی فرنگ رفته‌های آن زمان صورت گرفته و به آگاهی بیشتر مردم منجر می‌شود. شاید خود مردم آن زمان هم از طرز زندگی‌شان و اوضاع نابسامان مملکت به ستوه آمده بودند؛ چنانکه میرزا رضا کرمانی پس از کشتن ناصرالدین شاه در 1313 ه.ق می‌گوید: «چنین شجر را باید قطع کرد که دیگر این نوع ثمر ندهد!»2
با آغاز سلطنت ناصرالدین شاه قاجار‌ (1264 ه.ق) و تقارن این عصر با بسط استعمار اروپایی و شکل‌گیری تغییرات اجتماعی و فرهنگی بنیانی، نقاشی قاجاری هم از این دگرگونی تأثیر گرفت و مراجعت نقاشان تحصیلکرده در اروپا-ابوالحسن‌خان صنیع‌الملک و مزین‌الدوله و دیگران- زوال سبک و مکتب نقاشی فتحعلیشاهی آغاز شد. نقاشی رسمی و درباری عصر ناصرالدین‌شاه قاجار هرچند در ابتدا هنوز از شیوه‌های فنی و اجرایی استادان پیشین برخوردار بود، اما از دهه 1280 هجری قمری به بعد، نسل جدیدی از هنرمندان ظاهر شدند و اوج گرفتند که دیگر چندان در بند وفاداری به شیوه‌های گذشته خود نبودند. از میان اینان -و شاید مهم‌ترین‌شان- باید از محمد غفاری‌(کمال‌الملک) یاد کرد که جز در بعضی موضوع‌ها و تناسب‌های رنگی به کار گرفته شده در آثارش، اصلاً به سنت استادانش وابسته نماند.3
محمد غفاری، کمال‌الملک
آثار بسیار دیگری وجود دارد که بازتاب فرهنگ عامه را می‌توان در آنها مشاهده نمود(مانند آثار محمود‌خان ملک‌الشعرا و نمونه آثار این هنرمند) اما به‌دلیل مشابه بودن در نوع تأثیرات و همچنین گستردگی مطالب مورد نظر در این بخش، به کمال‌الملک پرداخته و روند آثار این نقاش معروف قاجاری را در آثار شاگردان و ادامه آن در دانشکده‌های هنری مورد بررسی قرار می‌دهیم. کمال‌الملک به زعم بسیاری از منتقدین تأثیرگذارترین نقاش دوره قاجاریه و نخستین نقاشی است که به طور کامل از سنت‌های گذشته خود در نقاشی ایرانی فاصله گرفته و آنچه که به‌عنوان تأثیرات هنر غرب از دوره صفویه به این سو در حال رشد بوده است، در آثار کمال‌الملک به نتیجه رسیده و دیده می‌شود.
«روی آوردن کمال‌الملک و ده‌ها نقاش آن دوره، به شیوه نقاشی غربی، گواه این حقیقت است که نقاش و به طور کلی هنرمند، در هر حال آیینه تحولات و سلیقه‌ها و جهت‌گیری‌های عصر خود است و در عین نوآوری، از حرکت کلی جامعه‌اش هم به ناگزیر پیروی می‌کند. پس منصفانه نیست اگر تنها کمال‌الملک را آغازگر نقاشی اروپایی در ایران بدانیم و جهت‌گیری صدها هنرمند ایرانی دیگر به همان سمت و سو، نادیده گرفته شود. کمال‌ الملک، تبلور نقاشی دوره ناصرالدین‌شاه است و نمایانگر وضعیت و نمونه حقیقی هنرمند آن دوران است.»
برخی دیگر کمال‌الملک را هنرمند زمانه خویش نمی‌دانند و معتقدند که این نقاش با آنکه در زمانه امپرسیونیست‌ها به فرانسه می‌رود، با گرایشی دیگر که به نسبت سبک‌های روزآمد آن زمان، گرایشی قدیمی بوده است به ایران بازگشته و به ترویج آن می‌پردازد.
اما به هر صورت کمال‌الملک با تمام نوآوری‌هایش بازهم به حال و هوای ایرانی خود نزدیک است و این مسأله را جدای از آثاری که برای دربار کار کرده است، در انتخاب موضوعات نقاشی‌هایش می‌توان دید. موضوعاتی همچون منظره‌پردازی‌های با سبک و سیاق عامه‌پسند، کمتر می‌تواند تحت تأثیر عکاسی باشد که همانگونه که پیشتر گفته شد در این دوره، بیشتر مختص به عکاسی از صحنه‌های خاص و انسان‌هاست تا منظره. موضوعات دیگری که در آثاری مانند تکیه دولت، فالگیر یهودی، میدان کربلای معلا، زرگر بغدادی، رمال، عمو صادق شیرازی و کهنه فروشان یهودی می‌شود دید نیز حاکی از نوع نگاه عامه‌پسند اوست که در برخورد و گزینش موضوعات نقاشی مورد استفاده قرار داده است. با توجه به زندگی درباری کمال‌الملک، برخورد با افراد سرشناس زمانه، نقاشی‌های بی‌شمار او از دربار و شاه و رجال سیاسی، همچنین سفرهای او به اروپا و آگاهی که از طریق یادگیری زبان فرانسه و خواندن کتاب‌های فرانسوی زبان و مواردی اینچنینی به دست آورد نمی‌توان او را با نقاشان قهوه‌خانه‌ای مانند قوللر آغاسی یا مدبر مقایسه کرد.
قهوه‌خانه‌ای‌ها بر اساس اعتقادات و باورهای مردمی نقاشی می‌کردند که خودشان هم از همان بافت فرهنگی بودند اما انتخاب موضوعات کمال‌الملک بیشتر بر اساس یک نوع نگاه خارج از فضای موضوع صورت می‌گیرد و شاید این موضوعات انتخابی از سوی کمال‌الملک یک جور برآمده از نگاه عامه‌پسند او و همچنین خواست و اقتضای زمانه او باشد. البته اینگونه نیست که کمال‌الملک را به طور کلی بریده از سنت‌های نقاشی ایرانی بدانیم و اگر به طور دقیق‌تری به آثار او توجه کنیم «هنرمندان آن دوره به روال فرهنگ ایرانی تا اندازه‌ای هنوز بر اینگونه عمل نموده‌اند که فرهنگ بیرونی را در خود مستحیل سازند، نه خویشتن را در آن؛ و این از ارزشمندترین رویکردهای هنر دوره قاجار است. همین روش مستحیل شدن فرهنگ و تکنولوژی بیگانه در بافت اثر را در آثار دوره اول کمال‌الملک می‌بینیم، چنانچه با وجود استفاده ظاهری از پرسپکتیو(در حدی نه چندان دقیق) و ایجاد فضای سه بعدی بر پرده تصویر، روح کلی نقاشی‌های او بسیار متفاوت است با منظر اروپایی. مناظر و فضاهای داخلی این دوره کمال‌الملک را نگاه کنید؛ سرخه حصار- حیاط کاخ‌ گلستان، آبشار دوقلو، شهرستانک، تالار آینه و حوض‌خانه صاحبقرانیه.
کمال‌الملک علاوه بر تأثیرات فراوانی که در نقاشی زمانه خود می‌گذارد ، با تأسیس مدرسه صنایع مستظرفه بهترین شاگردان خود را می پروراند و دارای سجایا و ویژگی‌های اخلاقی بوده است که بخصوص در اواخر عمر، با توجه به اتفاقاتی که برای او می‌افتد و مجبور به ترک مدرسه و رفتن به نیشابور می‌شود، او را نزد ایرانیان تبدیل به یک قهرمان ملی می‌کند. به همین صورت «نقاشی و به طور کلی هنرهای تجسمی ایران، در سه دهه نخست حکومت پهلوی، بیش از هر عامل دیگری، از کمال‌الملک و شاگردان او متأثر شد. «مکتب کمال‌الملک» اصطلاحی است برای توصیف آثار شاگردان کمال‌الملک و پیروان راه و روش او در نقاشی و به این گونه نقاشی «هنر آکادمیک» نیز می‌گویند. فعالیت «مدرسه صنایع مستظرفه»، 10 سال قبل از کودتای رضاشاه، آغاز شده بود و در آن عده‌ای نقاش و مجسمه‌ساز در مکتب کمال‌الملک پرورش یافتند که بیشتر آنها، بعدها نیز در کار هنری و تدریس، روش کمال‌الملک را دنبال کردند.»4
پس از کناره‌گیری کمال‌الملک از مدرسه صنایع مستظرفه، اسماعیل آشتیانی جانشین او می‌شود که بعدها نیز به پاس ارادتی که نسبت به کمال‌الملک داشته هنرستانی را به‌ نام او برپا می‌کند که در آن شاگردان کمال‌الملک، همچون محمدعلی حیدریان، به آموزش و تعلیم هنرجویان می‌پردازند. مدرسه صنایع مستظرفه نیز به «هنرستان عالی» بدل می‌شود. هنرستان دیگری نیز با نام «هنرستان ملی ایران» زیر نظر حسین طاهرزاده بهزاد تأسیس می‌شود که در آن بیشتر زری‌بافی، خاتم‌کاری و نگارگری پرداخته می‌شود. با وجود آنکه از سال 1300 به این سو کشور دچار یک خفقان سیاسی می‌شود و حتی آن ادبیات پر شر و شور مشروطه نیز به خاموشی می‌گراید و بسیاری نیز به قتل رسیده(مانند میرزاده عشقی یا فرخی یزدی) یا به کنج انزوا می‌روند. اما شاگردان کمال‌الملک «راه او را ادامه داده و تا دهه دوم بعد از جنگ جهانی دوم نیز هنرهای تجسمی ایران را زیر نفوذ خود نگاه داشتند. برای مثال مرحوم «علی محمد حیدریان» (1370-1275) یکی از شاگردان کمال‌الملک، تا 1345 که بازنشسته شد، سرپرستی رشته نقاشی و معاونت دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را به عهده داشت. شعار و عملکرد پیروان کمال‌الملک و آنچه تا امروز از خود باقی گذاشته‌اند این بود که نقاشی یعنی «تقلید» زیبایی‌های طبیعت و به تعبیری تقلید از طبیعت.
بدینسان، نقاشی ایرانی در زمانی به طبیعت‌گرایی صرف نزدیک گشته و شبیه به عکس شد که هنرمندان نوجوی اروپایی، مرزهای نوین هنر ضد آکادمی را می‌گشودند. امپرسیونیسم، در حال تکوین بود و نقاشان در جست‌و‌جوی در هم شکستن فرم‌ها. بنابراین وقتی که شاگردان کمال‌الملک معلومات خود را به نسل جدیدی از هنرجویان انتقال داده بودند، دیگر دوران کوبیسم هم کم و بیش سپری شده بود.» تأثیرات فرهنگ عامه در آثار شاگردان کمال‌الملک نیز به مانند نمونه آثار بررسی شده از او، بیشتر به لحاظ موضوعی و نوع نگاه عامیانه و عامه‌پسندشان بوده است. آثار خلق شده در مکتب کمال‌الملک در این دوره جدید و سپری شدن مشروطه و قاجار و حتی نمونه آثاری که در دوره قاجار کار شده‌اند، نوعی نگاه عامیانه را نسبت به نقاشی آشکار می‌سازند که شاید ته‌مانده‌های آن را امروز در آموزشکده‌ها و فرهنگسراهای شهرهای کوچک و بزرگ می‌بینیم. نقاشی برای این افراد به معنای توانایی و مهارت فنی لازم برای کشیدن اشیا و انسان در حالات مختلف به شکلی کاملاً واقع‌گرا و به دور از هرگونه ابهام و پیچیدگی‌ است. موضوعات انتخابی هم بیشتر از زندگی روزمره گرفته می‌شود که برای همه افراد از پیش آشناست و نقاش آنقدر در نقاشی زحمت به خرج می‌دهد که پیش پا‌افتاده‌ترین موضوعات را به زیباترین شکل نشان دهد. به طور مثال حسین شیخ در جایی می‌گوید: «نقاشان مدرن، نقاشی قاجار را هم خراب کرده‌اند. حیف از بوم، حیف از رنگ، آنها برمی‌دارند و چهره یک زن قاجاری را خیلی خوب می‌کشند. بعد، به جای پایش دو تا خط کج می‌کشند. درست است که هنرمند باید ابتکار داشته باشد و خیالی هم چیزهایی اضافه کند؛ اما به این شرط که مثلاً اگر زنی را می‌بیند و او را می‌کشد، لباس قشنگی تنش کند!»5
منابع:
1- گودرزی(دیباج)، مرتضی، جست‌و‌جوی هویت در نقاشی معاصر ایران، چاپ نخست، انتشارات علمی و فرهنگی، 1380، ص 8.
2-آرين‌پور، يحيا، از صبا تا نيما، جلد اول، چاپ پنجم، شركت سهامي كتاب‌هايِ جيبي، تهران،1357، ص 225.
3- آغداشلو، آیدین، «مقدمه‌ای بر نقاشی قاجاری»، فصلنامه حرفه:هنرمند، شماره 13، پائیز 1384، ص 90.
 4- افشار مهاجر، کامران، هنرمند ایرانی و مدرنیسم، چاپ اول، دانشگاه هنر، تهران، 1384، ص 130 و 176
 5-شیخ، حسین، «شیخ به روایت شیخ»، فصلنامه هنر، شماره 21، تهران، زمستان، 1370، بهار 1371، ص 123.



این خبر را به اشتراک بگذارید
related-image related-image related-image related-image related-image


یک نماینده مجلس: حضور زنان، علت برکناری مدیرعامل ورزشگاه آزادی نیست حال عمومی جمشید مشایخی خوب است/ دو عمل جراحی موفقیت آمیز بود عکس یادگاری کی‌روش با داوران افتخارآفرین ایرانی حمایت گسترده بانوان دامغانی از مواضع امام جمعه درباره حجاب+تصاویر توقف پرسپولیس مقابل گل گهر سیرجان پرداخت 111 میلیارد ریال غرامت به کشاورزان خسارت دیده توسط بانک کشاورزی استان بوشهر پرداخت 117 میلیارد و 700 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج توسط بانک کشاورزی استان همدان صدور بیش از 30 میلیارد ریال ضمانتنامه برای مشتریان بانک کشاورزی استان همدان کره شمالی گزارش‌ها درباره وجود تاسیسات هسته‌ای مخفی را تکذیب کرد موگرینی: باید از ترامپ پرسید از نظرش چه کسی "دوست" است توئیت معاون رئیس جمهور برای مسجد جامع ساری آغاز رایزنی فعالان اقتصادی با حضور جهانگیری و ظریف 3200 خانواده پشت نوبت فرزندخواندگی دانشجویان برتر دانشگاه آزاد به عنوان هیأت علمی اتخاب می‌شوند جوابیه انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی به خبر تابناک پشت صحنه فیلم سینمایی ولورین تساوی پرسپولیس مقابل گل‌گهر سیرجان در دیداری دوستانه جزئیات دستور رهبری برای سنجش پارازیت‌ها آیت الله جوادی آملی: مسلمانان چین الهی فکرکردن را تبلیغ کنند قطع برق شیرین شهر و 11 روستای مجاور به‌مدت 18 روز جمع‌آوری داروی «والزارتان» در 22 کشور می‌خواهیم از ادامه صادرات نفت ایران اطمینان یابیم پایان ماجرای طبقه نهم ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت/ اثری از سرورهای هاتگرام و تلگرام نبود ممنوع الخروجی و بازجویی از برخی مسئولان وزارت صنعت و معدن بیشترین قاچاق چوب در کدام مناطق است؟ ایران و هند بر اهمیت حفظ برجام تاکید کردند بازدید سلطانی‌فر و صالحی امیری از اردوی تیم ملی واترپلو فرار شاهزاده اماراتی به قطر بسته‌های ضدتحریم بازبینی شد نوبخت اعلام کرد؛ تصمیمات جدید ستاد اقتصاد مقاومتی/ بسته‌های ضدتحریم بازبینی شد از روشی فوق العاده برای شارژ تلفن همراه تا گجتی که خواب شما را تنظیم می‌کند واکنش رسانه‌های انگلیسی به چتر «پوتین» در مراسم اهدای مدال جام جهانی 2018 آمریکا برای جنگ یمن، رهبران سعودی را به کاخ سفید فراخواند حضور خبرنگاران در طبقه نهم ساختمان دیتاسنتر مرکز امام خمینی (ره) +فیلم مسکو: متهم‌کردن روسیه به دخالت در برگزیت کذب است تمدید قرار داد «خلعتبری» با تیم فوتبال پدیده قطع برق صنایع تیر خلاص به تولید است فرسودگی 35 درصدی شبکه توزیع آب شهری استان مکان یابی 26 نقطه در شهرستان سربیشه برای ایستگاههای دیجیتال صلح و سازش اختلاف 9 ساله در باوی گلایه مندی مردم از خاموشی‌های مکرر و خارج از برنامه اعلام شده برق شعله‌های آتش برز خاموش شد هایکو ماس: اروپا نباید بیش از این به آمریکا تکیه کند سخنگوی دولت: بسته‌های ضدتحریم بازبینی شد/جلسه فوق‌العاده برای اتصال خطوط ریلی بنادر جنوب به شبکه سراسری موگرینی: هیچ اقدام جدیدی برای حفظ توافق هسته‌ای در کار نیست مرگ فجیع دختر نوجوان در شهرک غرب دیدار تدارکاتی؛ پرسپولیس 2-2 گل گهر سیرجان؛ شاگردان برانکو به تساوی رضایت دادند انگلستان 2018 در برابر انگلستان 1990؛ کدام بازیکنان در این دو جام جهانی، عملکرد بهتری داشتند؟ بازپس‌گیری ارتفاعات راهبردی و 4 روستا در جنوب سوریه حمله هوایی مجدد رژیم صهیونیستی به اهدافی در نوار غزه
اقدام جالب رئیس جمهور کرواسی و اتفاقی که همه را غافلگیر کرد! +عکس انتشار عکس نماینده مجلس با دختران بی‌حجابش! +عکس لحظه‌ای از جام جهانی که صداوسیما سانسور نکرد + عکس ● مواضع رئیس جمهور در اروپا مقتدرانه بود با مفاسد اقتصادی هم مقتدرانه برخورد کنید داور فینال در آغوش خانم کیتاروویچ +عکس داور فینال در آغوش خانم کیتاروویچ +عکس حاشیه‌های اهدای جام جهانی؛ اقدام جالب رئیس جمهور کرواسی و اتفاقی که همه را غافلگیر کرد! عکسی تاریخی از شادی مکرون بعد گل فرانسه خلاصه فینال جام جهانی 2018 و اختتامیه جنجال بزرگ در مراسم اهدای مدال به اعضای فرانسه/ سرقت یک مدال با هماهنگی پوتین؟ + عکس خلاصه بازی فینال جام جهانی 2018 روسیه؛ فرانسه 4 کرواسی 2 + فیلم تصاویر و حاشیه‌های فینال جام جهانی 2018 چهره ویژه دیدار فینال؛ خانم رئیس جمهور! نمایی تاریخی از لحظه شادی مکرون و ناراحتی کیتاروویچ پس از گل اول فرانسه به کرواسی (عکس) فیلم/ خلاصه بازی فرانسه و کرواسی در فینال جام جهانی 2018/ تاج گذاری خروس‌ها بعد از دو دهه جشن پایانی جام جهانی فوتبال 2018 روسیه مراسم اهدای جام قهرمانی 2018 روسیه اعلام برنامه قطع احتمالی برق شهر تهران برای روز 25 تیر دختری که جیمی جامپ فینال جام جهانی بود + عکس اینجا همه چیز برای سیر معنوی آماده است/ خوشنویسی را مدیون امام رضا (ع) هستم چهره ویژه کرواسی در روسیه 2018؛ / رئیس جمهوری که فینال جام جهانی را بهم ریخت! قاب‌های مشترک رئیس جمهور کرواسی و مکرون / تصاویر تصویری خاص از دو رییس جمهوری کرواسی و فرانسه در جام جهانی فینال جام جهانی 2018-دیدار تیم‌های فوتبال فرانسه و کرواسی رئیس جمهوری که فینال جام جهانی را بهم ریخت! + عکس رئیس جمهوری که فینال جام جهانی را بهم ریخت! + عکس تلویزیون در دوراهی سانسور کردن یا نکردن مراسم اهدای جام/پافشاری مطهری بر مواضع‌اش درباره دورگه‌های تیم ملی فرانسه/دستور رئیس‌جمهور برای ادامه حضور زنان در ورزشگاه‌ها داور فینال در آغوش خانم کیتاروویچ/ خوب شد فغانی داور نشد! /عکس خلاصه فینال جام جهانی 2018 و مراسم اهدای جام پاسخ روحانی به وزیر ورزش درباره حضور زنان در استادیوم مراسم اهدای کاپ قهرمانی جام جهانی بدون سانسور صداوسیما پخش شد/فردوسی پور: رئیس جمهور کرواسی همه را بغل کرد، مردم هم دیدند و اتفاقی هم نیفتاد پاسخ مهم سپاه پاسداران به دونالد ترامپ کنایه فوتبالی عادل فردوسی پور به علی مطهری خوشحالی ویژه رئیس جمهور فرانسه پس از قهرمانی در جام جهانی ویدئو / اهداء مدال و جام قهرمانی 2018 روسیه دستگیری دو تن از اراذل و اوباش هوادار زندانی معروف اسرائیل به حلب حمله کرد سرقت مدال طلا در مراسم اهدای جام جهانی 2018 + عکس "فرانسه" فاتح جام جهانی 2018 شد + فیلم و تصاویر چهار جیمی جامپ در فینال جام جهانی +فیلم دزدی در مراسم اهدای جام جهانی 2018 +فیلم همسر و فرزندان رئیس جمهور کرواسی (عکس) «کامیار شاپور» فرزند فروغ درگذشت رئیس جمهور کرواسی: به هر حال ما بر قله فوتبال جهان ایستادیم دانلود؛ شادی بازیکنان فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی با کرواسی همسر و فرزندان رئیس جمهور کرواسی پاسخ صدا و سیما به حاشیه‌های پویول و استیلی مدالی که در فینال جام جهانی از سوی این فرد به سرقت رفت! (عکس) مراسم اهداء جام جهانی 2018 روسیه اعلام برنامه قطع برق شهر تهران برای امروز 25 تیر +فایل دانلود

تمام فرآیند جمع آوری اخبار به صورت خودکار انجام می گیرد. مسئولیت صحت محتوای این خبر بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است.با این وجود در صورتی که به محتوای این خبر اعتراض دارید می توانید از طریقاین لینک ما را مطلع کنید.
message
near_me