منبع:ایسنا
۱۳۹۷/۰۴/۲۱ ۱۷:۴۸

تغییرات عجیب داغ‌ترین سیاره هستی

گرم‌ترین سیاره‌ای که تاکنون توسط اختر شناسان کشف شده است، درجه حرارت آن به حدی زیاد است که جو خود را می‌سوزاند و انرژی آن را به ستاره میزبانش می‌فرستد.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک تایمز، ستاره شناسان موسسه نجوم "مکس پلانک" در هایدلبرگ  آلمان می‌گویند که سیاره فراخورشیدی "کِلت-9بی"(KELT-9b) آینده درخشانی ندارد.

کِلت-9بی گرمترین سیاره‌ای است که تاکنون کشف شده است. فاصله این سیاره از زمین 650 سال نوری است و اندازه آن حدود 2 برابر سیاره مشتری می‌باشد. ستاره‌شناسان "دانشگاه ایالتی اوهایو" و "دانشگاه وندربیلت" در 6 ژوئن 2017 این سیاره را کشف کردند. دمای سطح کِلت-9بی بالغ بر 4300 درجه سانتی گراد است. این دما با دمای بسیاری از ستاره‌ها برابری می‌کند اما از خورشید منظومه شمسی دمای کمتری دارد.

" فی یان" و "توماس هنینگ" محققان این مطالعه در تحقیقات اخیرشان گفتند که جو سیاره فراخورشیدی کِلت-9بی متوسط ستاره میزبانش که "کلت 9 " (KELT-9) نام دارد،  به شدت در حال گرم شدن است.

هدف کلت یافتن سیارات فراخورشیدی جدید با استفاده از "روش گذر" است. این هدف با یافتن شیب موقت روشنایی یک ستاره انجام می‌شود. کِلت-9بی نیز  از روش گذر و در جهت صورت فلکی "ماکیان" یافت شد.

وزن این سیاره سه برابر سنگین‌تر از مشتری است و در مدار بسیار کوتاهی در اطراف ستاره میزبانش که دمای آن حدود 17 هزار و 500 درجه فارنهایت است، قرار دارد که این میزان دما تقریبا دو برابر دمای خورشید است زیرا دمای خورشید حدود 9900 درجه فارنهایت است.

نزدیکی ستاره کِلت-9بی به آن ستاره به این معنی است که قفل جزر و مدی رخ داده است و آن سمت هم همیشه روز است. در این سمت از سیاره، درجه حرارت می‌تواند تا 7800 درجه فارنهایت نیز برسد.

توماس هنینگ، یکی از محققان این مطالعه گفت: این سیاره من را به یاد ایکاروس افسانه‌ای که به خورشید نزدیک شده است، می‌اندازد. البته این سیاره از بین نخواهد رفت اما مطمئنا بخش مهمی از خود، یعنی جو خود را را از دست خواهد داد.

محققان با استفاده از طیف سنج"CARMENES" تلسکوپ 3.5 متری "رصدخانه کالار آلتو" در اسپانیا دریافتند که کِلت-9بی نه تنها جو را متورم می‌سازد، بلکه از نیروی گرانشی قوی خود برای کشیدن هیدروژن سیاره به سمت خودش نیز استفاده می‌کند.

محققان بر این باورند که این سیاره بیش از 100 هزار تن هیدروژن در ثانیه از دست می دهد و اگر این عمل ادامه پیدا کند، این سیاره تمام جو خود را از دست خواهد داد و به یک هسته سنگی و خالی تبدیل خواهد شد.

این مطالعه در مجله "  Nature Astronomy" منتشر شد.

انتهای پیام