آن چه دیگران هم اکنون میخوانند؟
هم اکنون دیگران چه میخوانند؟ ×
۰۷:۲۷
دسته: فرهنگی-فرهنگی
کد خبر: 17678306
بسیار استادانی که شاگردش بودند
بسیار استادانی که شاگردش بودند
هدف اصلی از تأسیس دانشگاه تربیت مدرس، تربیت استاد بود و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد بودند که یکی از مشکلات جدی پس از پیروزی انقلاب اسلامی کمبود استاد است و باید برای تربیت استاد تلاش کرد. در این فضا، هدف این بود که استادانی با معیارهای انقلاب، تربیت شوند.
به اشتراک بگذارید:

ایران آنلاین / گروه اندیشه:

 بر این اساس، ستاد انقلاب فرهنگی، تأسیس دانشگاه تربیت مدرس را تصویب کرد و از آنجا که ایشان نیز از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند از متولیان تأسیس این نهاد شدند و تا یکی دو سال تحت عنوان «مدرسه تربیت مدرس» در این مجموعه فعالیت کردند.
آن زمان، مدرسه تربیت مدرس، شش گروه آموزشی داشت؛ گروه علوم‌انسانی، علوم پایه، علوم‌تجربی، فنی مهندسی، علوم پزشکی و هنر. «مدرسه تربیت مدرس» خود استاد نداشت. تدارک این همه استاد خصوصاً برای رشته‌های علوم‌انسانی که تعداد رشته‌های بیشتری داشت، کار دشواری بود. اما با این حال، اعتبار معنوی دکتر احمد احمدی و زمان و انرژی که برای این کار می‌گذاشت به این امر تحقق بخشید.
دکتر احمدی بخش «علوم‌انسانی» را خود بر عهده گرفت و این یکی از کارهای عظیمی بود که ایشان با همه اشتغالاتی که داشت، پذیرفت. چندین سال رئیس گروه علوم‌انسانی بود و بعد که «مدرسه تربیت مدرس» به «دانشگاه تربیت مدرس» تغییر یافت، باز هم ریاست دانشکده علوم‌انسانی را عهده‌دار شدند. آن زمان، ادبیات فارسی، قرآن و حدیث، فلسفه، تاریخ، جامعه‌شناسی، علوم‌اجتماعی و... در این مجموعه تدریس می‌شد و ایشان بنا بر علاقه با حساسیت بسیار مشکلات و مسائل این دانشکده را به دوش می‌کشیدند.
پس‌از مدتی، به‌دنبال اهمیت مسأله «تربیت استاد» و همچنین اهمیت خود «علوم‌انسانی» ایشان سعی کردند تا نظم آموزشی که در دانشگاه‌ها وجود داشت را در حوزه علمیه هم تأسیس کنند و در این راستا، اقدام به جذب طلبه‌های فاضل کردند تا بر اساس متدولوژی دانشگاه و البته با میزان‌های حوزه به آنها مدرک داده شود.
دوره‌ای که در دانشگاه تربیت مدرس با ایشان همکاری داشتم، از دل‌نگرانی‌های ایشان همواره این نکته بود که مبادا در فضایی که استادان ثابت نیستند، بنیه علمی دانشجویان پایین بیاید و از این رو، خود تلاش می‌کرد تا از این امر ممانعت کند و رساله‌های دانشجویان را به‌منزل می‌برد و اشکالات آنان را یادداشت کرده و مرتب به دانشجویان تذکر می‌داد. دقت و سختگیری ایشان در خصوص دانشجویان بسیار قابل تأمل بود.
ایشان هم در حوزه علمیه بخوبی درس خوانده بودند و یک فرد فاضل تلقی می‌شدند و هم در دانشگاه. از این رو، عصاره این دو نهاد محسوب می‌شود. اما آنچه در مجموعه تربیت مدرس انجام دادند مربوط به روحیه و تعلق معنوی، معلمی و انقلابی ایشان بود و می‌دانست که نیاز آن روز دانشگاه‌ها، تربیت استادانی متدین و مؤمن به انقلاب و در عین حال با سواد بود.

مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار