آن چه دیگران هم اکنون میخوانند؟
هم اکنون دیگران چه میخوانند؟ ×
۰۳:۰۱
دسته: استان ها
کد خبر: 17762146
● شهر زنجان در ایجاد پیاده‌راه‌سازی عقب‌مانده است
● شهر زنجان در ایجاد پیاده‌راه‌سازی عقب‌مانده است
به اشتراک بگذارید:
زنجان - خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی: رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجانرئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی زنجان در توضیح جزئیات پیاده‌راه سبزه میدان با اشاره به این‌که اجرای سنگ‌فرش، نورپردازی، ساماندهی تابلوهای شهری و زیباسازی محیطی با استفاده از گل‌های فصلی در پیاده‌راه سبزه‌میدان پیش‌بینی شده است، گفت: برای تمامی مغازه‌ها و مکان‌های واقع در این محور ضابطه‌هایی پیش‌بینی شده است و در صورت تخریب باید مطابق با ضوابطی که در طرح پیش‌بینی شده است ساخته شود
مهندس حمیدرضا حمیدی به ساماندهی و یکسان‌سازی تابلوهای مغازه‌های واقع در این محور اشاره کرد و گفت: این موضوع در پروژه پیش‌بینی شده است که در همین زمینه قراردادهایی با پیمانکار منعقد شده است.
وی با بیان اینکه طبق برآوردهای انجام شده حدود سه میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پیاده راه پیش‌بینی شده است افزود: پیاده‌راه سبزه‌میدان در یک فاز انجام می‌شود ولی امکان گسترش آن در فازهای دیگر وجود دارد که نظر کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر نیز بر ضرورت گسترش این طرح می‌باشد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی زنجان با اشاره به اینکه طرح پیاده‌راه سبزه میدان به دلیل کارکرد مشابه آن با پروژه سبزه‌میدان، در حدودی بخشی از این پروژه محسوب می‌شود، گفت: در طرح‌های پیشین پروژه سبزه میدان، پیاده‌راه جزوی از آن به شمار نمی‌آمد ولی با تغییر طرح و کارکرد آن که به تصویب شورای پنجم رسید، پیاده راه نیز بخشی از پروژه سبزه میدان در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان کرد: زمان‌بندی سه ماهه برای پایان یافتن پروژه پیش‌بینی شده است به همین جهت شورا بر انجام پروژه در دو شیفت روز و شب تاکید دارد بطوری که بخش‌هایی از پروژه که برای کسبه‌ مشکل ایجاد می‌کند در شب انجام شود تا هر چه سریع‌تر شاهد اتمام آن باشیم.
مهندس حمیدی با تاکید بر این‌که پیاده‌راه از نظر فیزیکی در سه بخش شمالی، جنوبی و میانی ایجاد می‌شود که محور میانی آن با عرض 6 متر در مواقع ضرور برای تردد خودروهای امدادی و آتش‌نشانی پیش‌بینی شده است و دو محور شمالی و جنوبی صرفاً برای پیاده‌راه در نظر گرفته شده است، افزود: درحال حاضر برنامه‌ای برای تردد وسائط نقلیه عمومی در این محور پیش‌بینی نشده است و در آینده احتمال گنجاندن این موضوع نیز در دستور کار وجود دارد.
وی به تغییر مسیر و ایستگاه‌های اتوبوس در محور سبزه‌میدان نیز اشاره کرد و گفت: درحال حاضر با وجود تغییر مسیر برخی از اتوبوس‌های درون‌شهری تعدادی از این اتوبوس‌ها نیز در مسیر سبزه‌میدان عبور می‌کنند که به مرور ایستگاه این اتوبوس‌ها نیز تغییر پیدا می‌کند.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی زنجان با اشاره به این‌که ایجاد پیاده‌راه افزایش کیفیت فضاهای شهری و به تبع آن افزایش کیفیت زندگی شهروندان را به دنبال دارد، افزود: نهضت ایجاد پیاده‌راه شهری از 150 سال پیش آغاز شده و کشورهایی همانند دانمارک و هلند در این امر پیشتاز هستند.
وی با بیان این‌که متاسفانه شهر زنجان در ایجاد پیاده‌راه جزو شهرهای عقب‌مانده محسوب می‌شود چرا که تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده بود، گفت: پررنگ کردن افزایش حضور شهروندان در سطح شهر به جای خودرو یکی از ضرورت‌های ایجاد پیاده‌راه شهری است.
مهندس حمیدی با تاکید بر این‌که درحال حاضر حضور خودروها در سطح شهر بسیار چشم‌گیرتر از حضور شهروندان است به طوری که حاکمیت در مرکز شهر با خودروها است و شهروندان با مشقت در بین خودروها تردد می‌کنند، افزود: درحال حاضر تمامی عناصر هویت‌مند مرکز شهر همانند مسجد جامع، بازار، خانه‌های قدیمی و در شلوغی ترافیک سواره گم شده است درحالی که با ایجاد پیاده‌راه درک محیطی‌مان از هویت، تاریخ و فرهنگ شهرمان افزایش می‌یابد.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به این‌که زنجان فاقد فضای امن و دوستدار کودک است درحالی که ایجاد فضای امن، جذاب، شاداب و دلنشین برای عموم شهروندان به ویژه کودکان یکی از اهداف اصلی ایجاد این پیاده‌راه است، گفت: زمانی که فضا برای آسایش و حضور ایمن و فعال عابر پیاده در شهر مناسب نباشد نخستین قشری که محروم از حضور در شهر می‌شود گروه‌های ویژه یعنی سالمندان، معلولان و کودکان هستند که این موضوع با توجه به شرایط فعلی بافت مرکزی شهر کاملاً صادق است.
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار