آن چه دیگران هم اکنون میخوانند؟
هم اکنون دیگران چه میخوانند؟ ×
۰۸:۴۱
منبع: شبستان
دسته:
کد خبر: 17763934
چگونه اختلاف به دغدغه مشترک تبدیل شد؟
چگونه اختلاف به دغدغه مشترک تبدیل شد؟
با توجه به این که مدیریت 30 درصد سینماهای کشور در اختیار حوزه هنری است توافق و هماهنگی مدیران این نهاد با مسئولان وزارت ارشاد به رونق سینما و افزایش فروش فیلم‌ها کمک قابل توجهی می‌کند.
به اشتراک بگذارید:

به گزارش خبرنگار شبستان، محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه جمعی از مدیران این سازمان چند روز پیش با مدیران حوزه هنری دیدار کرد. در این دیدار هر دو طرف  تاکید کردند نه تنها  اختلافی با هم ندارند بلکه دغدغه های مشترک زیادی هم دارند. این در حالی است که در سال های گذشته برخی فیلم ها که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز ساخت و اکران دریافت کردند از سوی حوزه هنری تحریم شدند. عدم اکران گروهی از فیلم‌های سینمایی دارای پروانه نمایش توسط حوزه هنری همراه با حواشی همراه بوده است و واکنش های کارگردانان و تهیه کنندگان این فیلم ها را در پی داشته است. در این میان می توان به اکران فیلمهای خصوصی، خانه پدری، قصه ها، نهنگ عنبر، پذیرایی ساده، من مادر هستم، برف روی کاج ها و گشت ارشاد اشاره کرد.

 

حوزه هنری از همان ابتدا، ظهور فیلم های سینمایی از دل انقلاب اسلامی را یکی از اهداف خود دانست  و در تولید فیلم هم فعالیت خود را آغاز کرد. حوزه هنری از سال 1379 رسما سازمان سینمایی سوره را راه اندازی کرد تا تولید و پخش فیلم زیر نظر این سازمان انجام شود. توجیه ، بایکوت، دستفروش، توبه نصوح، وصل نیکان، یه حبه قند، مزار شریف  نمونه هایی از فیلم های حوزه هنری هستند.

 

طبق آمار استخراج شده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا اواخر سال 1392 حدود 247 سالن سینما در کشور فعال بوده است که از این تعداد حدود 106 سالن فقط مختص تهران و 110 سالن مختص استان تهران بوده است. یعنی تنها 137 سالن سینما برای باقی استان های کشور وجود داشته است. استان هایی مانند سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی سالن سینما ندارند. این در حالی است حوزه هنری یک سوم سینماهای کشور را در اختیار دارد و در بسیاری از شهرها تنها سالن موجود در اختیار حوزه هنری است.


سینماهای حوزه هنری در تهران جزو سینماهای درجه یک تا سه هستند  که می توان در این بین به سینمای استقلال و آزادی تهران اشاره کرد. در تهران سینما آزادی به عنوان محور اکران سینمای ایران، سهم بالایی از فروش را دارد و یک پردیس بزرگ در مرکز تهران محسوب می شود. در مجموع 20 تا 25 درصد کل بلیت فروشی سینمای کشورمان در سینماهای حوزه هنری به ویژه سینما آزادی ثبت می‌شود. گاهی بیش از 30 تا 35 درصد فروش کل برخی فیلم‌ها را سینما آزادی از آن خود می‌کند. به دلیل عدم اکران بعضی فیلم ها در سینماهای حوزه هنری، شاهدیم که در سالهای اخیر اکران بسیاری از فیلم ها به جای سینما آزادی در پردیس کوروش که خصوصی است، برگزار شود.

 

فیلم ها برای دریافت پروانه نمایش از فیلترهای ریز و درشت زیادی عبور می کنند و از منظر قانونی، شرعی و عرفی مورد بررسی قرار می گیرند . وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بالاترین و برترین مرجع فرهنگی و هنری کشور محل صدور این مجوز است. عدم نمایش فیلم های دارای مجوز نمایش اعتبار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را زیر سئوال می برد ، سیل اعتراضات اهالی هنر را روانه این وزارتخانه می کند، فشار نیروهای تند رو را بر عرصه فرهنگ و هنر بیشتر می کند و در نهایت باعث متزلزل شدن  عرصه فرهنگی و هنری جامعه می شود.

 

 

در مواجهه با عدم اکران برخی فیلم ها در سینماهای حوزه هنری همواره این سئوال مطرح است که این فیلم‌های تحریمی کدام خط قرمز را زیر پا گذاشتند و دوم اینکه اگر این فیلم‌ها با عفت عمومی منافات داشته‌اند چطور توانسته‌اند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز ساخت و نمایش بگیرند. محمد حمزه زاده، رییس سازمان سینمایی حوزه هنری سال قبل در واکنش به عدم اکران بعضی فیلم ها در سینماهای حوزه هنری عنوان کرده بود که  اساسا عبارت تحریم عنوان غلطی است که روی کار ما گذاشته اند. ما هم مثل هر سینمادار دیگری در چهارچوب قانون و ضوابطی که وجود دارد و همه دارند به آن عمل می‌کنند این امکان و این حق را داریم فیلم‌هایی را برای اکران انتخاب بکنیم و یا انتخاب نکنیم.

 

محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی کشور در دیدار اخیر خود با مدیران حوزه هنری ابراز خوشبختی کرده که اختلافی بین مدیران سینمایی حوزه هنری و مسئولان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد.حیدریان اذعان داشته که در مورد بخش‌های اجرایی نیاز به جلساتی تفکیک شده داریم تا بتوانیم درباره هر یک از مسائل جامع و کامل صحبت کنیم. وی همچنین تولید محتوا و بیان تصویری ارزش‌های دین و انقلاب مهم‌ترین وظیفه حوزه هنری دانسته و تاکید کرده است که هیچ کجا به اندازه حوزه هنری ابزار فهم و بیان تصویری این محتوا را ندارد.

 

محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز در این دیدار  با تاکید بر اینکه هر دو سازمان دغدغه‌های مشترک زیادی دارند و این نشان می‌دهد که باید راه را با یکدیگر پیش ببرنند،پیشنهاد حوزه هنری را پرداختن به سینمای خانواده  عنوان کرده زیرا معتقد است، چرا که اگر همه چیز به سمت اهمیت دادن به خانواده پیش برود، سینما خود به خود مسیرش را پیدا خواهد کرد. سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این هفته در بازدید از نمایشگاه پوستر حمایت از کالای ایرانی با تاکید بر اینکه اقدامات حوزه هنری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جنبه موازی کاری ندارد، اظهار داشته است: ما حوزه های فرهنگی و هنری مختلفی در فضای کشور داریم که می توانند به کمک هم بیایند. بنابراین هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم مجموعه هایی از قبیل حوزه هنری می توانند با کمک یکدیگر به ارتقای فرهنگی کشور یاری رسانند.حال باید دید دستاورهای دیدار و گفتگوی اخیر مدیران سینمایی حوزه هنری با مسئولان سینمای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عمل چه خواهد بود و زاویه ای  این دو سازمان در اکران فیلم ها دارند تا چه اندازه رفع می شود.

 

گزارش: مریم داوری

پایان پیام/ 31
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار