آن چه دیگران هم اکنون میخوانند؟
هم اکنون دیگران چه میخوانند؟ ×
۱۱:۲۸
منبع: مهر
دسته: اجتماعی-سیاسی
کد خبر: 18279199
قانون ایمنی زیستی نیازمند اصلاح/ برچسب گذاری تراریخته شفاف نیست
قانون ایمنی زیستی نیازمند اصلاح/ برچسب گذاری تراریخته شفاف نیست
مرکز پژوهشهای مجلس با بررسی قوانین محصولات تراریخته و ایمنی زیستی درکشور اعلام کرد: قانون ایمنی زیستی و شیوه‌نامه‌های دستگاههای اجرایی درباره بسته‌بندی و برچسب‌گذاری این محصولات شفاف نیست.
به اشتراک بگذارید:

به گزارش خبرگزاری مهر، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوریهای نوین مرکز پژوهشهای مجلس وضعیت قوانین و مقررات حوزه محصولات تراریخته و ایمنی زیستی در کشور را مورد مطالعه قرار داد.

در این گزارش آمده است: زیست فناوری دارای جایگاه ویژه ای در حوزه های کشاورزی، صنعتی و پزشکی است و یکی از دستاوردهای مهم آن تولید محصولات تراریخته (دستکاری شده ژنتیکی یا GMO) است؛ از این رو با توجه به مزایای این فناوری، کاربرد آن به سرعت در بخش کشاورزی توسعه یافته است، به طوری که در حال حاضر سطح زیرکشت این قبیل محصولات در جهان حدود ۱۸۵ میلیون هکتار است که در ۲۸ کشور دنیا کشت می شوند و تاکنون بیش از ۴۰۰ لاین و رقم از ۲۸ گونه گیاهی در دنیا مجوز تولید گرفته اند.

درهمین حال بیش از ۹۸ درصد گیاهان تراریخته چهار گیاه سویا، ذرت، پنبه و کلزاست که آن هم برای تنها دو صفت مقاومت به آفات و مقاومت به علف کش بوده است.

دلیل این امر، نگرانیهایی درخصوص مخاطرات احتمالی زیست محیطی (احتمال فرار ژن تراریخته و ایجاد علفهای هرز مقاوم به علفکش، اثر بر موجودات غیرهدف و ...)، مخاطرات احتمالی بر سلامت انسان و دام و گیاه (مسمومیت زایی و حساسیت زایی احتمالی بر انسان و دام)، مخاطرات احتمالی اقتصادی و اجتماعی (وابستگی احتمالی کشاورزان به شرکتهای بزرگ تولیدکننده بذور محصولات تراریخته) بوده است.

در این راستا طی ۲۰ سال گذشته کنوانسیونها، پروتکلها و مقررات بین المللی متعددی برای استفاده ایمن از این قبیل محصولات تهیه و تصویب شده اند. با وجود الحاق ایران به اکثر معاهدات بین المللی در حوزه ایمنی زیستی، هنوز کشت و تولید تجاری محصولات کشاورزی صورت نگرفته و فعالیتها همچنان در سطح تحقیقاتی و آزمایشهای گلخانه ای و میدانی است.

در این زمینه بررسی ها نشان می دهد که قوانین و مقررات این حوزه در کشور، دارای اشکالاتی است که نیازمند بازنگری است. برای مثال، بررسی های صورت گرفته نشان می‌دهد متن قانون ملی ایمنی زیستی اشکال هایی دارد که منجر شده است دستورالعمل ها و شیوه نامه های اجرایی تهیه شده دستگاههای اجرایی ذیصلاح نیز دارای اشکالات فراوانی شوند.

لذا اصلاح قانون ایمنی زیستی می‌تواند در جهت عملیاتی شدن تولید، رهاسازی، واردات و صادرات محصولات تراریخته به شکل ایمن و مطابق موازین و مقررات ملی و بین المللی بسیار کمک کند.

درهمین حال قانون ایمنی زیستی و همچنین شیوه نامه های دستگاههای اجرایی درخصوص بسته بندی و برچسب‌گذاری محصولات تراریخته شفاف نیست.

آیین نامه اجرایی این قانون که در سال ۱۳۹۲ به تصویب رسیده بود به شکل بلاتکلیف باقیمانده و اجرایی نشده است؛ حال آنکه هر دستگاه شیوه نامه و دستورالعمل خاص خود را تهیه و به تصویب رسانده است که ناهماهنگی ها و اشکالاتی را به وجود آورده و به غیراجرایی و عملیاتی شدن آنها منجر خواهد شد.

در قانون برنامه ششم توسعه به عملیاتی سازی تکالیف دولت از قبیل ایجاد تمهیدات لازم برای اجرای قانون (تولید، رهاسازی، صادرات و واردات محصولات تراریخته در چارچوب مفاد قانون) که در قانون ملی ایمنی زیستی مصوب ۱۳۸۸ به تصویب رسیده اشاره ای نشده و فقط به ممنوعیت تولید، رهاسازی، صادرات و واردات این قبیل محصولات در خارج از چارچوب قانون اشاره شده که آنهم به شکلی بسیار گنگ و غیرگویاست.

مرکز پژوهشهای مجلس تاکید کرد: توانمندسازی زیرساختها و نیروی انسانی در زمینه مهندسی ژنتیک و ایمنی زیستی و همچنین اقدامات مناسب دولت برای توسعه ایمن محصولات تراریخته و ارزیابی مخاطرات احتمالی سلامت و زیست محیطی آنها باید در قوانین و مقررات این حوزه دیده می‌شد. لذا با اصلاح قوانین، مقررات و دستورالعملهای مرتبط و اجرایی کردن آنها با رعایت اصول علمی می توان بهره برداری ایمنی را از این فناوری در کشور انتظار داشت.

مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار