۰۵:۵۲
منبع: تسنیم
دسته: فرهنگی-فرهنگی
کد خبر: 12875252
ورود هزاران شبکه «حلقه صالحین» به جریان قرآنی/ استقبال مردم تهران از مهدهای بسیج/ حضور بسیج در شورای توسعه گره‌گشا خواهد بود
ورود هزاران شبکه «حلقه صالحین» به جریان قرآنی/ استقبال مردم تهران از مهدهای بسیج/ حضور بسیج در شورای توسعه گره‌گشا خواهد بود
معاون قرآن و عترت سپاه محمد رسول الله (ص) و رئیس دارالقرآن کشور در گفت و گو با تسنیم به اهداف تشکیل سازمان قرآن و عترت و اقدامات بسیج در جریان‌های قرآنی کشور و حضورش در بزرگ‌ترین شورای تصمیم‌گیر قرآنی کشور پرداخت.
به اشتراک بگذارید:
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، 5 سال گذشته یعنی 22 آبان‌ماه 91 در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و اجرای برنامه‌های منشور توسعه قرآنی کشور و نیز سیاست‌گزاری، توسعه، ترویج، هماهنگی، انسجام، نظارت و ارتقای کیفی و کمی فعالیت‌های قرآن و عترت در بین بسیجیان تهران بزرگ و رده‌های تابعه سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) و آحاد مردم، مجموعه‌ای تحت عنوان «سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ» در دوران فرماندهی سردار کاظمینی در سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) شکل گرفت و دکتر «رحیم قربانی» از فعالان قرآنی کشورمان که پیش از آن نیز مسئولیت‌های قرآنی مختلفی در مجموعه‌های دیگر دولتی و انقلابی بر عهده داشت، به عنوان معاون سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ منصوب شد. حدود سه سال پس از تاسیس سازمان قرآن و عترت سپاه تهران، سازمان بسیج مستضعفین نیز با هدف توجه به موضوعات قرآنی بر آن شد تا فعالیت‌های قرآنی را از درون مجموعه مدیریتی و معاونتی سازمان خارج کند و آن را به صورت مستقل هدایت کند بر همین اساس بود که در دوران فرماندهی سردار نقدی، به طور رسمی «دارالقرآن بسیج» تاسیس شد و مدیریت دارالقرآن نیز با حفظ سمت به رحیم قربانی سپرده شد. به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج گفت و گویی با رحیم قربانی معاون سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ و مدیر دارالقرآن بسیج کشور انجام شد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید: سازمان قرآن و عترت بسیج تهران با هدف احیاء قرآن در بین بسیجیان تشکیل شدتسنیم: سازمان قرآن و عترت سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ با چه هدفی تاسیس شد؟ قربانی: سازمان قرآن و عترت بسیج تهران، آبان‌ماه 91 تاسیس شد؛ در همان سال، مطالعاتی در بخش‌های مختلف تهران از سوی سپاه تهران انجام شده بود و در واقع تهدیدات مختلفی در پایتخت شناسایی و احصاء شده بود، به همین منظور، مقرر شد تا 20 اقدام اساسی توسط سپاه در پایتخت انجام شود که یکی از این اقدامات، اجرای گسترده فعالیت‌های قرآنی در سطح تهران بود و برای اینکه هیچ ساختار تخصصی برای این امر در سپاه تهران وجود نداشت و خیلی هم به آن توجه نمی‌شد، این موضوع در دستور کار قرار گرفت و سازمان قرآن و عترت نشکیل شد. البته این رسالت بسیج و سپاه است که نهاد و مجموعه‌های مجری و مسئول باید کار ذاتی خود را انجام دهند و بسیج و سپاه هر زمان حس کرد خلایی در برنامه‌هایشان وجود دارد و ورودش به این امر لازم و ضروری است به این عرصه وارد می‌شود و این موضوع در بسیج تهران نیز به همین شکل بود؛ وقتی که این نیاز احساس شد، سازمان قرآن و عترت بسیج تهران تحت نظر فرماندهی وقت سپاه تهران تشکیل شد و به فضل الهی از همان سال اول، بدون مکان و نیروی انسانی کار را آغاز کردیم و در پنجمین سال شاهد آن هستیم که علاوه بر سازمان، 23 مرکز قرآنی در مناطق و نواحی مقاومت تهران دایر شد و بیش از یک هزار رابط قرآنی در پایگاه‌های بسیج تهران فعال شدند. 320 مهد کودک قرآنی در سطح تهران فعال شده است و مربیان مجرّب و آموزش دیده نیز در آنجا مشغول فعالیت هستند. حدود 7 هزار نونهال در این مراکز آموزش می‌بینند. بیش از 850 مکتب‌خانه قرآنی در راستای احیای سنت قرآن‌خوانی در منازل فعال شدند در بخش حفظ قرآن نیز از سال 93 کار انجام شد و 45 مرکز تخصصی حفظ قرآن تشکیل شد و بیش از 8 هزار قرآن‌آموز بحث حفظ قرآن را در این مراکز آغاز کردند و برنامه خاصی بر این موضوع در نظر گرفتیم تا در حلقه‌های تربیتی صالحین پایگاه‌های بسیج به این امر بپردازند و این کار هم شروع شده است تا بسیج تهران به صورت ویژه وارد عرصه حفظ شود تا سهم خودش را در تحقق تربیت 10 میلیون حافظ قرآن که از منویات رهبر انقلاب است، انجام دهد. برخی فعالیت‌ها نیز که مورد نیاز بسیجیان تهران بود، در دستور کار قرار گرفت. موضوع نهضت قرآن‌آموزی با هدف ارتقاء روخوانی و روانخوانی قرآن در بین بسیجیان و بحث آموزش مفاهیم قرآن و برگزاری کارگاه‌های آموزشی قرآن چه در حوزه مهدویت، نهج البلاغه و چه در سبک زندگی قرآنی از جمله اقدامات صورت گرفته است که تاکنون نیز در سطح وسیعی برگزار می‌شود. توجه به بحث هنر، فیلم و حضور جهادگرانه عزیزان قرآنی در مناطق محروم نیز مورد توجه قرار گرفت. در حال حاضر ده‌ها گروه جهادی قرآنی در سطح تهران و سطح کشور به صورت خودجوش به مناطق محروم اعزام شدند و به اجرای فعالیت‌های قرآنی پرداختند، در حالیکه پیش از آن هیچ نهاد فرهنگی و قرآنی به این موضوع مهم نمی‌پرداخت و به یاری خدا با ورود به این موضوع، جریان‌سازی بوجود آمد و برخی از نهادها نیز به این عرصه قدم گذاشتند. بحث معرفی الگوهای سبک زندگی قرآنی که مهم‌ترین آنها شهدای قرآنی هستند اعم از شهدای قاری، حافظ، معلم و فعال قرآنی یکی دیگر از اقدامات سازمان قرآن و عترت بود که شاید پیش از آن در دستور کار هیچ دستگاه و نهادی قرار نگرفته بود و سازمان قرآن و عترت به این زمینه وارد شد و فعالیت‌های گسترده‌ای را اجرا کرده است. چهار یادواره همایش سوره‌های سرخ، پخش بیش از 150 مستند 20 دقیقه‌ای از شبکه‌های سیما به‌ویژه شبکه قرآن و معارف سیما، دیدارهای هفتگی جامعه قرآنی با خانواده معظم شهدای قرآنی از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه است. علاوه بر این، سه نمایش هنری در تالارهای هنری به نمایش درآمد که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت. برای نخستین‌بار بود که مجموعه‌ای قرآنی وارد این عرصه شود و به تولید نمایش‌های هنری بپردازد. این از مواردی بود که در سطح تهران بزرگ اجرا شد. نگاهی به اقدامات جهادی گروه همخوانی محمد رسول الله (ص) تسنیم: درباره تشکیل گروه همخوانی محمد رسول الله (ص) که از درون فعالیت‌های سازمان قرآن و عترت شکل گرفت؛ توضیحی بفرمائید. قربانی: پس از تشکیل سازمان، به این نتیجه رسیدیم، بحث تواشیح و همخوانی در کشور، افت قابل توجهی پیدا کرده است و جریان گروه‌های تواشیح به سمت و سویی حرکت می‌کنند که خیلی در شان قرآن و اهل بیت (ع) نیست که یکی از دلایل آن هم شاید عدم حمایت مالی از این عزیزان بود. به همین دلیل در قدم اول، مجمع گروه‌های تواشیح تشکیل شد و به بررسی و آسیب‌شناسی تواشیح پرداخته شد امّا به این بسنده نکردیم و چون خلاء این موضوع حس شد، گروهی را با نیت اینکه بتواند به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران چه از لحاظ کمی و کیفی و با قابلیت صوتی و تصویری که اصلا پیش از آن به این شکل وجود نداشت، راه‌اندازی کنیم که در حال حاضر حدود 2 سال از تشکیل این گروه می‌گذرد و تاکنون 36 اثر توسط این گروه تولید شده است و از این 36 اثر، 45 نماهنگ تصویری آماده شده است که از برخی از این آثار دو و یا سه نماهنگ نیز تولید و تاکنون 14 نماهنگ‌ها هنوز پخش نشده است و در مناسبات مشخص، منتشر خواهد شد. در واقع این گروه نه فقط به عنوان یک گروه همخوانی بلکه به عنوان گروه جریان‌ساز قرآنی پای به این عرصه گذاشتند و در خیلی از مواقع فراتر از انتظار کار جهادی کردند. بطور مثال، تاکنون بیش از 3 اردوی جهادی در مناطق محروم همچون اسماعیل‌آباد، تاچل مسجد سلیمان و غیره برگزار کردند. بحث حضورشان در منازل خانواده معظم شهداء و مقابله با تحریفات قرآنی همچون دعای جوشن کبیر که اخیراً با موسیقی توسط یکی از خوانندگان کشور خوانده شد، دیدیم که از سوی دستگاه‌های مربوطه هیچ واکنشی نشان داده نشد، امّا این عزیزان وارد شدند و اشکالاتی مطرح کردند و در حال حاضر هم هر موضوعی که در زمینه همخوانی و تواشیح مطرح شود این دوستان وارد می‌شوند و نظر می‌دهند. 80 قاری قرآن گروه محمد رسول الله (ص) را همراهی می‌کنندتسنیم: تعداد اعضاء گروه در بدو تشکیل چند نفر بود؟ و تاکنون به چند نفر رسیده است؟ قربانی: ما با 63 نفر شروع کردیم که این عزیزان 13 گروه تواشیح قرآن تهران را تشکیل می‌دادند. نخستین اجراء با پنج اثر در حرم مطهر رضوی آغاز شد. در ادامه چون نیاز داشتیم تا افرادی را برای یکنواخت‌کردن گروه از جهت صدایی جذب کنیم، تستی در بین اعضای گروه و متقاضیان دیگر اخذ شد و برخی حد نصاب لازم را کسب نکردند و از سوی دیگر هم به واسطه جریانی که این گروه ایجاد کرده بود از طرف استان‌های دور و نزدیک و حتی قاریان بین‌المللی تقاضای زیادی داشتیم تا به گروه اضافه شوند. در نهایت، سه کمیته برای گروه با عنوان کمیته فنی، کمیته مدیریت گروه‌ها و کمیته عمومی که کارهای عمومی و جاری گروه را پیگیری می‌کند، تشکیل شد و اداره این کمیته‌ها را اعضای گروه بر عهده گرفتند. بنا بر درخواست‌های مکرر از دیگر دوستان، این گروه به 72 نفر رسید و به نوعی 14 گروه تواشیح تجمیع شد و در حال حاضر نیز 80 نفر گروه را همراهی می‌کنند. اعضای گروه محمد رسول الله (ص) به 313 نفر افزایش خواهد یافتتسنیم: آیا به همین منوال به تعداد اعضای گروه اضافه خواهد شد؟ قربانی: اگر ظرفیت ایجاد شود و به نوعی حمایت‌هایی نیز از گروه انجام گیرد قصد داریم به 114 نفر برسیم، البته به دوستان اعلام کردیم که آمادگی داریم ظرفیت حضور 313 نفر نیز داشته باشیم. در مراحل بعدی نیز می‌خواهیم به نوجوانان بپردازیم و در واقع کارهای مشترک هم بتوانیم انجام دهیم. جالب اینجاست که جریان‌ها و اقداماتی که این گروه به ثمر رسانده است، سبب شده تا تعدادی از خواهران نیز استقبال کنند تا گروه ویژه و مستقلی تشکیل دهند و اگر بخواهیم تمام این مراحل را سپری کنیم به 313 نفر خواهیم رسید. بر خلاف تصوری که خیلی‌ها داشتند که هزینه‌های این گروه چقدر است و از کجا تامین می‌شود؟ می‌توان گفت در حداقل هزینه‌ها این کارها انجام شد و مجموعاً 36 اثری تولید و 45 نماهنگ منتشر شد؛ بچه‌های گروه بر اساس عهد و قراری که با هم داشتیم، برای رضای خدا حاضر شدند و هیچ هزینه‌ای را مطالبه و دریافت نکردند و از نخستین روزی که گروه تشکیل شد، عهد بستیم که هیچگونه چشم‌داشت مالی برای اجرای آثار وجود نداشته باشد و حضورشان را وقف قرآن کنند و چه‌بسا یکی از دلایلی که باعث شد این گروه نمود داشته باشد، همین اخلاص دوستان است و تنها هدیه ما به دوستان، دو سفر کربلا بود که با رایزنی‌های صورت گرفته با بسیج تهران این کار صورت گرفت و بیشتر آثار در سفر عتبات عالیات اجرا شد. در واقع خیلی از گروه‌های همخوانی با این مبلغ شاید بتوانند نهایتاً یک اثر را تولید کنند البته از حق نگذریم در تصویربرداری این دو سفر، شبکه قرآن و معارف سیما همکاری لازم را داشت و با قرارداد جزئی این کار صورت گرفت. تسنیم: آیا جامعه مخاطب شما در سازمان قرآن و عترت بسیج تهران، عموم مردم است و یا فقط بسیجیان هستند؟ قربانی: اولویت فعالیت‌های قرآنی در سپاه تهران، در درجه اول برای بهره‌مندی بسیجیان از فضای قرآنی است و یکی از اهداف تشکیل این سازمان نیز همین نیت بود. سنجشی در سال 93 در میان بسیجیان تهران انجام شد و متاسفانه نتایج این سنجش نشانگر آن بود که سطح سواد قرآنی بسیجیان تاحدودی رضایت‌بخش نیست و به همین جهت بیشتر برنامه‌ها معطوف به برگزاری دوره‌های آموزش قرآن برای بسیجیان در دستور کار قرار گرفت. اما در کنار این، برای آحاد مردم هم برنامه‌های خاصی در نظر گرفته شد که همین تشکیل 320 مهد کودک قرآنی از جمله آن است که عموم مردم نیز ار ظرفیت آن بهره‌مند می‌شوند. استقبال بی نظیر مردم از مهدهای کودک بسیجتسنیم: این مهدها را به صورت مستقل اداره می‌کنید یا تحت نظارت سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند؟ قربانی: با بهزیستی جلسات متعددی در این زمینه داشتیم؛ روند ویژه‌ای را این عزیزان برای سیر مراحل اداری داشتند که اگر می‌خواستیم طبق بروکراسی اداری آنها پیش رویم، باید زمان زیادی را از دست می‌دادیم و چون اعتقادمان بر این بود که ما الان در فضای مقابله با ناتوی فرهنگی و به نوعی در هجوم فرهنگی دشمن قرار داریم و باید اقدامات قرارگاهی و سریع انجام گیرد، اقدامات اولیه تشکیل این مهدها صورت گرفت گرچه تمام سازو کار و استانداردهای بهزیستی اعم از فضای تربیتی و حضور مربیان مجرب لحاظ شد اما متاسفانه بسیاری از ادارات از جمله بهزیستی روند بسیار کندی برای سیر مراحل اداری دارند و اگر می‌خواستیم با رویه بهزیستی پیش رویم برای تشکیل این 300 مهد زمانی بین 7 یا 8 سال را باید پشت سر می‌گذاشتیم؛ البته پیشنهاد شد تا مجوز کلی به نام اتحادیه مهدهای کودک بسیج تهران اتخاذ شود که این موضوع هم خیلی با جدیت از سوی دوستان پیگیری نشد. تسنیم: آیا سازمان بهزیسیتی استانداردهای خاصی را برای مهدها تعریف کرده است؟ قربانی: بسیاری از مهدهای کودک بسیج دارای شرائط و ضوابط تعریف شده در بهزیستی هستند امّا روند غیر سریع و آهسته‌ای برای این کار تعریف شده است و اگر به شکل بسیجی‌وار و جهادی بخواهند وارد شوند و سریعاً همه موارد را بررسی کنند، مانعی وجود نخواهد داشت و ما آمادگی داریم تا همکاری لازم را تا حصول نتیجه داشته باشیم. در نهایت به فضل الهی با حمایتی که بسیج تهران داشته و با همان استانداردها و شرائط آموزشی که برای مربیان مهدها گذاشته شد و بعضاً خود مسئولان بهزیستی هم تمایل داشتند مربیان بهزیستی را سازمان قرآن و عترت آموزش دهدف کار دنبال شد و تاکنون نیز مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است. تسنیم: این مهدها تحت نظارت نواحی مقاومت اداره می‌شوند؟ قربانی: جذب و آموزش مربیان و برگزاری دوره‌های تخصصی مربیان زیر نظر سازمان قرآن و عترت انجام می‌شود و برای آنها تست‌های مختلفی نظیر سلامت روانی، دوره‌های اخلاقی برگزار می‌شود و در نهایت به مربیان گواهینامه مربیگری صادر می‌شود تا بتوانند در مهدها مشغول شوند؛ اتفاقاً با توجه به آموزش‌هایی که مربیان این مهدها می‌بینند، طبق نظرسنجی صورت گرفته، ترغیب مردم نسبت به مهدهای بسیج به مراتب از مهدهای معمولی بیشتر شده است که این استقبال هم به جهت کاهش هزینه‌های مهدهای بسیج در قیاس با مهدهای دیگر و هم به جهت نحوه آموزشی صورت گرفته است. تسنیم: فرمودید طبق سنجشی که از بسیجیان صورت گرفت، بسیاری از بسیجیان در امر قرآن نیاز به آموزش دارند. این سنجش چه تاریخی انجام شد؟ قربانی: دو سال پیش بود که از 20 هزار نفر از بسیجیان این سنجش گرفته شد. تسنیم: یعنی سه سال بعد از تشکیل سازمان قرآن و عترت بسیج تهران سنجش گرفته شد؟ قربانی: بله، ابتدا فعالیت خاصی را در سطح تهران شروع کردیم؛ تصورمان این بود بسیجیان در امور قرآنی توانمندی بسیاری خواهند داشت و ما باید در بحث‌های پیشرفته‌تری همچون تفسیر و حفظ و غیره برنامه‌ریزی کنند اما شاهد آن بودیم برخی از این عزیزان در بحث روخوانی و روانخوانی هم تسلط کافی ندارند. این بود که ما بر روی 20 هزار نفر از بسیجیان فعال تهران سنجشی انجام دادیم و نتایج نشانگر آن بود که باید در خصوص ارتقاء سواد قرآنی در بین بسیجیان فعالیت کنیم. سنجش وضعیت قرآنی؛ پیش‌نیازهای عضویت فعال بسیجتسنیم: پس از گرفتن سنجش؛ چه برنامه‌هایی را برای ارتقاء سواد قرآنی بسیجیان اجرا کردید؟ قربانی: بر اساس هماهنگی که با معاونت تعلیم و تربیت که مسئولیت حلقه‌های صالحین بر عهده آنهاست و از سوی دیگر هماهنگی با معاونت بسیج که مسئولیت صدور کارت عضویت بسیجیان را بر عهده دارد، مقرر شد تا تمام بسیجیان سیر قرآنی و شناسنامه قرآنی داشته باشند و زمانیکه بسیجی بخواهد به عضویت فعال درآید باید بحث تائیدیه قرآنی بسیجی بر روی پرونده او قرار گیرد تا حداقل بحث روخوانی و روانخوانی آن حل شده باشد. در اقدام بعدی سرحلقه‌های صالحین هم مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند و دوره‌های آموزشی برای آنها اجرا شد. تسنیم: در مباحث آموزشی و خصوصاً در حوزه جذب مربیان قرآن تا چه میزان از توانایی‌های خارج ازسازمان استفاده کرده‌اید؟ قربانی: بسیج ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد، فراخوانی چند سال گذشته زده شد که 200 نفر حافظ 20 جزء و بیشتر، از داخل مجموعه بسیج، شناسایی و اعلام آمادگی کردند که در مراکز تخصصی خدمت کنند. همچنین بیش از 700 مربی و استاد قرآن اعلام همکاری کردند که از هر کدام آزمون مصاحبه حضوری و شفاهی گرفته شد و کارت مربی‌گری بسیج برایشان صادر شد. به جهت توسعه فعالیت‌های قرآنی، دوره‌های تربیت مربی در میان بسیجیان راه‌اندازی خواهیم کرد تا به نیازهایی که داریم برسیم. بسیج تمام فعالیت‌های قرآنی مصوب شورای توسعه را اجرا می‌کندتسنیم: بسیج به عنوان نیروی مردمی، همواره در رویدادها و اتفاقات، به‌هنگام و سریع عمل می‌کند و به کمک دیگران می‌شتابد. آیا این رسالت در سازمان قرآن و عترت هم جریان دارد و مجموعه قرآنی بسیج در زمان‌های گوناگون به کمک دیگر نهادهای قرآنی آمده است؟ قربانی: این موضوع فقط شامل سازمان قرآن و عترت نمی‌شود و به دارالقرآن بسیج هم تعلق دارد. یکی از رویکردهایی که ما داریم علاوه بر رصد فعالیت‌های قرآنی، جریان‌سازی و مطالبه‌گری فعالیت‌های قرآنی از دستگاه‌های مربوطه است که در این زمینه در بسیاری از کمیته‌ها و کارگروه‌ها، بسیج حضور فعالی دارد و بدون ملاحظه و تعارف هر کجا ایراد و اشکالی دیده می‌شود، اعلام موضع می‌کند. ما حتی در موضوع فعالیت شورای توسعه فرهنگ قرآنی که از سال 88 تاسیس شده است و درباره اهداف و ماموریت‌های شورا و عدم تحقق ماموریت‌هایشان انتقاد کردیم، حتی تا جایی که وقتی دیدیم، تذکرات اثر نمی‌کند با یک درخواست رسمی به رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی اعلام شد که بسیج این آمادگی را دارد تا با نصف هزینه‌هایی که به بحث قرآنی در کشور اختصاص داده می‌شود تمام فعالیت‌های مصوب شورا را اجرا کند که متاسفانه به این هم خیلی پاسخ ندادند. اما در مورد ورود بسیج به عرصه‌های گوناگون باید گفت؛ جامعه قرآنی در برخی عرصه‌ها و اتفاقات بی تفاوت و یا کم فروغ ظاهر شده است مخصوصاً در مباحث بین‌المللی همچون توهین به قرآن و پیامبر (ص) و مواردی نظیر غزه و بحرین که گاهاً کم‌کاری صورت گرفت اما بسیج تاکنون به این موارد بی اعتنا نبوده و نخواهد بود. در بحث مشارکت با نهادها و سازمان‌ها نیز مشارکت خوبی را تاکنون داشته‌ایم و هر جا کمکی از بسیج خواسته شد، پیشتیبانی و حمایت صورت گرفته است، همچنان که در چند دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بخش و کمیته‌ای به بسیج سپرده شد. درخواست حضور بسیج در شورای توسعه فرهنگ قرآنی پذیرفته شدتسنیم: شما تقاضایی داشتید تا بسیج نماینده‌ای در شورای توسعه فرهنگ قرآنی داشته باشد؟ این درخواست به کجا رسید؟ قربانی: درخواست کردیم تا مسئولان در شورای توسعه از ظرفیت بسیج استفاده کنند چراکه توجه خاصی به این ظرفیت و توانایی بسیج نمی‌شد. طی پیگیری‌های اخیر بالاخره توافق صورت گرفت تا بسیج عضو شورای توسعه شود و این تصویب شد و کماکان منتظر ابلاغ آن از سوی رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم تا بسیج به عنوان ارگان مستقل بتواند در شورای توسعه و کمیسیون‌های شورا حضور یابد. تسنیم: بسیج عضو کدامیک از کمیسیون‌های تخصصی شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواهد شد؟ قربانی: برای هر سه کمیسیون تخصصی این نیاز را می‌بینیم و اعلام آمادگی می‌کنیم، بویژه کمیسیون آموزش عمومی و تبلیغ و ترویج. تسنیم: آیا حضور بسیج در شورای توسعه فرهنگ قرآنی که بروکراسی خاصی دارد از سرعت و قوت اجرای برنامه‌هایش که از ویژگی‌های بسیج به شمار می‌آید، نمی‌کاهد؟ قربانی: این کار برای بسیج زحمت خواهد داشت و این حضور فقط برای این است تا به شورای توسعه کمکی کنیم وگرنه چه ریالی به بسیج بدهند یا خیر، فعالیت‌هایمان اجرا خواهد شد امّا اگر حضور بسیج بتواند جریانی را در مجموعه شورا و کمیسیون‌های تابعه ایجاد کند و حرکتی در بین نهادها راه اندازی کند، کفایت می‌کند. تسنیم: سازمان قرآن و عترت بسیج تهران و دارالقرآن بسیج با قرارگاه خاتم الاوصیا (عج) همکاری دارد؟ قربانی: با قرارگاه خاتم الاوصیا (عج) جلسات متعددی داشتیم و به نوعی جنس فعالیت‌های آنها در سطح تهران مشابه فعالیت‌های بسیج است و در واقع اجرای فعالیت‌های قرآنی بسیج راه برای آنها هموارتر کرده است اما مجموعاً جلسات و تعاملات مشترکی با یکدیگر داریم. تسنیم: سازمان قرآن و عترت بسیج تهران در دوره فرماندهی سردار کاظمینی بنا نهاده شد. آیا با رفتن ایشان و انتصاب سردار یزدی به فرماندهی سپاه تهران توجه به فعالیت‌های قرآنی بسیج کماکان با قوت ادامه دارد؟ قربانی: سردار کاظمینی در طول تصدی فرماندهی خود در سپاه تهران اقدامات قابل ملاحظه‌ای داشتند و اگر دست ما جایی می‌رسید ایشان را به عنوان خادم قرآن معرفی می‌کردیم چراکه در زمان خود، تحول قرآنی در سپاه تهران ایجاد کردند. سردار یزدی هم بر همین اساس پیگیری می‌کنند و این موضوع در سپاه و بسیج همواره قوت دارد و همانند جای دیگر نیست که با تغییر مدیریت، معیارها تغییر کند. حضور در اتحادیه موسسات قرآنی بر اساس نیاز قرآنی بودتسنیم: اخیراً شما در انتخابات اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت هم شرکت کردید. آیا این حضور شخصی بود و یا به نمایندگی از بسیج وارد شدید؟ قربانی: خیر، در این انتخابات به‌عنوان یک فعال قرآنی شرکت کردم. در تهران بیش از 600 نهاد قرآنی وجود دارد و طبق بررسی‌هایی که انجام شده، تهران یکی از محروم‌ترین و فقیرترین استان‌های کشور از منظر فعالیت‌های قرآنی است. بنده وظیفه خود دانستم تا به اندازه بضاعت در اتحادیه قرآن و عترت انجام وظیفه کنم تا حس جریان‌سازی که در بسیج وجود دارد در بین موسسات هم ساری و جاری شود. تسنیم: آیا از ظرفیت موسسات قرآنی در فعالیت‌های قرآنی بسیج استفاده می‌کنید؟ قربانی: یکی از رویکردهای ما این بوده که از نهادها و موسساتی که همسوی بسیج بودند، حمایت کنیم که بر این اساس، بسیاری از فعالیت‌ها را به موسسات واگذار می‌کنیم و از کمک آنها هم استفاده می‌کنیم. 14 مسجد «قرآن محور» تا پایان سال شناسایی و معرفی می‌شوندتسنیم: بسیج ظرفیت زیادی همچون پایگاه‌های بسیج در اختیار دارد و عمدتاً پایگاه‌های بسیج در محل مساجد دایر است امّا خیلی از ظرفیت و فضای مساجد در بحث‌های قرآنی استفاده نمی‌شود. از این فضا چطور توانسته‌اید استفاده کنید و چه برنامه‌هایی را برای مساجد داشته‌اید؟ قربانی: امسال یکی از رویکردها و تاکیدات سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین موضوع مسجد محوری بود. متاسفانه بسیج چند سالی است که از این رویکرد فاصله گرفته است و اهتمام کافی نداشت امّا با تاکیدات سردار و رویکرد جدیدی که اتخاذ شده است این موضوع رسوخ پیدا خواهد کرد و بسیاری از محورها از جمله قرآن نیز با همین سرفصل دنبال خواهد شد. ما درخواستی نیز از کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد پیرو تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر پیوند بین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و بسیج داشتیم تا بسیجیان بتوانند در سطح مساجد، فعالیت بسزایی داشته باشند. برای دارالقرآن بسیج برنامه 5 ساله‌ای تدوین شده است که یکی از آن موارد، موضوعات مسجدمحوری است که در طول این 5 سال اجرا خواهد شد تا بتوانیم به ازای هر ناحیه بسیج، یک مسجد قرآنی داشته باشیم تا آن مسجد به عنوان مسجد محوری فعالیت‌های منطقه را تحت پوشش قرار دهد. امسال در سطح تهران 14 مسجد قرآنی به عنوان محور فعالیت‌های قرآنی شناسایی و معرفی خواهند شد. و در نظر داریم تا 500 مسجد را به ازای هر ناحیه در سطح کشور به عنوان مسجد قرآنی ویژه داشته باشیم. دارالقرآن بسیج باید جایگاه بهتری در شهرستان‌ها داشته باشدتسنیم: شما هم ریاست سازمان قرآن و عترت بسیج تهران و هم ریاست دارالقرآن بسیج کشور را بر عهده دارید. پیش از این مطرح شده بود برای اینکه بتوانید در یکی از این دو واحد متمرکز شوید، یکی از سمت‌ها را واگذار خواهید کرد؟ قربانی: در موضوع دارالقرآن بسیج، مدت زمان کمی است که مسئولیت را به بنده واگذار کردند. پیش از آن دارالقرآن به عنوان موسسه قرآنی بسیج فعالیت داشت و با همکاری دوستان و تمهیدات ریاست سازمان بسیج به عنوان دارالقرآن بسیج ادامه یافت که از مرداد ماه امسال این بحث شروع شد. دارالقرآن بسیج، فراز و نشیب‌های مختلفی داشته است و چندین سالی هم است که توجه خاصی به آن نشده است و چون بحث مطالبه‌گری از سوی بنده و سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بود، درخواست کردند تا دارالقرآن را بنده اداره کنم و این مسئولیت را بر عهده بگیرم. بر اساس برآوردی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم، دارالقرآن بسیج باید جایگاه بهتری در سطح شهرستان، استان‌ها و کشور داشته باشد. بنده نیروی بسیج هستم و به عنوان کمکی به سپاه تهران آمده‌ام. دارالقران بسیج، به فعالیت‌های بیشتری نیازمند است امّا سردار یزدی به درخواست بنده مبنی بر واگذاری ریاست سازمان قرآن و عترت پاسخ منفی دادند و طی نامه‌ای به رئیس سازمان بسیج مستضعفین اعلام کردند تا بنده در سپاه تهران بمانم. تسنیم: رده‌های دارالقرآن بسیج در استان‌ها به چه شکلی فعالیت می‌کنند؟ قربانی: دارالقرآن‌های استانی تحت نظر سپاه استان فعالیت می‌کنند و دارالقرآن‌های شهرستانی و نواحی زیر نظر دارالقرآن استان اداره می‌شوند. شاید دارالقرآن‌های شهرستان، آن قوت و انسجام کافی را نداشته باشند که یکی از برنامه‌های ویژه ما نیز احیاء فعالیت‌های قرآنی در سطح شهرستان‌ها است. اعتقاد داریم بسیج، بزرگترین شبکه قرآنی و مردمی را داراست و امیدواریم این شبکه رشد قابل توجهی در این عرصه داشته باشد. بویژه در عرصه‌های فضای مجازی که پیش از آن توجه خاصی به آن نمی‌شد؛ از مردادماه که دارالقرآن آغاز به کار کرد، سه جشنواره فضای مجازی را اجرا کردیم که جشنواره فرازخوانی آیات یکی از آن‌ها بود و ارسال بیش از 600 اثر را به دنبال داشت. در حال حاضر در حال برگزاری جشنواره آوای سوره‌های سرخ با محوریت آیات ایثار و مقاومت برای گروه‌های تواشیح و خوانندگان هستیم. نکته دور از انتظار ارسال ده‌ها اثر از سوی خوانندگان جوان کشورمان به دبیرخانه بود که جای شگفتی داشت که این آثار پس از دهم آذرماه داوری خواهند شد. جشنواره الحان ندای رحمت هم در حال اجراست که بحث برگزاری آن با دارالقرآن و بحث‌های کیفی آن بر عهده استاد فرجی است. بهمن‌ماه امسال نیز بیست و پنجمین مسابقات سراسری بسیج را خواهیم داشت و سعی کردیم اشکالات سال گذشته مرتفع شود. این دوره از مسابقات به صورت تیمی و لیگی برگزار خواهد شد بطوریکه برآیند نمره تیم‌ها ارزیابی می‌شود و بر اساس هماهنگی با شبکه قرآن و معارف سیما چند برنامه تلویزیونی از این مسابقات نیز تولید خواهد شد. تسنیم: هر ساله همایشی تحت عنوان «سوره‌های سرخ» با هدف گرامیداشت شهدای قرآنی برگزار می‌شود. آیا هر سال شهدای جدیدی شناسایی و در این همایش معرفی می‌شوند؟ آیا برنامه خاصی را برای همایش امسال در نظر گرفته‌اید؟ قربانی: نفرات جدید که همواره در حال شناسایی هستند امّا این همایش به نوعی یک اجتماع و دیدار سالانه با خانواده معظم شهدای قرآنی است با احتساب این موضوع که هر سال رویکرد خاصی را برای آن در نظر می‌گیریم. یک سال به صورت عمومی برگزار شد و سال دوم متعلق به حلقه‌های 8000 هزار نفره صالحین بود و امسال هم با موضوع آوا و نوا است. تسنیم: بسیج در پی منویات رهبر انقلاب در خصوص تربیت 10 میلیون حافظ قرآن چه اقداماتی را اجرا کرده اشت؟ قربانی: بیش از 8 هزار حافظ قرآن از حفظ یک جزء و بیشتر در مراکز تخصصی حفظ بسیج تعلیم دیده‌اند و حدود 120 حافظ کل قرآن تاکنون در این مراکز به درجه حفظ کل نائل شدند و گواهینامه حفظ را دریافت کردند. دوره‌های حفظ یک ساله قرآن نیز در مرکز تخصصی حفظ در ساختمان خیابان امامت و برخی از نواحی مقاومت نیز تشکیل می‌شود. - مصاحبه و تنظیم: مهدی خدایی و میلاد مرجانی -انتهای پیام/r1444/p1361/s4, 37/ct2
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار