۱۵:۱۴
دسته:
کد خبر: 13718330
کاراترین روش‌های ترک سیگار
کاراترین روش‌های ترک سیگار
دیگر کسی هست که از مضرات سیگار باخبر نباشد؟ تقریباً نه. شاید به همین دلیل تقریباً همه سیگاری‌ها حداقل یک بار تصمیم گرفته‌اند ترک کنند. بعضی‌ها موفق بوده‌اند و بعضی نه. چند سالی است راه‌های مختلفی برای ترک سیگار پیشنهاد می‌شود. راه‌هایی که بعضی‌هایشان چندان مؤثر و مورد تایید هم نیستند و می‌توانند به جای از بین بردن اثرات منفی سیگار خودشان ضرر تازه‌ای به بدن بزنند. برای همین بیشتر پزشکان می‌گویند برای ترک سیگار باید حواستان به خیلی چیزها باشد. خطر حمله قلبی با ترک سیگار؟! داروهایی هستند […]
به اشتراک بگذارید:
دیگر کسی هست که از مضرات سیگار باخبر نباشد؟ تقریباً نه. شاید به همین دلیل تقریباً همه سیگاری‌ها حداقل یک بار تصمیم گرفته‌اند ترک کنند. بعضی‌ها موفق بوده‌اند و بعضی نه. چند سالی است راه‌های مختلفی برای ترک سیگار پیشنهاد می‌شود. راه‌هایی که بعضی‌هایشان چندان مؤثر و مورد تایید هم نیستند و می‌توانند به جای از بین بردن اثرات منفی سیگار خودشان ضرر تازه‌ای به بدن بزنند. برای همین بیشتر پزشکان می‌گویند برای ترک سیگار باید حواستان به خیلی چیزها باشد. خطر حمله قلبی با ترک سیگار؟! داروهایی هستند که گاهی برای ترک سیگار پیشنهاد می‌شوند. داروی مثل «وارنیکلین» که پر مصرف است اما تحقیقاتی نشان می‌دهد این دارو مضر است و احتمال سکته مغزی یا حمله قلبی را در مصرف‌کنندگان افزایش می‌دهد. متخصصان کانادایی که درباره این مسأله تحقیق کرده‌اند می‌گویند: «در مطالعاتی که پیش از این در مورد بی‌خطر بودن داروی وارنیکلین انجام گرفته بود نتایج متناقض بدست آمد و در عین حال این آزمایشات در شرایط بسیار کنترل شده و روی افرادی انجام گرفته که ویژگی‌های نسبتا مشابهی با یکدیگر داشته‌اند. به همین دلیل در این بررسی تازه به دنبال آن بودیم تا این دارو را روی تمامی افراد با شرایط مختلف و در جهان واقعی آزمایش کنیم. ارزیابی‌ها نشان داد در طول انجام مطالعه 4185 نفر دچار مشکل قلبی شدند که در بیمارستان بستری یا به اورژانس منتقل شدند. همچنین به ازای هر 1000 نفر مصرف کننده داروی وارنیکلین 3 ر 95 مورد مشکل قلبی عروقی مشاهده شد که می‌تواند با مصرف این دارو مرتبط باشد.» به نظر می‌رسد افرادی که از این دارو مصرف کرده‌اند 34 درصد بیشتر احتمال دارد به دلیل مشکل قلبی روانه بیمارستان شده یا به پزشک مراجعه کنند. با این حال خطر بروز مشکلات قلبی در میان مصرف‌کنندگان این دارو که پیش از این دچار عارضه قلبی نبوده‌اند، 12 درصد بوده است. این روش‌ها مضر هستند ‌اگر می‌خواهید سیگار را ترک کنید باید از روش‌های نامناسب ترک که بیشتر به شما ضرر می‌زنند باخبر باشید. روش‌هایی مثل کاهش تدریجی سیگار که معمولاً جواب نمی‌دهد. در این روش بیشتر سیگاری‌ها نمی‌توانند برنامه را تا رسیدن سیگارها به صفر ادامه دهند. حتی در صورت توانستن هم مدتی بعد فرد دوباره سیگاری می‌شود. ترک با کمک مواد نیکوتین دار مانند برچسب‌های نیکوتینی، آدامس‌های نیکوتین دار، اسپری‌ها، مواد استنشاقی، قرص‌ها، کپسول‌ها و شربتهای مخصوص ترک هم که مرسوم شده مشکلات زیادی دارد چون در این روش هر چند ظاهراً سیگار نمی‌کشید اما در واقع نیکوتین را به بدن خود وارد می‌کنید و تمام عوارض و آسیب‌های آن را دارد. مثلاً آدامس ترک سیگار ممکن است معده یا حلق را دچار التهاب کند ضمن اینکه استفاده از آن برای کودکان و نوجوانان زیر 18 سال توصیه نمی‌شود. نیکوتین‌های موجود در این روش‌ها همچنان به بدن شما ضرر می‌زنند و در واقع چندان تفاوتی با سیگار ندارند. روش اشباع یا سیگار زدگی هم از آن روش‌های پر ضرر است. اینکه آنقدر سیگار پشت سر هم و بدون وقفه سیگار بکشید تا دچار تهوع و بدحالی شوید و از سیگار بدتان بیاید. این روش آسیب بسیاری به بدن می‌زند چون حجم زیادی از نیکوتین وارد بدن می‌شود و هم پس از مدتی و با از بین رفتن حس بد به سیگار به آن تمایل پیدا می‌کنید. استفاده از سیگارهای الکترونیکی ‌را هم کاملا فراموش کنید. شاید کشیدن این وسیله بتواند تا حدوی خلا ناشی از نکشیدن سیگار را در ذهن پر کند اما اصلاً بهداشتی نیست و حتی خطرناک‌تر و آسیب زننده‌تر از سیگارهای معمولی است. اکنون خرید و فروش آن در بسیاری از کشورها از جمله انگلیس، استرالیا و کانادا ممنوع است. شاید بخواهید سراغ قرص‌های نیکوتین‌دار بروید. قرص‌هایی که با تأثیر موادشیمیایی بر مغز، به کاهش سیگارکشیدن کمک می‌کنند. اما نباید آنها را بدون تجویز پزشک استفاده کنید چون ممکن است مثل موردی که خواندید به مغز و قلب آسیب بزنند. به هرحال سیگار مضرات زیادی دارد. از انواع سرطان تا آسیب زدن به دهان و دندان. برای همین بهتر است هرچه زودتر به فکر ترک آن بیفتید. اما با توجه به راه‌های نادرستی که درباره‌اش خواندید باید بهترین راه را انتخاب کنید. از این راه‌ها بروید متخصصان معتقدند بخشی از راه ترک سیگار ذهنی است. پس اول باید دلیل ترک سیگار خود را بدانید و انگیزه‌ای قوی برایش داشته باشید. بهترین دلیل را انتخاب کرده و با سیگار کشیدن مبارزه کنید. در مرحله بعدی باید ماده جایگزین برای نیکوتین پیدا کنید چون هنگامی که تصمیم به ترک سیگار می‌گیرید، بدن به کمبود نیکوتین پاسخ می‌دهد. علائم کمبود نیکوتین شامل افسردگی، زودرنجی، ناامیدی و بی‌قراری است و ماده جایگزین نیکوتین، این علائم را کاهش می‌دهد. البته تجویز پزشک را فراموش نکنید. یکی از دلایلی که افراد به سمت سیگار می‌روند، این است که نیکوتین آن‌ها را آرام می‌کند. پس هنگام ترک آن باید استرس خود را کنترل کنید و یک راه برای مقابله با استرس پیدا کنید. استفاده از ماساژ و روش‌های آرامش دهنده مثل یوگا می‌تواند در این مورد کمک کنند. حواستان باشد برای جبران کمبود سیگار سراغ الکل و مواد تحریک‌کننده نروید چون از چاله به چاه می‌افتید. عادت‌هایتان را کمی تغییر دهید. اگر با نوشیدن قهوه، تمایل به سیکار کشیدن پیدا می‌کنید، برای هفته‌های اول فقط مقداری چای بنوشید. اگر بعد از غذاخوردن تمایل به سیگار کشیدن پیدا می‌کنید، حتماً یک کار دیگری بعد از غذا انجام دهید؛ مثلاً دندان‌هایتان را مسواک بزنید و یا آدامس بجوید. آثار سیگار را از خانه و محل کار پاک کنید مثلاً تمام کبریت‌ها، فندک‌ها و جاسیگاری‌ها را دور بیاندازید. تمام لباس‌ها، فرش‌ها و اثاثیه منزل را که بوی سیگار گرفته‌اند، بشویید. از تهویه هوا در منزل استفاده کنید تا از شر بوی بد سیگار خلاص شوید. هر چیزی را که باعث می‌شود یاد سیگار کشیدن بیفتید، از خودتان دور کنید. ورزش هم در این زمینه مؤثر است. می‌توانید راه بروید چون این فعالیت‌ها به کاهش اعتیاد به نیکوتین و کاهش علائم ترک آن کمک می‌کند. ضمن اینکه کالری زیادی که در اثر ورزش کردن از دست می‌دهید، جلوی افزایش وزن بعد از ترک سیگار را خواهد گرفت. به فکر اصلاح تغذیه هم باشید. سعی کنید بیشتر میوه و سبزیجات و محصولات لبنی کم‌چرب را مصرف کنید. مصرف این گروه‌ها و غذاهای حاوی امگا 3، شیر و مرکبات باعت عدم تمایل به کشیدن سیگار می‌شوند. به تأثیرات ترک سیگار روی بدن‌تان فکر کنید. این کار شما را برای ترک مصمم‌تر می‌کند. باید بدانید ترک کردن سیگار باعث می‌شود که در عرض 20 دقیقه، فشار خونتان پایین بیاید و سرعت ضربان قلبتان آرام‌تر شود. در عرض یک روز، مقدار مونوکسید کربن خون به مقدار طبیعی خود برمی‌گردد. در عرض 2 هفته تا 3 ماه، خطر حمله قلبی کم می‌شود و عملکرد ریه‌ها بهتر می‌شود. در دراز مدت هم کاهش بیماری‌های عروق کرونر قلب، سکته مغزی، سرطان ریه و سرطان‌های دیگر از اثرات ترک سیگار است. ضمن اینکه به این فکر کنید که با نکشیدن سیگار پول آن را می‌توانید برای خودتان ذخیره کنید. یکی از بهترین راه‌های ترک سیگار همراه شدن با یک گروه است. شیوه گروه درمانی که برای ترک اعتیاد و مشکلاتی چون افسردگی پیشنهاد می‌شود برای ترک سیگار هم مفید است. حتی می‌توانید به دوستان، اقوام و همکاران خود بگویید که می‌خواهید سیگار را ترک کنید. دلگرمی و تشویق اطرافیان برای ترک سیگار مهم است. رفتار درمانی یکی از بهترین درمان‌ها برای ترک سیگار است. برای استفاده از این روش‌ها کلینیک‌ها و مراکز ترک سیگار هم راه‌اندازی شده‌اند که بهترین آنها کلینیک رایگان مشاوره ترک سیگار وابسته به جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات است. در این کلینیک خدماتی مثل ویزیت، نیکوتین‌درمانی و مشاوره طی دوره‌های مشخص برای ترک سیگار به صورت رایگان ارائه می‌شود. code
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار