۰۲:۳۶
منبع: افکار
دسته: فرهنگی
کد خبر: 13725717
چرا در سفر، نمازهای چهار رکعتی را دو رکعت می‌خوانیم؟
چرا در سفر، نمازهای چهار رکعتی را دو رکعت می‌خوانیم؟
هنگامی که سفر می‌کنید بر شما گناهی نیست که نمازرا کوتاه کنید. اگر از فتنه و خطر کافران بترسید، زیرا کافران دشمنانی آشکار برای شما هستند.
به اشتراک بگذارید:
به گزارش افکارنیوز، نخست تفسیر آیه‌ای که در مورد نمازمسافر وارد شده: «وَ اِذا ضَرَبْتُمْ فِی الْاَرْضِ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُناحٌ اَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاهِ اِنْ خِفْتُمْ اَنْ یَفْتِنَکُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا اِنَّ الْکافِرِینَ کانُوا لَکُمْ عَدُوًّا مُبِیناً» . (1) ترجمه: هنگامی که سفر می‌کنید بر شما گناهی نیست که نمازرا کوتاه کنید. اگر از فتنه و خطر کافران بترسید، زیرا کافران دشمنانی آشکار برای شما هستند. به اتفاق مفسران، این آیه در مورد نمازمسافر وارد شده است، و مقصود از «اَنْ تَقْصُرُوا» کاستن از نمازهای چهاررکعتی است که آن‌ها را به صورت دو رکعتی بخوانند. نکته 1: آیه فقط به زمان خوف و ترس اشاره دارد ولی سنّت پیامبر گرامی، حکم الهی را گسترش داده و در هر دو حالت، نمازدر سفر را شکسته می‌داند. به یک معنی می‌توان گفت که جمله «اِنْ خِفْتُمْ» قید غالبی است، نه قید احترازی، (2) زیرا در زمان پیامبر (صلی الله علیه وآله) سفرهای مسلمانان به خاطر فزونی دشمن، و مشرک بودن گروهی از قبائل، همراه با خوف و ترس بود. نکته 2: چرا این حکم الهی با جمله «لا جُناح» که ظاهر در ترخیص است بیان شده، که پاسخ آن است که در آن زمان نوعی اندیشه غیر صحیح در اذهان مسلمانان نقش بسته بود، به گونه‌ای که کوتاه کردن نماز را نوعی کاستن از عبادت خدا می‌پنداشتند و از آنجا که چنین ذهنیتی حاکم بود، خدا می‌فرماید: «نه چنین نیست، شکسته خواندن گناه نیست» . اما روایاتی که حاکی از وجوب شکسته خواندن نمازدر سفر است: 1. مسلم در صحیح خود، از ابن عباس چنین نقل می‌کند: «فَرَضَ اللّهُ الصَّلاهَ عَلی لِسانِ نَبِیّکُمْ فِی الحَضَرِ اَرْبعاً، وَ فِی السَّفَرِ رَکْعَتَین» . (3) ترجمه: خدا نمازرا به زبان پیامبر شما در حضر چهار رکعت، و در سفر دو رکعت واجب کرده است. 2. مسلم از موسی بن سلمه هذلی نقل می‌کند از ابن عباس پرسیدم: آنگاه که در مکّه هستم (مسافرم) چگونه نمازبخوانم؟ فرمود: «رکعتین سنّه ابی القاسم» . (4) ترجمه: دو رکعت نمازبخوان که سنّت پیامبر (صلی الله علیه وآله) است. 3. مسلم از انس نقل می‌کند: «انّ رَسُولَ اللّه (صلی الله علیه وآله) صَلّی الظُّهْرَ بِالْمَدِینَهِ اَرْبَعاً، وَ صَلّی الْعَصْرَ بِذِی الْحُلَیْفَهِ رَکْعَتَین» . (5) ترجمه: پیامبر در یکی از سفرهای خود به مکه نمازظهر را در مدینه چهار رکعت خواند و نماز عصر را در ذوالحلیفه (مسجد شجره) دو رکعت خواند. این قبیل روایات که شمار آن‌ها در صحیح مسلم به نُه حدیث می‌رسد، حاکی از آن است که شکسته خواندن نماز، امری لازم است و اعراض از آن، اعراض از سنّت پیامبر (صلی الله علیه وآله) به شمار می‌آید. (6) (7) پی نوشت: 1. سوره نساء، آیه 101. 2. قید خوف شرط ترسیدن بیشترین عامل در موارد شکسته خواندن نماز را باعث می‌شود و این به آن معنا نیست که شرط و قید دیگری غیر از خوف عامل شکسته خواندن نماز نیست. 3. مسند ابن حنبل: ج. 1 ص. 547 ح. 2293. 4. شرح صحیح مسلم للنووی: 5/ 207.. 5. صحیح مسلم 2 / 144، 6. در مورد این روایات و آنچه که نقل نکردیم به شرح نووی بر صحیح مسلم، ج. 5، ص. 207 مراجعه فرمایید. علاوه بر مسلم که در صحیح خود به نقل این احادیث پرداخته است، دیگر نویسندگان سنن نیز این مطلب را نقل کرده‌اند. 7. گردآوری از کتاب راهنمای حقیقت، شیخ جعفر سبحانی، ص. 546 الی 551.
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار