۱۷:۰۲
منبع: ایرنا
دسته: استان ها
کد خبر: 17669776
آموخته‌های زیست شناسی دانش آموزان ایران در محک رقابت جهانی
آموخته‌های زیست شناسی دانش آموزان ایران در محک رقابت جهانی
تهران- ایرنا- دانش آموزانِ نخبه جهان در رشته زیست شناسی برای بیست و نهمین بار به میزبانی ایران گردهم آمده‌اند تا بار دیگر در رقابتی تنگاتنگ، آموخته‌ها و مهارت‌های علوم زیستی خود را به محک گذارند.
به اشتراک بگذارید:
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، بیست و نهمین المپیاد جهانی زیست شناسی 2018 عصر دیروز -یکشنبه- در هتل اسپیناس پالاس تهران آغاز شد و تا 31 تیرماه ادامه خواهد داشت. دانش آموزان شرکت کننده که بخشی از پیشرفت و یافته‌های تازه علمی در این حوزه به تلاش شان بستگی دارد؛ برای رقابتی دیگر خود را آماده کرده‌اند. نمایندگان بیش از 70 کشور که 23 کشور از آن اروپایی است در این المپیاد حضور یافته‌اند. «پارمیدا سادات پزشکی»، «سارا محمدی»، «نیکان امیرخانی» و «مهدی مسرور» نیز چهار امید ایران برای کسب مدال‌های رنگارنگ در این دوره از المپیاد هستند. ** گپ و گفتِ سکانداران دانش آموزی زیست شناسی در یک قابدر آیین گشایش المپیاد، پس از اتمام مراسم رژه و معرفی تیم‌های حاضر در المپیاد، رقیبان در سالن استراحت حاضر شدند. اینجا دیگر سخن ملیت، نژاد و مذهب نبود. شرکت کنندگان با اشتیاق در باره المپیاد و اینکه از کدام کشور شرکت کرده‌اند با هم گفت وگو می‌کردند. سلفی گرفتن‌ها و عکس‌های دسته جمعی هم تمامی نداشت. دانش آموزان المپیادی و نخبه‌های زیست شناسی ایران با اشتیاق با اعضای تیم‌های خارجی گفت وگو می‌کردند. مدال آوران دوره‌های قبلی المپیاد نیز حضور داشتند و به شرکت کنندگان قوت قلب و اعتماد به نفس می‌دادند. در گوشه‌ای دیگر، استادان زیست شناسی در گفت وگو با شاگردان خود به حضور آنان در لباس نخبگان و افتخارآفرینان کشور می‌بالیدند. کری خوانی نخبگان زیست شناسی ایران برای شرکت کنندگان خارجی نیز قابل توجه بود. چه آنجا که رقیبان برای معرفی روی صحنه می‌آمدند و درِ گوشی‌های دانش آموزان ایرانی با دیدن چهره‌های شاخص زیست شناسی بالا می‌گرفت و چه در زمان استراحت در سالن و در خلال گفت وگو با اعضای تیم‌های خارجی. هر کدام یقین داشتند که پیروز میدان خواهند بود. آنچه بیش از همه با دیدن چنین صحنه هایی از تعامل و تبادل فرهنگ و اطلاعات علمی به ذهن می‌رسید، لزوم توجه بیشتر به برگزاری این قبیل مراسم در کشور و حضور نخبگان کم سن و سال ایران است. به طور حتم تعامل بیشتر با همسالان و چهره‌های برجسته علمی، فضای رقابتی را تقویت کرده و به درخشش بیشتر ظرفیت‌های علمی ایران در جهان کمک خواهد کرد. ** المپیادی‌ها چشم انتظار تجهیز آزمایشگاه‌هاسادات پزشکی عضور تیم ملی المپیاد زیست شناسی ایران در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: امسال نسبت به دوره‌های پیشین، تعداد بیشتری از شرکت‌ها حضور یافته‌اند و این به معنی بالا بودن سطح مسابقات است. وی که از تلاش بسیار با کسب مدال طلا در این مسابقات سخن می‌گفت، از مسئولان و برنامه ریزان آموزشی کشور خواست تا ضمن توجه بیشتر به المپیادهای جهانی، به بخش آزمایشگاه‌ها که در المپیاد زیست 50 درصد از نمره را به خود اختصاص می‌دهد، توجه کنند. وی در ادامه از عرم راسخ خود برای کسب مدال طلا و سرفرازی ایران در این المپیاد گفت. مسرور نیز دیگر عضو تیم ملی ایران در این المپیاد چالش اصلی دانش آموزان المپیادی را کمبود تجهیزات و آزمایشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: به کسب مدال بسیار امیدوار هستم اما مهمترین مشکل ما تجهیزات آزمایشگاهی است که البته معضل زمان حال نیست. این مشکل سال هاست که وجود دارد. امیدوارم میزبانی ایران در این دوره از المپیاد مسئولان را به توجه و رسیدگی وادار کند. «امیرحسین زارع» دارنده مدال طلای کشوری در سال 1396 هم معتقد است در حال حاضر دانش آموزان ایرانی و به ویژه شرکت کنندگان در دوره‌های مختلف المپیاد، از نظر تئوری نسبت به رقیبان اصلی مانند چین و آمریکا چیزی کم ندارند بلکه وجود برخی کاستی‌ها در بخش آزمایشگاه ممکن است گاهی مانعی بر درخشش هر چه بیشتر تیم‌های ایران در المپیاد زیست شود. زارع افزود: در حال حاضر نیازمند زیرساخت هایی در بخش تجهیزات آزمایشگاهی هستیم تا با تمرین هرچه بیشتر بتوانیم رتبه بهتری کسب کنیم. به گفته وی، تنها مساله‌ای که باعث می‌شود ایران از تیم‌های پرقدرت و رقیب در این المپیاد باز بماند، کمبود امکانات به ویژه در شهرستان‌ها است. شرایط دانش آموزان تهران بهتر از شهرستان است اما با وجود این، این بخش نیازمند آموزش و تجهیز هرچه بیشتر است. بسیاری از آموزش‌ها به دوره پس از دریافت مدال محدود می‌شود در حالی که عمومی‌تر کردن این امکان، دانش کلی را در این زمینه افزایش داده و به طور منطقی نتایج بهترین را آنِ ایران می‌کند. زارع تاکید کرد: دانش آموزان ایرانی در تئوری به اندازه کشورهای صدر جدول مدال‌ها، قوی هستند. ** ایران و چین؛ رقیبان اصلی «آنا لاندرن» یکی از شرکت کنندگان تیم کشور سوئد در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در باره اصلی‌ترین رقیبان المپیاد گفت: تقریبا همه شرکت کنندگان قوی هستند و می‌توانند رقیب ما باشند. رقابت بسیاری سختی برقرار است. بهترین‌ها از هر کشور حاضر شده‌اند اما آنچه به نظر می‌رسد این است که کشورهای چین و ایران با توجه به سابقه‌های مدال آوری شان جزو تیم‌های رقیب به شمار می‌آیند. وی همچنین زیست شناسی را علمی مهم برای زندگی بشر توصیف کرد و دانش پزشکی و میکروبیولوژی را از مهمترین شاخه‌های آن برشمرد و گفت: برگزاری چنین المپیادهایی فرصتی برای آزمایش و شناسایی استعدادهای این رشته است. دوره قبلی المپیاد جهانی زیست شناسی در انگلستان برگزار شد که طی آن، دانش آموزان کشورمان به 2 مدال طلا و 2 نقره دست یافتند. دانش آموزان ایرانی تاکنون موفق به کسب 72 مدال در المپیاد جهانی زیست شناسی شدند. المپیاد جهانی زیست شناسی در سال 2019 در کشور مجارستان برگزار خواهد شد. علمی** 9283**2017
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار