۲۳:۰۳
منبع: آنا
دسته: بهداشت و سلامت
کد خبر: 17675348
ماهی سالمون اصل چه خواصی دارد؟
ماهی سالمون اصل چه خواصی دارد؟
ماهی یکی از مغذی‌ترین غذاهاست. در این مطلب به خواص معجزه آسای ماهی سالمون یا ماهی آزاد اشاره می‌شود.
به اشتراک بگذارید:
به گزارش گروه رسانه هایدیگر خبرگزاری آنا، در میان ماهی‌های مختلف، ماهی سالمون یکی از مغذی‌ترین غذاها در جهان است. این ماهی چرب محبوب، سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و می‌تواند عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و علائم افسردگی را کاهش دهد. گوشت ماهی سالمون بسیار لذیذ است و می‌توان آن را به روش‌های متفاوتی طبخ کرد. در ادامه با خواص ماهی سالمون برای سلامتی بیش‌تر آشنا می‌شوید. سرشار از اسیدهای چرب امگا 3ماهی سالمون یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلندِ epa و dha است. 100 گرم گوشت ماهی سالمون پرورشی دارای 2/3 گرم اسید چرب امگا 3 با زنجیره بلند است و این در حالی است که همین مقدار از گوشت سالمون دریایی، حاوی 2/6 گرم از این اسیدهای چرب است. چربی‌های امگا 3 برخلاف بیشتر چربی‌های دیگر، برای بدن ضروری هستند و باید آنها را از رژیم غذایی دریافت کنیم، چون بدن ما نمی‌تواند این چربی‌ها را تولید کند. ماهی سالمون منبعی غنی از پروتئینماهی سالمون سرشار از پروتئین باکیفیت است. پروتئین نیز مانند چربی‌های امگا 3 ماده‌ای مغذی و ضروری است که باید از رژیم غذایی دریافت شود. پروتئین کارکردهای مهمی در بدن دارد، مثلا پس از هر آسیب‌دیدگی به بهبود بدن کمک می‌کند، از استخوان‌ها محافظت می‌کند و توده عضلانی را درطول کاهش وزن و فرایند پیری حفظ می‌کند. پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که برای رسیدن به سلامت مطلوب، در هر وعده باید دست‌کم 20 تا 30 گرم پروتئین باکیفیت دریافت کنید. کمک به حفاظت از سلامت مغزمطالعات نشان می‌دهند که اضافه کردن ماهی سالمون به رژیم غذایی، به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند. مصرف ماهی‌های چرب و روغن ماهی موجب کاهش علائم افسردگی، حفاظت از سلامت مغز جنین در دوران بارداری، کاهش اضطراب، آهسته شدن روند از دست دادن حافظه در اثر بالا رفتن سن و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل می‌شود. دارای ویتامین‌های گروه bماهی سالمون منبعی غنی از ویتامین‌های گروه b است. مقدار ویتامین b موجود در 100 گرم ماهی سالمون یا همان ماهی آزاد صیدشده از دریا بدین قراراست: ویتامین b1 (تیامین): 18 درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده روزانه؛ ویتامین b2 (ریبوفلاوین): 29 درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده روزانه؛ ویتامین b3 (نیاسین): 50 درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده روزانه؛ ویتامین b5 (اسید پانتوتنیک) 19 درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده روزانه؛ ویتامین b6: تامین 47 درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده روزانه؛ ویتامین b9 (اسید فولیک): 7 درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده روزانه؛ ویتامین b12: تامین 51 درصد از مقدار مصرف توصیه‌شده روزانه. منبع پتاسیمماهی سالمون دارای پتاسیم بالایی است. این مساله به‌ویژه درمورد ماهی سالمون دریایی صدق می‌کند و 100 گرم از آن 18 درصد از مقدار توصیه‌شده روزانه را تاامین می‌کند، درحالی که همین مقدار از ماهی سالمون پرورشی 11 درصد از مقدار توصیه‌شده روزانه را تامین می‌کند. درواقع ماهی سالمون، پتاسیم بیشتری نسبت به موز دارد و 100 گرم موز تنها 10 درصد از مقدار پتاسیم توصیه‌شده روزانه را تامین می‌کند. پتاسیم به کنترل فشارخون کمک می‌کند و خطر سکته مغزی را نیز کاهش می‌دهد. سرشار از سلنیومسلنیوم ماده‌ای معدنی است که در خاک و بعضی از مواد غذایی یافت می‌شود. سلنیوم ماده معدنی کم نیاز (trace mineral) به‌شمار می‌رود، یعنی بدن ما به مقدار کمی از آن نیاز دارد. بااین‌حال، دریافت سلنیوم کافی در رژیم غذایی مهم است. مطالعات نشان داده‌اند که سلنیوم به حفاظت از سلامت استخوان‌ها و همچنین کاهش آنتی‌بادی‌های تیروئید در افراد مبتلا به بیماری خودایمنی تیروئید کمک می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. کمک به کاهش بیماری قلبیمصرف منظم ماهی سالمون به جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. این مساله تا حد زیادی به‌دلیل توانایی گوشت سالمون در افزایش اسیدهای چرب امگا 3 در خون است. بسیاری از افراد، اسیدهای چرب امگا 6 بالایی در خون خود دارند و درمقابل مقدار اسیدهای چرب امگا 3 در خون‌شان پایین است. برخوردار از آنتی‌اکسیدان astaxanthinآستاگزانتین astaxanthin ترکیبی است که اثرات سلامتی قدرتمندی دارد. آستاگزانتین که یکی از اعضای خانواده آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی است، عامل اصلی ایجاد رنگدانه‌های قرمز در ماهی سالمون است. آستاگزانتین از طریق کاهش اکسیداسیون ldl (کلسترول بد خون) و افزایش hdl (کلسترول خوب خون)، موجب کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود. مطالعه‌ای نشان داد که مصرف 3/6 میلی‌گرم آستاگزانتین در روز برای کاهش اکسیداسیون کلسترول ldl کافی است و به‌طور بالقوه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش بدهد. به‌علاوه، آستاگزانتین همراه با اسیدهای چرب امگا 3 موجود در سالمون، از مغز و سیستم عصبی دربرابر التهاب محافظت می‌کنند. کمک به کنترل وزنمصرف منظم ماهی سالمون به شما کمک می‌کند تا وزن خود را کاهش دهید و کاهش وزن ایجادشده را حفظ کنید. ماهی سالمون نیز مانند سایر مواد غذایی پروتئینی، به تنظیم ترشح هورمون‌های کنترل‌کننده اشتها و ایجادکننده احساس سیری، کمک می‌کند. به‌علاوه، پس از مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند ماهی سالمون، سرعت سوخت‌وساز بدن بیش از زمانی که مواد غذایی دیگری را مصرف می‌کنید، افزایش می‌یابد. منبع: سیمرغ
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار