۰۶:۳۶
منبع: مهر
دسته: بهداشت و سلامت
کد خبر: 17678034
مواد خوراکی حاوی منیزیم را بشناسید
مواد خوراکی حاوی منیزیم را بشناسید
منیزیم یک ماده مغذی ضروری برای عملکرد درست بدن انسان است و به منظور جلوگیری از کمبود این ماده معدنی در بدن، باید مصرف برخی مواد خوراکی در رژیم غذایی گنجانده شود.
به اشتراک بگذارید:
به گزارش خبرنگار مهر، «فیونا تاک»، کارشناس تغذیه از استرالیا، عنوان می‌کند: «منیزیم یک ماده معدنی است که بدن برای حس تندرستی، سلامت و سرزندگی به آن متکی است و بالغ بر 300 واکنش بیوشیمیایی بدن به این ماده معدنی نیاز دارند.» علاوه بر کمک به حفظ سلامت استخوان‌ها، نقش مهمی هم در تنظیم میزان قندخون، تولید انرژی، عملکرد عصبی و عملکرد عضلانی دارد. مصرف روزانه 310 تا 320 میلیگرم منیزیم برای زنان و 400 تا 420 میلیگرم برای مردان توصیه می‌شود. افراد مبتلا به برخی بیماری‌ها نظیر دیابت یا بیماری سلیاک (نوعی اختلال در روده کوچک) باید توجه بیشتری داشته باشند چراکه بسیار در معرض کمبود این ماده معدنی هستند. همچنین افراد الکلی، دارای رژیم غذایی نامناسب، مشکلات گوارشی یا مبتلا به کمبود ویتامین d نیز بسیار در معرض کمبود منیزیم قرار دارند. کمبود منیزیم در کوتاه مدت علائم قابل توجهی ندارد، اما به مرور زمان می‌تواند موجب ضعیف ترشدن استخوان‌ها شود چراکه میزان کلسیم خون را کاهش می‌دهد. با توجه به نقش مهم منیزیم در عملکرد عضلات، ممکن است میزان پایین این ماده معدنی موجب گرفتگی عضلات شود. تغییر در خلق و خو که عمدتا به دلیل بیحالی و عدم احساس و هیجان اتفاق می‌افتد. همچنین گفته می‌شود کمبود منیزیم موجب افزایش ریسک افسردگی می‌شود. از مهم‌ترین مواد خوراکی حاوی منیزیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سبزیجات پربرگاسفناج پخته حاوی 157 میلیگرم منیزیم است. سایر سبزیجات پربرگ حاوی این ماده معدنی عبارتند از کلم پیچ، بروکلی و برگ‌های شلغم. مغزیجات آجیلی و دانه‌هادانه‌های کتان، کدو تنبل و دانه چیا هم غنی از منیزیم و هم فیبر هستند. مصرف بادام، بادام زمینی و مغزیجات برزیلی نیز می‌تواند به کاهش این کمبود کمک کند. حبوباتحبوباتی شامل عدس، لوبیا، نخود، نخود فرنگی و سویا همگی منابع مهمی از این ماده معدنی برای افرادی هستند که رژیم غذایی گیاهی را دنبال می‌کنند. موزیک موز متوسط علاوه بر فیبر و ویتامین c، حاوی 32 میلیگرم منیزیم است که بالغ بر 9 درصد میزان مصرف روزانه این ماده معدنی را تامین می‌کند. اکثر مطالعات از رژیم غذایی سالم به عنوان موثرترین شیوه کسب این ماده مغذی یاد می‌برند. از اینرو مصرف مکمل‌های این ماده مغذی را به مشورت با پزشک محول می‌کنند.
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار