۱۰:۴۳
منبع: تسنیم
دسته: اجتماعی-بین الملل
کد خبر: 17683293
ایجاد تقویم گردشگری ایران/ انتقاد به دو فعالیت آژانس‌های خدمات گردشگری
ایجاد تقویم گردشگری ایران/ انتقاد به دو فعالیت آژانس‌های خدمات گردشگری
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: در حوزه مدیریت صنعت گردشگری، بخش خصوصی باید پویاتر عمل کند، این بخش باید روش‌های گذشته بازاریابی را کنار بگذارد و از فضای بازاریابی و تجاری‌سازی دنیای جدید استفاده کند.
به اشتراک بگذارید:
به‌گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد محب‌خدایی معاون گردشگری در برنامه تلویزیونی «رودررو» شبکه 4 سیما، اظهار داشت: «ظرفیت‌های کلان و ویژه‌ای در حوزه گردشگری کشور ما وجود دارد، اما در بحث رقابت‌پذیری موضوعاتی مطرح است که باید مورد توجه قرار گیرد، الگوهای جذب ما در بسیاری از مواقع با ظرفیت‌ها سنخیت ندارد.» وی با بیان اینکه براساس آخرین آمار 5 میلیون و 100 هزار نفر گردشگر خارجی وارد کشور شده‌اند، افزود: «براساس تعریف استاندارد سازمان جهانی گردشگری، هر فردی که یک شب در مکانی اقامت داشته باشد، گردشگر محسوب می‌شود.» محب خدایی تصریح کرد: «یکی دیگر از موضوعاتی که در حوزه گردشگری کشورمان مطرح است، گم شدن اشتغال حوزه گردشگری در سایر مشاغل است، سهم اقتصادی تولیدشده از چرخه گردشگری در سایر حوزه‌ها مستتر می‌شود این در حالی است که در دنیا موضوع سفر و گردشگری در کنار هم مطرح می‌شود اما در ایران موضوع سفر در میان سایر حوزه‌ها دیده می‌شود.» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه در بسیاری از کشورها تصمیم‌گیری در مباحث اقتصادی با توجه بر سیاست‌های گردشگری انجام می‌شود، گفت: «اگر بخواهیم صنعت گردشگری را جایگزین نفت کنیم باید شرایط رقابت‌پذیری را افزایش دهیم تا بتوانیم گردشگران بیشتری را جذب کنیم.» وی در مورد برنامه‌های حوزه گردشگری اضافه کرد: «در اجرای برنامه‌های هر حوزه‌ای باید به مطالعات و تحقیقاتی که انجام شده است توجه شود، از زمانی که آقای دکتر مونسان ریاست سازمان را بر عهده گرفته‌اند تکالیف برنامه ششم راهبردی تحویل داده شده است و یک سند هوشمند و یکپارچه در حوزه صنعت گردشگری ایجاد شده است، اما باید توجه کرد که گردشگری یک صنعت فرابخشی است و باید با کمک سایر دستگاه‌ها حرکت کند.» محب خدایی افزود: «در حوزه مدیریت صنعت گردشگری، بخش خصوصی باید پویاتر عمل کند، این بخش باید روش‌های گذشته بازاریابی را کنار بگذارد و از فضای بازاریابی و تجاری‌سازی دنیای جدید استفاده کند، شاید در گذشته رسانه ضریب نفوذ بسیار زیادی داشت اما امروز شاهد هستیم که فضای مجازی بسیار تاثیرگذار است.» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه متد و مدل تجاری‌سازی بخش خصوصی حوزه گردشگری باید تغییر کند، یادآور شد: «آژانس‌های خدمات گردشگری باید بسته‌های سفر را تعریف کنند این در حالی است که دفاتر بیشتر در حوزه ایرلاین و رزرو فعالیت می‌کنند و ظرفیت ما در این بخش فعال نشده است.» وی با اشاره به اینکه توزیع سفر در کشور ما کامل شکل نگرفته است، افزود: «خوشبختانه با توجه به سند راهبردی، شوراهای راهبری گردشگری شکل گرفته است، گردشگری ما متکی بر محصول گردشکری است، برخی از محصولات حکم محرک را دارند و باعث می‌شوند تا سفر آغاز شود.» محب‌خدایی اضافه کرد: «سامانه مدیریت هوشمند و یکپارچه سازمان میراث‌فرهنگی شکل گرفته است و نقشه راه در این حوزه کاملا مشخص است، براساس آمار موجود در 3 ماه اول سال 97 شاهد رشد 30 درصدی گردشگران ورودی هستیم و همچنین در گردشگری خروجی نیز کاهش داشته‌ایم.» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از ایجاد تقویم گردشگری نیز خبر داد و افزود: «تاسیسات گردشگری می‌توانند با بهره‌مندی از این تقویم برنامه تورها را تنظیم کنند.» وی با اشاره به تسهیلات ارائه‌شده به فعالان صنعت گردشگری گفت: «در طرح اشتغال روستایی و عشایری که 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات تخصیص داده شده است، حوزه گردشگری و صنایع‌دستی هر کدام 10 درصد از این مبلغ را به خود اختصاص داده‌اند و این تسهیلات با نرخ 6 درصد به افرادی که در این دو حوزه فعالیت می‌کنند اعطا می‌شود، همچنین تسهیلات ویژه‌ای هم از صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاران بخش گردشگری ارائه می‌شود و این روند امسال نیز ادامه دارد.» محب‌خدایی تصریح کرد: «ضریب اشغال هتل‌های کشور در سال 52 درصد است، خوشبختانه در نوروز امسال شاهد رشد گردشگری داخلی بودیم که این مهم با همکاری و مشارکت 20 دستگاه عضو ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر و بخش خصوصی حاصل شد، این موضوع نشان می‌دهد که مدیران و فعالان بخش خصوصی گردشگری نباید تفکر مدیریت جزیره‌ای داشته باشند و با ایجاد فضای مناسب، رقابت پذیری را در حوزه گردشگری کشور ایجاد کنند.» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی افزود: «توزیع گردشگری داخلی باید مورد توجه قرار گیرد، در حال حاضر 46 میلیون سفر در کشور اتفاق می‌افتد و خوشبختانه زیرساخت‌های لازم برای افزایش سفرهای داخلی نیز وجود دارد، امروز گردشگری داخلی ارزان‌تر تمام می‌شود و باید برای توسعه این بخش بسته سفر تعریف و ارائه شود.» محب‌خدایی اضافه کرد: «وظیفه سازمان میراث‌فرهنگی تعریف استراتژی است.» وی با تأکید بر خارج شدن از مدیریت جزیره‌ای فعالان بخش خصوصی گردشگری، گفت: «بسیاری از دفاتر خدمات گردشگری فقط در حوزه گردشگران خروجی فعالیت می‌کنند این در حالی است که مجوز ارائه‌شده به این دفاتر برای هر دو بخش گردشگری خروجی و ورودی است.» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در پایان این برنامه در مورد سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری گفت: براساس دستورات رئیس سازمان میراث‌فرهنگی برای کوتاه کردن مسیر سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، اختیارات به استان‌ها واگذار شده است، برخی مجوزها حذف شده و تمام مراحل صدور مجوز تا زمان بهره‌برداری از پروژه‌های گردشگری در تمام استان‌ها مانیتور می‌شود، ما در این بخش از بانک‌ها می‌خواهیم که مسیر را برای اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری تسهیل کنند. انتهای پیام/r1014143/p1014143/s2, 23, 1416/ct12
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار