۰۵:۵۱
دسته: بهداشت و سلامت
کد خبر: 17705311
خواص ماهی
خواص ماهی
به اشتراک بگذارید:
فواید ماهی برای سلامتی را همه ما می‌شناسیم. اهمیت و ارزش بالای آن در رژیم غذایی، خواص آن برای ذهن و خیلی چیزهای دیگر. مکمل امگا 3 هم که جای خود دارد و کم‌کم دارد به سبد دارویی! همه خانواده‌ها راه پیدا می‌کند؛ اینکه در یخچال همه ما ایرانی‌ها مکمل امگا 3 باشد و در فریزرمان ماهی نباشد؟ بد نیست بدانید ماهی خواص دیگری جز دارابودن امگا 3 هم دارد. وقتی ما از ماهی حرف می‌زنیم صحبت از ویتامین و املاح، پروتئین ناب و کم چرب، اسیدهای چرب ضروری امگا 6، امگا 9 و البته امگا 3 آن می‌کنیم. آن وقت می‌آییم به جای خریدن ماهی تازه پولمان را خرج مکمل‌های امگا 3 که فقط امگا 3 دارند، نه ویتامین و املاح و نه پروتئین خالص می‌کنیم. آلزایمراسیدهای چربی غیراشباع و بلند زنجیر موجود در ماهی، یعنی همان امگا 3 و امگا 6 و امگا 9 که گفتیم، نقش مهمی در پیشگیری از تخریب سلول‌های مغزی دارند. خوردن ماهی همچنین خطر فشارخون بالا را هم کاهش می‌دهد و همان طور که می‌دانید از عوامل اصلی ابتلا به آلزایمر، فشارخون بالاست. بیناییچربی‌های امگا 3 جزو اصلی سلول‌های مغزی و نیز سلول‌های شبکیه چشم‌اند. پس بدون شک این اسیدهای چرب نقش مهمی در سلامت سیستم عصبی و سیستم بینایی بر عهده دارند. شیرخواران مادرانی که در رژیم غذایی‌شان از ماهی استفاده می‌کنند بینایی بهتری دارند. احتمالا به‌خاطر انتقال امگا 3 رژیم غذایی به شیر مادر و رسیدن آن به شیرخوار. پوستمتخصصان پوست و مو می‌گویند ماهی برای سلامت و شادابی پوست هم بدون فایده نیست. آنها می‌گویند یک رژیم غذایی مناسب که در آن ماهی و به‌خصوص ماهی سالمون وجود داشته باشد می‌تواند در از بین بردن خطوط و لک‌های پوستی کمک‌کننده باشد و همچنین از پیری زودرس و چین‌خوردگی پوست هم جلوگیری کند. دیابتتنظیم قند خون یکی دیگر از مزایای ماهی برای بدن است و این همان چیزی است که افراد دیابتی همواره به‌دنبال آن هستند. بد نیست بدانید افراد دیابتی قریب به اتفاق تری‌گلیسیرید بالایی هم دارند. علت آن است که افزایش سطح این چربی در خون خود به‌دلیل عدم تنظیم قند خون است. به همین خاطر است که گفتیم امگا 3 با تنظیم قند خون سطح چربی تری‌گلیسیرید را نیز در خون کاهش می‌دهد. پیشگیری از بیماری‌های قلبیوارد کردن ماهی و غذاهای دریایی به رژیم غذایی و مصرف مداوم آن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را با خطرکاهش لخته شدن خون، کاهش التهاب، کاهش فشارخون، کاهشچربی خون و همچنین تنظیم چربی خون و بالا بردن کلسترول خوب (همان hdl)، کاهش خواهد داد. سرطانیک مطالعه جامع که در سوئد و بر روی 6000 مرد در طول مدت 30 سال انجام شد نشان داد که خطر ابتلا به سرطان پروستات و نیز شیوع سرطان در طی این دوره 30‌ساله در افرادی که اصلا از غذاهای دریایی و ماهی استفاده نمی‌کردند نسبت به افرادی که مصرف ماهی را به حد متوسط یا زیاد در رژیم غذایی‌شان داشتند، دو تا سه برابر بیشتر بوده است. آرتریتجوامعی که مصرف ماهی و غذاهای دریایی در آنها بالاتر است، آمار کمتری از بیماری‌های التهابی مثل آرتریت را گزارش کرده‌اند. مطالعات زیادی هم هستند که می‌گویند امگا 3 نقش مهمی در تسکین علائم و عوارض آرتریت روماتوئید دارد. البته بیماری‌های خودایمنی دیگر مثل پسوریازیس و ms هم از این فواید مستثنی نیستند.
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار