۱۷:۲۴
منبع: مهر
دسته: اجتماعی-استان ها
کد خبر: 17723832
فراز و نشیب 5 ساله بازگشایی 1930 متر در رشت/مشکلات ادامه دارد
فراز و نشیب 5 ساله بازگشایی 1930 متر در رشت/مشکلات ادامه دارد
رشت- اعضای کمیسیون عمران و شورای ترافیک شورای شهر رشت از عدم عملیاتی شدن بازگشایی 1930 متر از محورهای امام علی (ع) و احساندوست گلایه و خواستار رسیدگی هرچه سریعتر به این موضوع شدند.
به اشتراک بگذارید:
به گزارش خبرنگار مهر، ظهر چهارشنبه کمیسیون‌های مشترک عمران و توسعه و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت به منظور بررسی علل ناتمام ماندن پروژه بازگشایی 1930 متر از مسیرهای امام علی (ع) و احساندوست در شهر رشت برگزار شد. احداث محورهای یادشده از ابتدای آغاز به کار شورای چهارم، هرسال در دفترچه بودجه شهرداری رشت کد دار شده است و طی 4 سال گذشته این پروژه شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بوده است. شهردار سابق رشت اختیار تملک و اجرای پروژه‌ها را از حوزه معاونت عمرانی شهرداری خارج و به مناطق واگذار کرد. این گسست از یک سو و عدم توان مالی شهرداری برای پرداخت به پیمانکاری که بخشی از پروژه را در دست اجرا داشت و املاکی که هنوز تملک نشده است از سوی دیگر در نهایت پروژه‌های یاد شده را به بن بست رساند و با ورود شهردار جدید، پیمانکار پروژه با جمع کردن کارگاه، عملا ادامه خط پروژه را متوقف کرد. حال یک سال پس از آغاز به کار شورای پنجم، کمیسیون‌های یاد شده با دعوت از معاونت‌های عمرانی، مالی، مدیر حقوقی شهرداری و مدیر پروژه تلاش دارند این گره کور را باز کنند. بازگشایی محورهای امام علی (ع) و احسان دوست برای رشت حیاتی استرئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت در این جلسه بازگشایی پروژه‌های یاد شده را برای شهر رشت حیاتی اعلام کرد. اسماعیل حاجی پور که دور قبل نیز عضو شورا بود، در این زمینه گفت: چند سال است شورا برای بازگشایی محورهای یاد شده ردیف بودجه تعیین می‌کند و از دور قبل نیز تاکید داشتیم که این پروژه‌ها اولویت عمرانی و ترافیکی شهر است. وی با اشاره به توقف پروژه‌های مذکور، یادآور شد: بازگشایی محور احساندوست، ترافیک خیابان‌های معلم و بیستون به سمت رشتیان را کاهش می‌دهد و بازگشایی محور امام علی (ع) و ادامه مسیر به سمت دیلمان نیز ترافیک محور یاد شده را روان می‌کند. حاجی پور با بیان اینکه براساس بررسی‌های انجام شده در محور احساندوست تنها دو ملک باید خریداری شود، تصریح کرد: متاسفانه تعلل شهرداری در تملک سبب شد پیمانکار کارگاه خط پروژه را جمع کند که این ضرر و خسارتی بزرگ است. نبود اراده برای حل مشکل پروژه بازگشایی محور امام علی و احساندوستدر ادامه این جلسه رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت با بیان اینکه بنظر می‌رسد در طول این چند سال اراده‌ای برای حل این مشکل وجود نداشته است، افزود: در طول 5 سال گذشته هم واحد حقوقی می‌توانست معارضات املاک مسیر را برطرف کرده و با مالکین توافق کرده و هم واحد مالی می‌توانست اعتبار لازم را تامین کند. رضا رسولی خاطرنشان کرد: در صورت بازگشایی فاز نخست محور امام علی (ع) شهرداری می‌توانست با صدور پروانه‌های تجاری با درآمدهای حاصله در زمینه تملک املاک محور احساندوست و امام علی (ع) اقدام کند. نبود مطالعات جامع برای اجرای پروژه‌های بازگشایی محورهای امام علی و احسان دوستمعاون عمرانی شهرداری رشت نیز در ادامه این جلسه به بیان شرح کامل از مشکلات پیش روی این دو پروژه ترافیکی پرداخت و گفت: طول مسیر احساندوست 830 متر، مسیر ولیعصر (عج) به امام علی (ع) 500 متر و ادامه مسیر تا دیلمان 600 متر است. علی بهارمست با اشاره به اینکه این دو پروژه از مواردی است که زمان زیادی از کارکنان گرفته و گره‌های کوری دارد، خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد متاسفانه مطالعات جامعی برای تعداد پلاک ثبتی هایی که باید تملک شود و همچنین میزان اعتبار لازم، وجود نداشته است. به گفته وی وجود این عوامل سبب شد پیمانکار، پروژه را نیمه کاره رها کرده زیرا هنوز شهرداری نتوانسته معارضات املاکی را برطرف کند. بهارمست از روسای کمیسیون‌های عمران و ترافیک خواست تا مطالعات جامعی برای اجرای پروژه رینگ حریم کانال 5 صورت دهند و ضمن مطالعه، تعداد املاکی که باید تملک شود و همچنین میزان اعتبار لازم را پیش بینی و اجازه ندهند این پروژه نیز دچار تبعات بعدی شود. جلسه یاد شده با توضیحات مدیر حقوقی، مدیر املاک شهرداری و مدیر پروژه‌های امام علی (ع) و احسان دوست ادامه یافت. توضیحاتی که باز شدن آن نشان می‌داد مشکل عمیق‌تر از رفع معارض و تامین اعتبار است و علاوه بر آن مطالعه در مسیری که باید محور بازگشایی شود، به درستی صورت نگرفته است. محوری که باید مستقیم باز می‌شد، حالا باید قوس دار شود بنابراین باید املاک بیشتری تملک می‌شد که در برخی موارد کمتر از حد لازم تملک شده است. جلسه در حالی پایان یافت که رئیس کمیسیون ترافیک شورا تاکید کرد، مدیران شهرداری ابتدا عوامل را بررسی و با راهکار مشخص به شورا بیایند تا هرجا لازم بود شورا نیز مجوز لازم را برای ادامه پروژه صادر کند. رئیس کمیسیون عمران شورا نیز گفت لازم است یک تیم کارشناسی متشکل از معاونت عمرانی، مالی و حقوقی شهرداری تشکیل و وضعیت تملک املاک باقی مانده در مسیر و میزان اعتبار لازم و برنامه زمانبندی را به صورت تخصصی بررسی و ظرف یک هفته به شورا گزارش دهند.
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار