۰۳:۱۳
منبع: فارس
دسته: علمی و فناوری-سیاسی
کد خبر: 17788403
پیش‌بینی تعداد تغییر خط اختیاری در آزادراه‌ها
پیش‌بینی تعداد تغییر خط اختیاری در آزادراه‌ها
به‌طورکلی آزادراه‌ها به دلیل شرایط هندسی، سرعت و تعداد خطوط عبور زیاد، درصد زیادی از حجم جریان ترافیک را عبور می‌دهند.
به اشتراک بگذارید:
چکیده مقاله: زمینه و هدف: به‌طورکلی آزادراه‌ها به دلیل شرایط هندسی، سرعت و تعداد خطوط عبور زیاد، درصد زیادی از حجم جریان ترافیک را عبور می‌دهند. پدیدۀ تغییر خط می‌تواند باعث کاهش ظرفیت عملکردی آزادراه‌ها شده و درنتیجه زمان سفر جریان ترافیک را افزایش داده و باعث کاهش سرعت و ایمنی شود. تغییر خط به دو نوع تغییر خط اختیاری و اجباری تقسیم‌بندی می‌شود. تغییر خط اختیاری به‌منظور بهبود شرایط رانندگی و تغییر خط اجباری در جهت پیروی از هدف مسیر است. هدف از این مطالعه، ارائۀ مدل رگرسیون شمارشی برای پیش‌بینی تعداد تغییر خط اختیاری در آزادراه‌ها است. روش: اطلاعات استفاده‌شده در این مطالعه، از پردازش داده‌های یک آزادراه بین ایالتی آمریکا به دست‌آمده است. سپس با استفاده از این داده، دو نوع مدل رگرسیون خطی و رگرسیون پوآسن و سپس به‌منظور بررسی خوبی مدل‌ها، نمودار مشاهده - برآورد آن‌ها نیز ارائه شده است. ازجمله مهم‌ترین کاربردهای این مدل، استفاده از آن در نرم‌افزارهای شبیه‌سازی در سطح ماکروسکوپیک و استفاده در مدل‌های تعیین سطح سرویس است. یافته‌ها: متغیرهای مجازی شمارۀ خط عبور، تعداد خودروهای خط عبور جاری و پس‌ازآن میانگین سرعت خط عبور جاری و خط عبور هدف، بیشترین تأثیر را در برآورد این مدل داشته‌اند. نتیجه‌گیری: در مقایسه بین دو مدل رگرسیون خطی و رگرسیون شمارشی، مشاهده شد که مدل رگرسیون شمارشی به دلیل نزدیکی مشخصات نسبت به ویژگی تغییر خط، این پدیده را بهتر توصیف می‌کنند. همچنین پیشنهاد می‌شود که در پژوهش‌های آینده، تغییر خط اجباری و تفاوت‌های دو مدل نیز بررسی شود. کلیدواژگان: تغییر خط، رگرسیون شمارشی، آزادراه، تغییر خط اختیارینویسندگان: معین عسکری, سیداحسان سیدابریشمیفصلنامه راهور - دوره اول، شماره 37, بهار 1396.برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار