۱۲:۲۰
منبع: رسا
دسته: سیاسی-فرهنگی-اجتماعی
کد خبر: 18280982
یادداشتک | اگر تو بودی چه می‌کردی
یادداشتک | اگر تو بودی چه می‌کردی
چه نسخه هایی برای تربیت مدیران نسل آینده پیش روی نهادهایی همچون آموزش پرورش، دانشگاه، یا حوزه علمیه است و آبشخور معرفتی آن نسخه‌ها کجاست.
به اشتراک بگذارید:
سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، باشگاه نویسندگان حوزویاگر تو بودی چه می‌کردی؟ از یکی از دوستانم که خیلی از وضع موجود و مسئولان فاسد و ناکارآمد انتقاد می‌کرد، پرسیدم: اگر تو که رفیق چند ساله من هستی، پستی بگیری و مدیر شوی و من از تو بخواهم کاری به من بدهی یا امضایی یا سفارشی بکنی تو چه می‌کردی؟ کمی فکر و گفت: دریغ نمی‌کردم! گفتم: مشکل مملکت ما همین است، همین تعارفات مدیران با آقازاده هاشون و رفقاشون می‌شود رانت میلیاردی بازار ارز و سکه. می‌شود رانت شستا در وزارت کار، رانت خودرو در وزارت صنعت، می‌شود سرانجام برادرزاده و خواهر زاده و زن برادر و خواهر زن این مسئول و آن مسئول و می‌شود هزار تعامل غیرقانونی دیگر؛ فساد همین طور ایجاد می‌شود! این که مسئولان ناکارامد مقصر وضع فعلی هستند روشن است و در حد خود باید تبیین شود. اما مساله مهمتر این است که چه باید کرد؟ آیا کشور به اندازه کافی مدیر و کارمند سالم و کارآمد که اسیر تعارفات و باند بازی‌ها نشود، تربیت کرده است؟ آیا تا کنون آن هم بعد از پیروزی انقلاب دولتی بوده است که تمام مدیرانش دارای این خصوصیات باشند؟ پر واضح است که خیر! حال سوالی که باید به دنبال پاسخش بود این است … چه کس یا نهادی باید این مدیران را تربیت می‌کرد و بکند؟ نظام آموزش پرورش، دانشگاه، یا حوزه‌های علمیه؟ کدام یک در این امر مهم درست گام برداشتند و گام بر می‌دارند و هم این که چه نسخه هایی برای تربیت مدیران نسل آینده پیش روی این گونه نهادهاست و آبشخور معرفتی آن نسخه‌ها کجاست؟ واقعیت این است که این هر سه در تربیت مدیرانی با خصلت تعهد و تخصص و به تعبیری آگاهی و آزادی (آزادی از پیروی هواهای خود و دیگران) فشل بودند یا لااقل اون طور که باید نبودند. حوزه و روحانیت که وظیفه انسان سازی ست و تربیت عالم و مبلغ دین شایسته است در تراز انقلاب اسلامی عمل کند و به اندازه خود در راه رفع فساد و تباهی اجتماعی گام بردارد. حوزه علمیه در ایجاد موسسات گوناگون و برگزاری همایش‌ها و گفتن بایدها و نبایدها و دوره‌های مختلف علمی رشد داشت؛ اما در این فعالیت‌های علمی و آموزشی و تبلیغی چه قدر خروجی داشته است، قصه پر درد حوزه است که بماند وقت دگر. در هر حال انسان‌سازی و کادرسازی تا در نظام‌های آموزشی کشور درست نشود، توقع تحمل بار و اهداف سنگین انقلاب اسلامی از مدیران تربیت شده در سیستم فعلی و از آن بدتر در سیستم غربی توقع بیجایی است. /918/پ 200/سمحمدعلی نبی نژاد، فعال فرهنگی
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار