۰۱:۴۶
دسته: فرهنگی
کد خبر: 18295893
سینما هنر مردمی است
سینما هنر مردمی است
به اشتراک بگذارید:
وقتی مردم فیلم‌های کمدی را می‌پسندند پس ساختش خوب است و هیچ اشکالی ندارد. سینمای ایران یعنی تماشاگر و مخاطب؛ سینمای ایران از مخاطبانش جدا نیست. اگر بخواهیم انواع کمدی‌های روی پرده هر دوره سینما را قیاس کنیم، خواهیم دید هر دوره به فراخور پسند تماشاگر حال و هوای خاص سینمایی خودش را دارد. سیر تاریخ سینمای ایران به این نکته تاکید دارد که با استقبال تماشاگر از آثار سینمایی است که فیلم‌ها ارزش پیدا می‌کند. مثلا در سال‌های دهه 60 و در بحبوحه بمباران شهرها توسط دشمن متجاوز فیلمی اکران شد به نام اجاره‌نشین‌ها؛ مردم در آن فضای تهدیدآمیز و غمبار و شنیدن خبرهای ویرانی خانه‌ها و کشته شدن عده‌ای از مردم بی‌گناه شهرنشین اما به استقبال فیلم اجاره‌نشین‌ها رفتند و این فیلم اولین کمدی پرفروش سینمای ایران در دهه 60 است. تمام حرف ما در مورد سینماست ما در مورد علوم اجتماعی یا پزشکی یا دانش هسته‌ای حرف نمی‌زنیم. حرف ما درباره سینماست که مردمی‌ترین هنر عصر مدرنیسم است. سینما مال مردم است. سینما را باید مردم بپسندند. از این استقبال چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟ اینکه مردم در بحران جنگ به فیلمی مثل «اجاره‌نشین‌ها» که آنها را بخنداند و ساعتی از غم و اندوه و تهدید جنگ دور کند، نیاز داشتند این مهم‌ترین پیام فرهنگی است. اما به این نکته هم باید توجه کرد که تماشاگران سینما در دهه شصت با امروز خیلی تفاوت دارد. مهم‌ترین تفاوت در این است که تماشاگر این دوره زمانه به دلیل فراوانی فیلم‌ها که به شکل دی‌وی‌دی و غیره دراختیارش قرار می‌گیرد، طبعا سلیقه بهتری باید داشته باشد چرا؟ چون فیلم زیاد می‌بینند و به رسانه‌های تصویری بیشتر دسترسی دارند. من فکر می‌کنم سینما سلیقه تماشاگر را تغییر نمی‌دهد بلکه این تماشاگر است که روی روند سینما تاثیر می‌گذارد. یعنی مردم با انتخاب فیلم و پشتیبانی و استقبال از فیلم‌ها باعث می‌شوند سینما به سمت ژانر خاصی از فیلم گرایش بیشتری داشته باشد. اگر مردم از فیلم‌های روی پرده استقبال می‌کنند یعنی با سلیقه آنها همخوانی دارد و این نوع فیلم‌ها را می‌پسندد. سینما اگر با تماشاگر هماهنگ باشد، پیشرفت می‌کند وقتی سینما از مردم جدا شد و مخاطب را نادیده انگاشت آن‌وقت است که دچار آسیب جدی می‌شود. توجه کنیم که در حافظه تاریخی مردم آن فیلم‌هایی ماندگار شده‌اند که باب پسندشان بوده چه کمدی و غیر کمدی. شخصیت‌ها، بازیگرها و چهره‌های خاطره‌انگیز تاریخ سینمای جهان، با فیلم‌های مردم‌پسند جاودانه شدند. اگر کسی خلاف این را معتقد است باید ثابت کند. فیلم‌ها چه اجتماعی، چه فلسفی باشند، چه روان‌شناختی و چه دربرگیرنده هر موضوع دیگری باید اول تماشاگر آن را بفهمد و دوست داشته باشد و از تماشایش لذت ببرد تا آن پیام‌های آگاهی‌بخش را دریافت کند. فیلم‌های حال حاضر کمدی که جنبه سرگرمی دارند خودبه‌خود یک نوع فرهنگ‌سازی به‌حساب می‌آیند چون تماشاگر در آن فیلم‌ها دغدغه‌ها و مساله‌های زندگی خودش را می‌بیند و دریافت می‌کند اما با شادی و سرگرمی و این هیچ اشکالی ندارد بلکه خیلی هم خوب است. فیلمساز اگر می‌خواهد رسالت فرهنگی خودش را به ثمر برساند باید تماشاگر را خوب بشناسد و به فراخور حال و هوای زمانه برای تماشاگر فیلم بسازد در غیر این صورت «بدو آن رسد که بدان بوزینه رسید.» نقل از کلیله‌ودمنه
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار