۰۰:۰۵
منبع: ابتکار
دسته: بهداشت و سلامت
کد خبر: 19084194
خوشی‌های بی‌دردسر!
خوشی‌های بی‌دردسر!
به اشتراک بگذارید:
همه ما گاهی چنان غرق روزمرگی و مشکلات زندگی می‌شویم که حتی به ندرت می‌توانیم خوشی و شادی واقعی را احساس کنیم. اما برای تجربه احساس لذت و سرخوشی نیازی نیست دست به کارهای عجیب و غریبی بزنیم یا هزینه زیادی را صرف کنیم. مغز ما هورمون‌هایی به نام اندورفین تولید می‌کند که نوعی مسکن طبیعی هستند و احساس تندرستی عمومی و خوشی ایجاد می‌کنند. بنابراین کافی است با ترفندهایی این هورمون‌ها را به طور طبیعی در مغز خود تولید کنیم.
شرکت در کلاس‌های ورزشی گروهی
ورزش گروهی فواید زیادی دارد. طبق تحقیقات، نه تنها دوستان تان به شما انگیزه ورزش کردن می‌دهند بلکه تلاش‌های مشترک‌تان می‌تواند سطح اندورفین را در بدن بالا ببرد. طی تحقیقی در سال ۲۰۰۹ بر روی کارکنان یک دانشگاه معلوم شد کسانی که در تیم ورزشی دانشگاه همراه با بقیه ورزش می‌کردند، سطح هورمون‌های شادی‌آور در بدن آن‌ها بیشتر از کسانی بود که به تنهایی تمرین می‌کردند. اما ورزش به هر شکلی که انجام شود برای سلامتی مفید است. پیاده‌روی کنید، برقصید، ایروبیک کار کنید و بدوید تا خودتان را به حالتی از خوشی برسانید. ریتم ورزش پیوسته باعث تولید اندورفین و ایجاد افکار مثبت می‌شود.
خندیدن
طبق تحقیقات، کودکان روزانه ۳۰۰ بار می‌خندند، در حالی که این رقم در افراد بزرگسال تنها حدود ۵ بار در روز است. هر چه بیشتر بخندید، نگرش بهتری پیدا می‌کنید، مشکلات هم کوچک به نظر می‌رسند و انرژی بیشتری پیدا می‌کنید. از خنده گاهی به عنوان «ورزش درون» یاد می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد خندیدن می‌تواند به کاهش فشار خون، پایین آوردن سطح هورمون‌های اضطراب، بالا بردن ایمنی بدن یا افزایش میزان سلول‌های ضد‌عفونت، تولید اندورفین و ایجاد احساس تندرستی عمومی کمک کند.
خوردن کاکائو
شکلات تلخ از بدن در برابر بروز حملات قلبی و سکته‌های مغزی محافظت می‌کند. این ماده غذایی به لطف پلی‌فنول‌های فراوان و دیگر آنتی‌اکسیدان‌هایش، التهاب را کاهش می‌دهد، فشار خون را پایین می‌آورد، سطح کلسترول‌های بد را کاهش و کلسترول‌های خوب را افزایش می‌دهد و از سلامت عروق خونی بدن محافظت می‌کند. شکلات تلخ همچنین حاوی مواد شیمیایی‌ای است که باعث تولید اندورفین در بدن می‌شود. احساس تندرستی برای حفظ سلامت سیستم قلبی - عروقی بسیار ضروری است. اما به خاطر داشته باشید که برای تقویت سلامتی خود روزانه باید تنها ۶/۷ گرم شکلات تلخ بخورید و بیشتر از این مقدار برای قلب فایده‌ای ندارد. این میزان معادل یک تکه کوچک شکلات، دو یا سه بار در هفته است. اگر به خوردن کاکائو اعتیاد دارید، هر زمان وسوسه شدید ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید. تحقیقات نشان می‌دهد پیاده روی، هوس خوردن شکلات را حتی در وسوسه‌انگیزترین موقعیت‌ها از بین می‌برد.
گوش دادن به موسیقی
گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود با تولید هورمون‌های شادی‌آور در مغز باعث تجربه احساس خوشی می‌شود.
خوردن غذاهای تند
کپسایسین – ترکیب شیمیایی موجود در فلفل قرمز که آن را تند می‌کند – به پروتئین‌ها یا همان گیرنده‌های درد در سلول‌های عصبی غشاء مخاطی بینی و دهان می‌چسبد. تکانه‌های عصبی حاصل از این اتفاق از طریق عصب سه قلو به مغز می‌رسد و احساس سوزش دردناکی ایجاد می‌کند. همین گیرنده‌های درد به حرارت هم واکنش نشان می‌دهند و اگر غذای بسیار تندی را داغ بخورید، تاثیر آن به مراتب شدیدتر خواهد بود. با این حال، این احساس درد با واکنش بدن به شکل تولید هورمون اندورفین خنثی می‌شود. همین مساله باعث محبوبیت غذاهای تند و فلفلی شده است. دیگر تاثیر مثبت ادویه‌های تند، از بین بردن عوامل بیماری‌زا مثل باکتری‌ها و ویروس‌ها و افزایش تعریق است. افزایش تعریق به خنک شدن بدن در هوای گرم کمک می‌کند.
منبع: روزیاتو
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار