۰۹:۲۸
دسته: اجتماعی
کد خبر: 19086056
تشریح ابعادی تازه از برخورد کامیون با تانکر سوخت در آزادراه کاشان- نطنز/ راننده تانکر مقصر 100 درصدی تصادف‌
تشریح ابعادی تازه از برخورد کامیون با تانکر سوخت در آزادراه کاشان- نطنز/ راننده تانکر مقصر 100 درصدی تصادف‌
قائم مقام رئیس سازمان راهداری ضمن تشریح ابعاد جدیدی از حادثه شب گذشته آزادراه کاشان-نطنز، به مقصر بودن 100 درصدی راننده تانکر اشاره کرد و گفت: اتوبوس 70 متر جلوتر از محل وقوع سانحه در همان باند آزادراه، واژگون و مشتعل می‌شود.
به اشتراک بگذارید:
به گزارش ÷ایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فارس، مهران قربانی، در تشریح آخرین بررسی‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از حادثه شب گذشته برخورد اتوبوس تهران - کرمان با تانکر حامل نفت‌گاز در آزادراه کاشان- نطنز - اصفهان بیان کرد: در راستای بررسی ابعاد بیشتر این تصادف، صبح امروز به محل وقوع حادثه رفتیم تا جوانب کار بررسی شود. وی در تشریح این حادثه توضیح داد: روز گذشته ساعت 23: 08 در آزادراه کاشان- نطنز - اصفهان قبل از خروجی بادرود و در 25 کیلومتری نطنز، اتوبوس تهران - رفسنجان - کرمان با تانکر حامل سوخت برخورد می‌کند. قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: این اتوبوس اسکانیا، از ترمینال جنوب تهران عازم رفسنجان و در ادامه کرمان بوده است که 3 ساعت و 20 دقیقه پس از زمان شروع حرکت، دچار سانحه می‌شود، در زمان بروز سانحه سرعت اتوبوس، سرعت مجاز بوده است و اتوبوس به اندازه ظرفیت وسیله نقلیه که 44 صندلی بوده است، مسافرگیری کرده است ضمن آنکه سه کودک نیز به همراه خانواده خود در اتوبوس بوده‌اند. قربانی گفت: تانکر حمل گازوئیل از نوع دانگ‌فنگ تولید سال 1391 بوده است که از پالایشگاه اراک سوختگیری کرده و به مقصد میبد یزد در حال حرکت بوده است. جزئیات نحوه وقوع تصادفقائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بیان داشت: در زمان وقوع حادثه تانکر حامل سوخت در خط کندرو آزادراه و اتوبوس مذکور هم در خط دوم آزادراه در حال حرکت بوده است که هنگام وقوع سانحه، راننده تانکر به صورت ناگهانی به سمت چپ منحرف می‌شود و به علت آنکه فاصله کمی بین اتوبوس و کامیون وجود داشته است، پس از انحراف به چپ تانکر، «جلوراست» اتوبوس به «عقب‌چپ» تانکر حامل سوخت برخورد می‌کند و به محض اصابت، انفجار اولیه رخ می‌دهد و آتش شعله‌ور می‌شود و «جلوراست» اتوبوس دچار حریق می‌شود. قربانی اظهار داشت: هر دو راننده اتوبوس (راننده و کمک) در حادثه جان باختند اما راننده تانکر به محض برخورد، تانکر را به سمت راست هدایت کرده و 40 متر پس از فاصله از محل حادثه، خودرو را متوقف کرده و از سمت شاگرد خود را به بیرون تانکر پرت می‌کند. وی افزود: اتوبوس در ادامه 70 متر جلوتر از محل وقوع سانحه واژگون می‌شود به طوری که سقف اتوبوس روی آسفالت و چرخ‌ها به سمت بالا قرار می‌گیرد؛ در حین واژگون شدن اتوبوس عده‌ای از مسافران به بیرون پرت شده و مصدوم می‌شوند اما بقیه مسافران و راننده‌ها که در اتوبوس بوده‌اند به علت اشتعال اتوبوس دچار سوختگی شده‌اند. قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: در محل حادثه 19 نفر جان باختند و 2 نفر هم در بیمارستان فوت کرده‌اند، در این حادثه 26 نفر مصدوم شده‌اند که 9 نفر آنها شامل 7 نفر در بیمارستان‌های کاشان و 2 نفر در بیمارستان اصفهان بستری هستند، همچنین 17 نفر هم به صورت سرپایی مداوا شده‌اند. راه از نظر ایمنی مشکلی نداشته استقربانی درباره مشخصات راه گفت: حادثه در آزادراه دارای سه باند رفت و سه باند برگشت رخ داده است و از نظر راه، خط‌کشی، مسیرنما و علائم مشکلی نداشته است، حتی چراغ چشمک‌زن هم وجود داشته که هشدارهای لازم را داده است ضمن آنکه میانه راه و طرفین راه به صورت استاندارد با شانه‌های 3 متری و 10 متری (طرفین) مشخص شده بوده است. قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: هیچ یک از این 2 وسیله نقلیه پس از حادثه به سمت باند مجاور نرفته‌اند و فقط اتوبوس 70 متر پس از محل حادثه واژگون شده است و فقط قسمت کمی از اتوبوس وارد میانه راه شده بود. راننده تانکر در وقوع سانحه 100 درصد مقصر شناخته شدقربانی افزود: علت حادثه، برخورد «جلوراست» اتوبوس با «عقب‌چپ» کامیون بوده است و قطعاً انحراف به چپ تانکر با هر علت، موجب بروز سانحه شده است. قائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: البته پلیس سناریوی دیگری را هم بررسی کرد مبنی براینکه ضرورت داشت راننده اتوبوس هم حتماً به جلو توجه داشته باشد و سطح توجه راننده اتوبوس به جلو هم بررسی شد اما پس از بررسی‌ها، راننده تانکر 100 درصد مقصر وقوع این حادثه شناخته شد. وی ادامه داد: اتوبوس و تانکر هر دو از نظر معاینه فنی، دوره‌های آموزشی رانندگان و صلاحیت رانندگان هیچ مشکلی نداشتند و طبق ضوابط، استانداردها را پاس کرده‌اند. قربانی با بیان اینکه تانکر مذکور روز قبل از پالایشگاه اراک سوختگیری کرده است، افزود: اینجانب شخصاً با راننده در پاسگاه انتظامی پلیس صحبت کردم، وی اذعان کرد که روز قبل بارگیری کرده و میبد یزد مقصد راننده بوده است؛ بارگیری از پالایشگاه اراک انجام شده و صاحب بار شرکت سامیار بوده است، تانکر بارنامه داشته است و شرکت اراک بارپویا، بارنامه را صادر کرده و امور نظارت بر مباحث حمل‌ونقلی را برعهده داشته است. بررسی ابعاد حادثه در کمیسیون ایمنی راه‌ها بابت اجرای اقدامات پیشگیرانهقائم مقام رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره بررسی این حادثه در کمیسیون ایمنی راه‌ها توضیح داد: طبق بررسی‌های انجام شده از نظر صلاحیت رانندگی و سوابق گذشته هر دو راننده مشکلی نداشته‌اند اما این موضوع از سوی کمیسیون ایمنی‌راه‌ها بررسی جامع‌تر می‌شود و همه ابعاد این حادثه در این کمیسیون بررسی خواهد شد. قربانی ادامه داد: بررسی این حادثه در ابعادی بزرگ‌تر در کمیسیون ایمنی راه‌ها انجام می‌شود، این کمیسیون مرجعی برای بررسی‌های دقیق‌تر بابت اتخاذ تصمیمات پیشگیرانه و جلوگیری از حوادث مشابه است که بررسی آن زمان‌بر و بیش از یک ماه به طول می‌انجامد زیرا نیازمند شناسایی عوامل مختلف و همه ابعاد حادثه است. بنابراین گزارش روز گذشته ساعت 23: 08 یک دستگاه اتوبوس در آزادراه کاشان-نطنز در 25 کیلومتری شهر نطنز و در نزدیکی بادرود، با یک دستگاه تانکر حامل نفت‌گاز برخورد کرد و پس از واژگونی، دچار آتش‌سوزی شد. اتوبوس مذکور مربوط به شرکت تعاونی هفت و شرکت عدل بود که بعدازظهر گذشته از ترمینال جنوب تهران به مقصد رفسنجان و کرمان حرکت کرده بود. متأسفانه در این حادثه تعداد 21 نفر از مسافران اتوبوس جان باختند.
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار