۱۸:۲۵
دسته: فرهنگی
کد خبر: 19111768
چرا در زیارت عاشورا لعن و نفرین وجود دارد؟
چرا در زیارت عاشورا لعن و نفرین وجود دارد؟
لعن و نفرین به معنای دورشدن از لطف پرودگار است خداوند نیز در قرآن کافران را لعن کرده و عذاب را برای آنان آماده کرده است.
به اشتراک بگذارید:
به گزارش سرویس گوناگون جام نیوز، آیا کل خاندان‌هایی که در زیارت عاشورا مورد لعن و نفرین قرار می‌گیرند لایق نفرین هستند؟ در مورد لعن، باید گفت لعن به معنای دوری از لطف و رحمت الهی نسبت به کافران و ظالمان در قرآن نیز آمده است «ان الله لعن الکافرین و اعد لهم سعیرا؛ خداوند کافران را لعن می‌کند و عذاب را برای آنان آماده کرده است» (احزاب، آیه 644) . و همچنین کسانی که پیامبر را آزار داده‌اند مورد لعن قرار گرفته‌اند. «ان الذین یؤذون الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الاخره؛ کسانی که خداوند و پیامبرش را آزار می‌دهند خداوند آنان را در دنیا و آخرت مورد لعن قرار می‌دهد» (احزاب، آیه 57) . به‌طورکلی گروه‌های زیر طبق آیات قرآن مجید، ملعون به شمار می‌روند: 1 - کتمان کنندگان حق2- ستمکاران و کافران (کسانی که بعد از ایمان آوردن دوباره کفر ورزیده‌اند) 3- کشندگان و قاتلان مؤمنان4- دروغ‌گویان در شهادت حق و باطل و هدایت و ضلالت5- آزاردهندگان به پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) 6- منافقین (زن و مرد) و کفار (برخی ویژگی‌های منافقان درآیات 68 - 61 آمده است) 7- پیمان‌شکنان8- مفسدان و فساد کنندگان در زمین و قطع رحم کنندگان. بنابراین لعن برای معاندان و محاربان با امام حسین (ع) و ظالمین به اسوه‌ها و الگوهای هدایت مردم، ابدی است. زیرا ملاک لعن، ابدی است. کسانی که خداوند و پیامبرش را آزار می‌دهند خداوند آنان را در دنیا و آخرت مورد لعن قرار می‌دهد. آنچه موجب لعن و نفرین نسبت به ظالمین به‌حق محمد و آل محمد (ص) شده است، و ملاک لعن است، چون باقی است لعن هم باقی است. علاوه بر این، حقیقت و روح دین را همین حب و بغض‌ها تشکیل می‌دهد. حب و عشق نسبت به کسانی که بندگان مطیع و عارف درگاه الهی بوده‌اند و بغض نسبت به کسانی که دشمن حق و حقیقت بوده‌اند (تولی و تبری) از نشانه‌های ایمان است. همچنان که در متون دینی آمده است «هل الدین الاّ الحبّ؟ و هل الایمان الاّ الحبّ و البغض؟ آیا دین و ایمان چیزی غیر از حبّ و بغض است؟»، (میزان الحکمه، ج 2، ص 9444) . و تبری و تولی از فروع دین اسلام شمرده می‌شود که در کنار نماز و روزه و حج قرار می‌گیرد. در مورد اینکه کل خاندان لعن می‌شود نیز باید بگوییم در بسیاری از تفاسیر بر اساس روایات "شجره‌ی ملعونه" در سوره‌ی نساء آیه 93 به بنی‌امیه تفسیر شده است آیا اگر قرآن مجید این شجره خبیثه ملعونه را لعنت فرستاد مجوزی نمی‌شود که ما نیز این خاندان و خاندان‌های مانند مروان و زیاد را لعنت نماییم؟ آیا این ادبیات قرآنی که خاندان خبیثه‌ای را لعنت فرمود و روایات مستند آن را تفسیر نموده‌اند، کافی نیست تا بدان استناد شود و چنین سخنی در لعن و برائت آن خاندان‌های پلید گفته شود؟ اگرچه حساب پاکان از خاندان بنی‌امیه و … از لعنت شوندگان جداست چنانکه در روایات هم آمده که کسی به امام معصوم مراجعه می‌کند و می‌گوید من ازنظر نسبت از بنی‌امیه هستم، آیا لعن شامل من هم می‌شود امام می‌فرمایند خیر. مقصود از لعن یک خاندان، لعن کسانی است که در عقیده و عمل با آنان موافق باشند. در حادثه عاشورا چه گروهی، فرزند رسول خدا را به شهادت رساندند و آیا این شهادت حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) - که از اهل‌بیت پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) طبق شواهد تاریخی و تفسیری به شمار می‌رود - آزار رساندن به پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) و خداوند به شمار می‌رود یا خیر؟ و آیا این جریان مصیبت‌بار، قتل مؤمن محسوب می‌شود یا خیر؟ آیا جریان قتل پاک‌باختگان و آزادگان در کربلا و حمله به مکه مکرمه و مدینه منوره و فساد در آن‌ها، فساد فی‌الارض شمرده نمی‌شود؟ آیا طبق نصّ صریح قرآن مجید، قاتلان حسین (علیه‌السلام) ملعون به شمار نمی‌آیند و آیا لعن بر آنان به‌وسیله مؤمنان از صریح قرآن مجید به دست نمی‌آید؟! «اللهم اللعن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد» «إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ» . خبرنگاران جوان2025
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار