۱۸:۳۵
دسته: فرهنگی
کد خبر: 19111926
ماموریت‌های دشوار یک بانو
ماموریت‌های دشوار یک بانو
ماموریت‌های دشوار یک بانو
به اشتراک بگذارید:
از اينجاست که بايد جاي شکست خورده و پيروز عوض گردد، اسراي خاندان امام (ع) هرکجا رسيدند زينب کبري ماموريت دارد نهضت را تبيين کند. اگر قيام عاشورا تحريف شود، نه فقط اسلام که رسالت همه انبيا ناتمام مي ماند؛ 
اگر مدار بر اين باشد که حاکمي فاسد و فاجر و غاصب، يک قيام الهي را سرکوب و خود  با فريب و نيرنگ  و با ادعاي پرچمداري اسلام بر مسند بماند، ديگر چيزي از حقيقت اسلام نخواهد ماند. پس زينب (س) چه ماموريت دشواري دارد. اگر مصيبت و داغ عزيران زبانش را بند بياورد و اگر رنج کاروان کمرش را خم کند و قد علم نکند؛ چه کسي از قيام پاسداري کند؟ اما زينب کبري (س) با کلام آتشين مي ايستد و رسالت خود را به اتمام مي رساند؛ 
در کوفه با مشاهده اشک پشيماني کوفيان، فرياد مي زد:« اي مردم کوفه،‌اي مردمان حيله گر و خيانت کار! گريه مي‌کنيد؟ اشک چشمانتان خشک نشود و ناله‌هايتان آرام نگيرد. همانا که کار شما مانند آن زني است که رشتۀ خود را پس از محکم يافتن، يکي يکي از هم مي‌گسست، شما نيز سوگندهاي خود را در ميان خويش، وسيله فريب و تقلب ساخته‌ايد»يعني اي کوفيان همه دين و ايمان خودتان را در آزمون کربلا باختيد.حضرت در هر فرصتي ماموريت دارد خود وخاندانش را معرفي نمايد تا مبادا تبليغات يزيديان که اباعبدالله را خارجي ناميده بود، اثرگذار شود، وقتي لشکر اسرا به شام مي رسند حضرت زينب (س)در برابر يزيد مي فرمايد:« اي يزيد! هر کيد و مکر که داري بکن، هر کوشش که خواهي بنماي، هر جهد که داري به کار گير، به خدا سوگند هرگز نتواني نام و ياد ما را محو کني، وحي ما را نتواني از بين ببري، به نهايت ما نتواني رسيد، هرگز ننگ اين ستم را از خود نتواني زدود، راي توست و روزهاي قدرت تو اندک و جمعيت تو رو به پراکندگي است،‌ در روزي که منادي حق ندا کند که لعنت خدا بر ستمکاران باد. » حضرت چنان بر سر يزيد خراب مي شود که يزيد مجبور مي شود خود را پشيمان جا زده و در پي تلافي برآيد و گناه را بر گردن ابن مرجانه بيندازد؛ اين يعني شکست يزيديان حتي در ظاهر ماجرا. اينجا همان جايي است که شاعر مي‌سرايد؛ کربلا در کربلا مي ماند اگر زينب نبود.اما حضرت زينب يک ماموريت ديگري هم دارد و آن تکميل الگوي زن مسلمان است. تا روز عاشورا زينب (س) زني تربيت يافته در دامن دختر پيامبر، نماد عفت و حيا و حجاب است، به گونه‌اي که چشم نامحرم به او نيفتاده و حتي براي خروج از منزل جهت زيارت قبر جدش، تاريکي شب را انتخاب مي‌کند که چشم نامحرم بر دختر علي(ع) نيفتد.در کربلا هم حضرت زينب (س) مواظب اين الگوست که آسيب نبيند، او بايد اعلام کند که حجاب و عفت اولين نماد زن مسلمان است براي همين چون معجر از سر خودش و ديگر زنان و دختران حرم برداشته  شود فرياد زينب بلند مي شود و مصيبت آن تلخ تر از مصيبت فراق عزيزان است. زينب مراقب است زني و دختري از اهل بيت به‌دست نامحرم نيفتد، يا زنان داغديده مقابل دشمن ضجه نزنند و بي تابي نکنند و خود را نبازند. اما اين فقط يک وجه الگوي زن مسلمان است که اگر تکميل نگردد، تصوير زن  مسلمان، تصوير زن پرده‌نشين و منزوي است که هيچ نقش سياسي و اجتماعي ندارد، کربلا و عاشورا فرصتي است که تصوير ديگري از زن مسلمان را به نمايش بگذارد و آن نقش مبارزه و جهاد و روشنگري است؛ همان زني که چشم نامحرم بر او نيفتاده است، آنگاه که دين خدا و نهضت انبيا در خطر تحريف قرار گرفته، بايد به‌سان مردي بر بالاي کجاوه خطبه بخواند و  برسر مردان عهد شکن کوفي  فرياد بزند و در مجلس بزم يزيد چون فاطمه زهرا خطبه روشنگري بسرايد و او را  رسوا کند. اين زن ديگر  پرده‌نشين نيست، بلکه پرده از فسق و فجور و حيله و نيرنگ حاکميت تزوير برمي‌دارد. اين زن الگوي همه زنان مبارز و آزاده تاريخ است که زن مسلمان حيا و عفت را در کنار نقش پررنگ سياسي و اجتماعي با هم دارند؛ الگويي که در انقلاب اسلامي و دفاع مقدس و در طول عمر چهل ساله نظام ديني خود را نشان داده است.
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار