۲۳:۰۷
دسته: فرهنگی
کد خبر: 19114482
مجید انصاری: مسیر شایستگان را با برخی تنگ نظری‌ها مسدود کردیم
مجید انصاری: مسیر شایستگان را با برخی تنگ نظری‌ها مسدود کردیم
مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) چهارشنبه شب در موسسه فرهنگی مذهبی دارالزهراء (س) برگزار شد. به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری در این مراسم در سخنانی گفت: همه رسولان برای این مبعوث شدند تا دو حقیقت مهم را برای مردم روشن کنند؛ مسأله اول پرستیدن خدا و مسأله دوم دوری از طاغوت است. وی، دو موضوع دیگر را از ارزش‌های بعثت انبیاء و وجه مشترک میان تمام شریعت‌ها و ادیان دانست و افزود: مورد نخست مسأله حق و مبارزه با باطل است و دوم، مسأله عدل و مقابله با […]
به اشتراک بگذارید:
 

‌مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)چهارشنبه شب در موسسه فرهنگی مذهبی دارالزهراء(س) برگزار شد.

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری در این مراسم در سخنانی گفت: همه رسولان برای این مبعوث شدند تا دو حقیقت مهم را برای مردم روشن کنند؛ مسأله اول پرستیدن خدا و مسأله دوم دوری از طاغوت است.

وی، دو موضوع دیگر را از ارزش‌های بعثت انبیاء و وجه مشترک میان تمام شریعت‌ها و ادیان دانست و افزود: مورد نخست مسأله حق و مبارزه با باطل است و دوم، مسأله عدل و مقابله با ظلم و ستم.

انصاری یادآور شد: واژه حق، واژه ای بسیار پرمعنا و گسترده‌ است. من واژه ای به این فراگیری و تنوع در معنا سراغ ندارم. حق از اسامی‌ذات اقدس الهی است و کاربرد این واژه در حوزه معارف دینی و اعتقادات و علم کلام بسیار وسیع است.انصاری در ادامه گفت: در زندگی شخصی هم مسأله حق جایگاه خاص خود را دارد. وقتی که صحبت از حق می‌کنیم، به تعبیری صحبت از همه بایدها و نبایدهایی می‌کنیم که یا به حکم شرع یا به حکم عقل یا به حکم عرف قابل قبول و دارای امضای شرع باید رعایت شود، لذا حوزه حقوق، حوزه ای بسیار گسترده است.وی بیان کرد: از وجود خود که فاصله می‌گیریم، حقوقی که نزدیکترین افراد در زندگی بر ما دارند؛ حقوق متقابل زن و شوهر، حقوق متقابل پدر و مادر و فرزندان و… که باید رعایت کنیم و اگر رعایت نکنیم، حقوقی را ضایع کردیم که باید در پیشگاه خداوند متعال پاسخگو باشیم.

عضو مجمع روحانیون مبارز در ادامه گفت: اگر سخن یا عمل ما بر مدار آنچه که خدا خواسته و تجویز کرده است، قرار داشته باشد ما در مسیر حق عمل کرده ایم و اگر در این مسیر نباشد، الزاماً در حوزه باطل وارد می‌شود،لذا امام علی(ع) فرمود؛ کسی که به یک سخن یا سخنرانی گوش می‌کند در حقیقت به نوعی در حال پرستش سخنور است. زیرا زمانی از عمر و گوش خود را در اختیار او قرار داده است، اگر آن سخن از خدا و حق باشد و او هم برای خدا و حق بشنود، عبادت خداست و اگر غیر این باشد، در مسیر عبادت غیرالهی قرار می‌گیرد.

وی افزود: در تقسیم بندی‌ای که علمای دین و مفسران کرده‌اند، حقوق حاکم بر زندگی ما یا حقوق الله است یا حقوق الناس، حقوق الله برمی‌گردد به رابطه و وظیفه شخصی ما در برابر خدا؛ مانند نماز، روزه، حج و سایر عبادت‌های فردی، البته در مسیر انجام این حقوق گاهی حقوق ناس تعبیه شده است. برای نمونه، لباس نمازگزار نباید غصبی و از حقوق مردم باشد. یا در حج نباید مال مردم در مال فرد باشد. اصل عمل در حوزه حقوق الله تعریف می‌شود و سایر حقوق در حوزه حقوق الناس است.

انصاری بیان کرد: نوعاً این حقوق از رهگذر بی توجهی یا کم توجهی مورد تعدی قرار می‌گیرد. وقتی که به حقوق تعدی شد، مسأله ظلم پیش می‌آید. روایات متعددی از امیرالمومنین(ع) و پیامبر اکرم(ص) در این باره وجود دارد. حضرت فرمود؛ یک دسته از ظلم‌ها هستند که خداوند آنها را تحت شرایطی می‌بخشد، مانند ظلم به خود یعنی ظلمی‌که مستقیم به خود کرده‌ایم و به دیگری سرایت نداده‌ایم.

وی در بیان دسته دوم ظلم گفت: آن ظلمی‌که ممکن است بخشیده شود، اما رها نمی‌شود، ظلمی‌است که به دیگران می‌شود. محال است که خداوند ظلمی‌که به دیگران شده را رها کند و از آن بگذرد. این ظلم تا زمانی که جبران نشده است یا به تعبیر پیامبر اکرم(ص) قصاص نشود، رها نمی‌شود. خداوند رسیدگی به این ظلم را از اختیار و عمل خود خارج کرده است.

عضو مجمع روحانیون مبارز در ادامه گفت: اگر ما که در دو ماه محرم و صفر، بیرق مبارزه با ظلم را برافراشته می‌کنیم، باید ایران قبل از محرم با بعد از آن فرق کرده باشد. باید بازار قبل از عاشورای ما با بازار بعد از آن و قوه قضائیه قبل از عاشورا و محرم با بعد از آن فرق کرده باشد. اگر دانشگاه کربلا و محرم نتواند نهادهای حکومتی و یکایک ما را متحول کند، دچار خسران شده ایم.

‌فلسفه این مراسم‌ها و شهادت امام حسین(ع) همین است.وی افزود: فلسفه شهادت سیدالشهداء(ع) اقامه حق و عدل و دفع ظلم و باطل است. البته مصادیق بارز آن که ظلم حکومت‌ها، ظلم ظالمان و نظام‌های مسلط است، جای خود محفوظ است. اما این به معنای آن نیست که این ظلم‌ها تأثیر ندارد.

انصاری گفت:در حقوق الناس، مطلقاً جای گذشت نیست، لذا باید حقوق مربوط به دیگران را جدی بگیریم. حتی مجالس سوگواری ممکن است موجب ظلم و آزار دیگران شود. اگر حرمت تریبون سیدالشهداء(ع) رعایت نشود و بر بالای منبرها حق دیگران تضییع شود و به انسان‌های آزاده نسبت سوء داده شود و به بزرگانی تهمت زده شود و از تریبون مداحی- البته اکثر مداحان ما معارف اهل بیت تراوش می‌کنند- اگر حق کسی ضایع شد جواب خدا را چه می‌خواهند بدهند؟

وی افزود: اگر آن مجلس از صداوسیما پخش شود و از بیت المال برگزار شده باشد، به راستی جواب خدا را چه خواهند داد؟ چگونه می‌توانند این ظلم را جبران کنند؟ در حقوق عمومی‌هم مشکلات بسیاری وجود دارد. تن انسان از این همه ظلم می‌لرزد. برای نمونه در یک اتاق در بسته، صلاحیت انسان‌های وارسته، حر و شجاع را که مثلاً برای مجلس یا خبرگان، آن هم نه برای متاع دنیا بلکه برای خدمت و بیان حقایق کاندیدا شدند، بر اساس گزارش‌های دروغ رد می‌کنند.

وی در ادامه گفت: ما در نظام اداری، با برخی گزینش‌ها و تنگ نظری‌ها، مسیر شایستگان را مسدود کردیم. به تعبیر امیرالمومنین(ع)؛ چهار چیز تمدن‌ها، حکومت‌ها و دولت‌ها را به زانو درمی‌آورد، یکی از آن چهار عامل، این است که انسان‌های دون‌پایه و کم ظرفیت را بر انسان‌های شایسته‌تر مقدم کنیم، لذا کسی که خود را در جایی قرار دهد که شایسته آن نیست از رحمت خداوند دور بوده و ملعون است. ما چند نفر انسان شایسته داریم که بگوید آقا سراغ دیگری برو، او بر من اولی است؟

انصاری افزود: در حوزه حقوق اجتماعی کسانی که مسئولیت دارند، باید بلرزند و بترسند از این که حقوق مردم تضییع نشود، به ویژه کسانی که در حقوق مالی و اقتصادی هستند. چطور می‌شود تعدادی از موسسات مالی و اعتباری به نام ائمه اطهار(ع) در روز روشن، در مشهد مقدس موسسه ایجاد کنند و هزاران هزار میلیارد جیب مردم را خالی کنند و دولت مجبور شود ۱۱ هزار میلیارد تومان از جیب مردم برای تسویه بدهی برخی از این موسسات بدهد.

مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار