۱۹:۳۰
دسته: بهداشت و سلامت
کد خبر: 19161432
راهکارهای هیجان‌زدایی در دانش‌آموزان
راهکارهای هیجان‌زدایی در دانش‌آموزان
راهکارهای هیجان‌زدایی در دانش‌آموزان
به اشتراک بگذارید:
صفی‌اله ملکیاگرچه به اشتباه احساسات و هیجانات را به یک معنی در زبان فارسی emotion ترجمه کرده‌اند اما اکثر روانشناسان از جمله جمیز - لنگه هیجان را یک امر اجتماعی می‌داند که به صورت ادراکی - آگاهانه و یادگیری اجتماعی بوده که از طریق تجربه از دوران کودکی در انسان حاصل می‌شود. لذا هیجان بیشتر جنبه شناختی و عاطفی دارد و به صورت انتزاعی در ذهن افراد ساخته و تکوین می‌گردد که در جوامع و مکان‌های مختلف متفاوت است به طوری که در بعضی از کشورها کودکان از سگ و میمون می‌هراسند اما در جوامع دیگر آنان را دوست دارند، نشانگر این است که نوع واکنش افراد به ترس از حیوانات بستگی به تجربه، آموزش و نوع شناخت آنان دارد. پس محرک‌های پیرامونی‌ای که به مرور زمان در افراد (از دوران کودکی) تکوین و حاصل می‌شود، متفاوت است البته نه فقط در حوزه ترس بلکه در حوزه‌های رفتاری مثل خشم- اضطراب - شادی- گریه و … که از علائم هیجان می‌باشد در فرهنگ‌ها - افراد و جوامع متفاوت بوده و بستگی به نوع آموزش و تجربه آنان دارد. پس هیجان برخلاف احساسات feeling - sensibility- sense-bloodو heart که بیشتر جنبه غریزی و غیر ارادی دارد، هیجان آگاهانه و ارادی می‌باشد البته احساسات زمینه ساز هیجان بوده و مکمل و لازم و ملزم یکدیگر هستند. اهمیت هیجانهیجان چه جنبه‌های مثبت آن مثل خنده و شادی و چه جنبه‌های منفی آن مثل اضطراب - خشم و … لازمه زندگی انسان‌ها می‌باشد. هیجان مثل سوخت برای ماشین است. هیجان نوع روش برخورد مناسب با تحرک‌های اجتماعی یا به اصطلاح روانشناسان محرک‌ها در افراد می‌باشد که می‌توانند به سه مدل واکنش پیدا کنند: 1- رفتاری: گریه، خنده، فرار- پنهان شدن اشک و لبخند2- شناختی: تلقین پذیری- زودباوری- شکل‌گیری عادات در ذهن انسان - عصبانیت و …3- فیزیولوژیکی: ضربان قلب- عرق کردن- انقباض یا انبساط رگ‌ها- رنگ پریدگی و …پس هیجان یک اختلال زیستی و ذهنی و حرکتی نیست بلکه یک امر مهم در سازگاری اجتماعی و تکوین شخصیت افراد است که انسان برای سلامتی روحی و جسمی و کاهش فشارهای روانی در مقابل تحریک‌های اجتماعی از خود واکنش نشان می‌دهد. و یک نوع مصونیت و توانمندی در مقابل خطرات احتمالی محسوب می‌شود. آسیب‌های هیجان‌گرایی منفیاگر هیجان تنظیم و به صورت علمی و منطقی و آگاهانه کنترل و هدایت گردید، که بیشتر وظیفه والدین دانش آموزان می‌باشد، این وظیفه خطیر را بر عهده گیرند مفید خواهد بود. اما اگر نوع مقابله با هیجان آموزش داده نشود حتی در بیشتر مواقع از طرف والدین به فرزندان منتقل شود زمینه ساز افسردگی- اختلالات رفتاری یادگیری، پرخاشگری و حتی بیماری‌های جسمی و روحی خواهد شد مطالعات و پژوهش‌های علمی در جهان نشانگر آن است که بیشترین بیماران قلبی به خاطر افسردگی روانی می‌باشد همچنین براساس یافته‌های علمی یک همبستگی معناداری بین خشم - افسردگی - اضطراب در ابتلای به بیماری سرطان وجود دارد. 75 درصد از کسانی که مبتلا به سرطان بوده و دارای روحیه امیدواری و شادابی هستند به مدت 10 سال توانستند زنده بمانند بنابراین عشق و امیدواری به عنوان یک هیجان می‌تواند در سلامتی جسمی افراد تاثیرگذار باشد. راهکارهای هیجان زدایی در کودکان و دانش آموزان1- پذیرش واقعیت‌های موجود: انتظارات بیش از حد والدین از فرزندان زمینه ساز اضطراب، ترس، افسردگی وپرخاشگری در کودکان می‌باشد. براساس پایان نامه دکترای با عنوان عوامل اجتماعی موثر بر مدرسه هراسی دانش آموزان شهر تهران بخش عمده‌ای از علت ترس از مدرسه، والدین هستند. پذیرش واقعیت‌های موجود در جامعه و میزان توانایی‌های جسمی - شناختی اجتماعی و عاطفی کودکان می‌تواند نوع و مدل کاهش هیجان و هدایت و کنترل آن را برای اولیاء دانش آموزان فراهم نماید، دکتر شعاری‌نژاد معتقد است خلق و خوی مثل عصبانیت - اضطراب - شادی- عشق و امیدواری والدین در خانه به فرزندان منتقل می‌شود و در سرنوشت و شخصیت آنان تاثیرگذار خواهد بود. 2- تنظیم هیجاناتیکی از وظایف مهم معلمان و اولیا آن است که هیجانات دانش آموزان را سرکوب نکنند، سبک‌های مقابله با آن را آموزش دهند، صورت مسئله را پاک نکنند بلکه از روش‌های مسئله مدار (دنبال حل مسئله) - هیجان مدار (دنبال حل هیجان) - اضطراب مدار (دنبال دوری از اضطراب) استفاده نمایند. دانش آموزان باید امنیت هیجان خود را در مدرسه وخانه تجربه کنند و برای این کار نیاز به تجزیه و تحلیل رفتار خود دارند. چه کسی باید این قدرت ارزیابی هیجان خوب و مثبت و هیجان منفی را به دانش آموزان آموزش دهد؟ مکانیزم‌های دفاعی- توانایی کنترل هیجانات باید برای کودک و دانش آموزان به صورت ادراکی آموزش و تجربه شود و در نهایت هیجانات به نحو مطلوب هدایت و کنترل شود. 3- الگوگرایی والدین و معلمانبهترین الگوی کودکان ودانش‌آموزان که از نظر فروید اثرات عمیق حتی برای دوران بزرگسالی برای انسان حاصل می‌شود، والدین و کسب تجربه از آنان است شفاف سازی و آگاه سازی دانش آموزان از طریق الگوسازی برای آنان می‌باشد. اسلام نیز دوران تربیت را به سه دوره تقسیم بندی نموده است: 1- دوره سید تا 7 سالگی- دوران آزادی کودک چون تربیت شدید وسخت گیرانه تاثیر چندانی ندارد. 2- دوره عبد از 7 تا 14 سالگی: دوران تأدیب که کودک باید تربیت و ادب شود. 3- دوره وزیر 14 تا 21 سالگی: دوران مشورت که باید به نوجوانان شخصیت و به نظرات آنان ارزش قائل شد. لذا والدین و معلمان اول باید شناخت کافی از نیازهای روانی- جسمانی- شناختی و اجتماعی و موقعیت دانش آموزان براساس توصیه اسلام ونظریه پردازان غربی (یافته‌های علمی) داشته باشند و در گفتار و عمل الگو و هیجان زدایی کودکان ودانش آموزان باشند. 4- ایجاد روحیه نشاط و امیدواریاز نظر جان دیوئی روانشناس تعلیم و تربیت جهانی معلم خوب کسی است که بتواند دانش آموزان را پویا و فعال بار بیاورد امروز معلم خود صرفا باسواد بودن - سخنور بودن نیست بلکه با نشاط و فعال کردن دانش آموزان در آموزش یک هنر برای یک معلم محسوب می‌شود یکی از وظایف همه والدین و معلمان ا یجاد روحیه عشق- محبت- توکل به خدا- دوستی همنوع و نگرش مثبت به خود- جامعه و آینده می‌باشد که یک محرک قوی در انتخاب مسیر تلاش بیشتر برای موفقیت آنان خواهد بود هر چه انگیزه مثبت و بالایی در دانش آموزان فراهم و ایجاد شود، هیجان مثبت به وجود آید سلامتی جسمی و روانی آنان بهتر خواهد شد و اختلالات رفتاری آنان کاهش خواهد یافت. ایجاد آرامش همراه به آسایش (در حد توان) از وظایف اصلی و بسیار مهم والدین و مدارس می‌باشد که باید از طریق دوستی - همدلی- وحدت، مودت حاصل و به فرزندان ودانش آموزان به عنوان یک فرهنگ انتقال یابد.
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار