۰۷:۲۷
دسته: بهداشت و سلامت
کد خبر: 19166746
می‌دانید موز چه خاصیتی دارد؟
می‌دانید موز چه خاصیتی دارد؟
موز یکی از پر مصرف‌ترین میوه‌ها در جهان و یکی از مغذی‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.
به اشتراک بگذارید:

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از عصر ایران، موز یکی از پر مصرف‌ترین میوه‌ها در جهان و یکی از مغذی‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. در حقیقت، بنابر گزارش سازمان خاروبار و کشاورزی ملل متحد، موز در فهرست میوه‌های تازه صادراتی در جهان جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.

اما حتی به رغم محبوبیت بی نظیر موز، برخی افراد همچنان از مصرف آن به دلیل محتوای کربوهیدرات و قند بیشتر نسبت به بسیاری دیگر از میوه‌ها پرهیز می‌کنند. اما باید به این نکته توجه داشت که بدن انسان برای تامین سوخت مورد نیاز خود به کربوهیدارت‌ها نیاز دارد و برخلاف خوراکی‌های پردازش شده شیرین، قند‌های موجود در موز طبیعی هستند و با ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر همراهی می‌شوند. افزون بر این، موز سرشار از فیبر است که آهنگ گوارش قند را کند کرده و به احساس سیری برای مدت زمان طولانی‌تر کمک می‌کند

به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، یک موز اندازه متوسط دارای ۴۲۲ میلی گرم پتاسیم یا حدود ۱۲ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه این ماده معدنی است.

بدن برای ارائه عملکرد درست خود به میزان قابل توجهی پتاسیم نیاز دارد. این الکترولیت به انقباض عضلانی، عملکرد عصبی، انتقال مواد مغذی به سلول‌ها و تخلیه مواد زائد از آنها، تنظیم ضربان قلب، و تنظیم سدیم در بدن کمک می‌کند. از این رو، سطوح ناکافی پتاسیم می‌تواند فشار خون و خطر سنگ کلیه را افزایش دهد، ممکن است با احساس ضعف و خستگی مواجه شوید، یا حتی گرفتگی‌های عضلانی را تجربه کنید.

پتاسیم به تنظیم تعادل مایعات در بدن، به ویژه الکترولیت‌هایی مانند سدیم، منیزیم، کلسیم و البته پتاسیم که پس از انجام ورزش از دست می‌دهید، کمک می‌کند. فعالیت جسمانی متوسط تا شدید می‌تواند موجب تغییرات سلولی کوچک در پتاسیم شود و ورزشکاران برای خنثی کردن این موارد عدم تعادل به مصرف غذا‌های سرشار از پتاسیم تشویق می‌شوند.

یک موز اندازه متوسط دارای ۳ گرم فیبر (حدود ۱۰ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای این ماده مغذی) است. همچنین، موز حاوی پریبیوتیک‌ها است که نوعی فیبر تخمیرپذیر محسوب شده و به افزایش باکتری‌های خوب روده کمک می‌کند. این بردی بزرگ برای سلامت کلی انسان است، زیرا به گفته پژوهشگران این باکتری‌های خوب ممکن است به بهبود گوارش، کاهش مدت زمان سرماخوردگی، و حتی کاهش وزن کمک کنند.

موز سوختی عالی پیش از انجام ورزش است
بهترین مواد غذایی که پیش از انجام ورزش می‌توانید مصرف کنید، آن‌هایی هستند که دارای قند‌های طبیعی برای تامین انرژی بوده و همچنین معده را با مشکل مواجه نمی‌کنند. موز از بهترین گزینه‌ها در این زمینه است و همچنین به راحتی می‌توانید آن را در ساک ورزشی خود حمل کنید. افزون بر این، پژوهش‌ها نشان داده اند که موز دارای ترکیبات منحصر به فردی است که می‌توانند عملکرد ورزشکاران را بهبود ببخشند.

موز ممکن است ریکاروی پس از انجام ورزش را نیز تقویت کند
پس از انجام ورزش نیز مصرف موز ممکن است مفید باشد. مطالعه‌ای کوچک در سال ۲۰۱۸ که در نشریه PLOS One منتشر شد، نشان داد که برخی ترکیبات و مواد شیمیایی گیاهی موجود در موز می‌توانند نقش موثری در کاهش التهاب ناشی از انجام تمرینات و ورزش‌های سخت و شدید - موجب درد‌های عضلانی می‌شود - داشته باشند.

موز برای قلب انسان مفید است
پتاسیم موجود در موز برای حفظ سلامت قلب ضروری است. پژوهش‌ها نشان داده اند که مصرف پتاسیم زیاد با کاهش چشمگیر سطوح فشار خون و کاهش خطر سکته مغزی پیوند خورده است. پتاسیم به دفع سدیم اضافه از بدن از طریق ادرار نیز کمک می‌کند که آسیب احتمالی آن به قلب را کاهش می‌دهد.

طعم شیرین طبیعی و بافت نرم موز یکی از بهترین دلایل برای مصرف این میوه است که آن را به گزینه‌ای عالی برای استفاده در بسیاری از غذا‌های پخته تبدیل می‌کند. شما می‌توانید موز را جایگزین شکر کنید.

موز سرشار از ویتامین B۶ است
اگرچه ویتامین B۶ همواره در کانون توجهات قرار ندارد، اما یکی از مواد مغذی ضروری برای انسان محسوب می‌شود. مصرف یک موز تقریبا یک سوم از نیاز روزانه به ویتامین B۶ را تامین می‌کند که یک ماده مغذی مهم برای رشد مغز نوزاد طی دوران بارداری و واکنش‌های آنزیمی درگیر در سوخت و ساز محسوب می‌شود.

یک ماده غذایی به تنهایی نمی‌تواند احساس گرسنگی شدید پس از عدم مصرف یک وعده غذایی را از بین ببرد. با این وجود، مصرف موز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل ممکن است به کاهش هوس‌های غذایی کمک کند. موز حاوی نوعی فیبر به نام نشاسته مقاوم است که به نظر می‌رسد به افراد در مصرف کالری کمتر و مدیریت اشتها کمک می‌کند. در شرایطی که پژوهش‌های بیشتر برای درک بهتر رابطه بین این دو باید صورت بگیرد، یک موز اندازه متوسط حاوی حدود ۱۰۰ کالری است و به واسطه محتوای فیبر خود می‌تواند احساس سیری را در انسان ایجاد کند.

طی یک مطالعه در سوئد با حضور ۶۱ هزار شرکت کننده زن، پژوهشگران دریافتند افرادی که میوه‌ها و سبزیجات زیاد - تقریبا سه وعده در روز - مصرف می‌کردند با کمترین میزان خطر ابتلا به کارسینوم سلول کلیوی، شایع‌ترین نوع سرطان کلیه، مواجه هستند.

زمانی که پژوهشگران به طور خاص میوه‌ها را مورد بررسی قرار دادند، موز چشمگیرترین اثر را به واسطه تراکم بالای فنولیک ها، ترکیباتی دارای آثار آنتی اکسیدانی، به همراه داشتند.

مطالعه‌ای دیگر با حضور ۹۰ هزار شرکت کننده نیز نشان داد زنانی که روزانه بیش از ۴,۰۹۹ میلی گرم پتاسیم مصرف می‌کردند، نسبت به آن‌هایی که کمتر از ۲,۴۰۷ میلی گرم پتاسیم مصرف می‌کردند با ۳۵ درصد خطر کمتر برای ابتلا به سنگ‌های کلیه مواجه بودند. پتاسیم می‌تواند به دفع کلسیم اضافه از بدن نیز کمک کند. کلسیم یکی از واحد‌های سازنده شایع‌ترین نوع سنگ کلیه است.

مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار