۱۲:۳۳
دسته: استان ها
کد خبر: 19175538
توضیحات مجری خط 6 مترو در خصوص خشک شدن آب «چشمه علی»
توضیحات مجری خط 6 مترو در خصوص خشک شدن آب «چشمه علی»
مجری خط 6 مترو تهران در خصوص خشک شدن آب چشمه علی توضیحاتی را ارائه کرد.
به اشتراک بگذارید:
ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست،  صادق طریق ازلی مجری خط 6مترو تهران امروز (دوشنبه) در بازدید از چشمه علی در خصوص مکانیزم هیدرودینامیکی گفت: توده سنگ موجود در «چشمه علی» شهر ری از جنس آهک و درزه دار است که میزبان آب چشمه است. از نظر جنس مشابه توده سنگ‌های موجود در بی بی شهربانو است و همچنین از آب‌خوان عمده آب خارج شده در بی بی شهربانو تشکیل می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه تیم مطالعاتی ویژه ای تشکیل شد که دبی آب چشمه‌علی را در 20 سال گذشته بررسی کرد، گفت: دبی چشمه علی در سال‌های مختلف متفاوت بوده است و گاهی اوقات به کمتر از 20 لیتر رسیده بود. همچنین در مرداد، شهریور و مهر چشمه علی کمترین دبی خروجی را دارد و در اسفند و فروردین به حداکثر دبی می‌رسد.
 
وی با بیان اینکه تمام قنوات از همین رفتار هیدرودینامیکی تبعیت می‌کنند، گفت: هیدرودینامیک چشمه را بارش و خصوصیات سنگ میزبان تعیین می‌کند. در حال حاضر دبی آب چشمه علی 20 لیتر بر ثانیه است که میزان آن روزانه 4 الی 5 لیتر کم و زیاد می‌شود.
 
طریق ازلی افزود: طبق نحوه هیدروگراف چشمه امیدواریم در ماه‌های پایانی سال دبی آب افزایش یابد.
 
وی با تأکید بر اینکه قبل از آغاز حفاری تونل مترو مطالعات ویژه‌ای صورت گرفته است، گفت: بر اساس همین مطالعات مسیر ابتدایی مترو جابجا شد. در ابتدا قرار بود مترو از خیابان صفائیه عبور کند که پس از جابجایی مترو از خیابان غیوری منتقل شد.
 
طریق ازلی با بیان اینکه همه منابع آبی کشور در فلات ایران دچار این اتفاقات می‌شوند، گفت: 3 موضوع فعالیت های عمرانی و معدنی، تغییر اقلیم و برداشت از چاه‌های مجاز و غیرمجاز در دبی آب تأثیرگذار است. با توجه به مشکلات موجود در خصوص تغییر اقلیم، معضل برداشت از چاه‌های زیرزمینی هم افزایش داشته است.
 
وی در ادامه گفت: باید در خصوص بافر چاه‌های مجاز تجدیدنظر شود و اجازه حفر چاه در آبخوان تغذیه کننده چشمه علی را ندهند.
 
وی با اشاره به اینکه در موضوع آب چشمه علی حساسیت‌های ویژه‌ای داشتیم، گفت: روش‌های حفر تونل مختلف است، اما پیشرفته‌ترین روش حفر تونل بسته به شرایط زمین شناسی از طریق ماشین‌های TBM صورت می‌گیرد و در قرارداد انعقاد شده با پیمانکار یکی از شروط استفاده از ماشین TBM برای حفظ منابع آبی منطقه بود.
 
وی به تأثیر برداشت از چاه‌های مجاز و غیرمجاز اشاره کرد و گفت: بر همین اساس شاهد فرونشست‌های زیادی در دشت‌های ورامین و شهریار نیز هستیم.
 
با اشاره به اینکه مخازن سدها در بدترین شرایط موجود است گفت: در حال حاضر حفاری تونل و لاینینگ آن به اتمام رسیده است و امیدواریم در ماه‌های پایانی سال شاهد افزایش دبی آب باشیم.
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار