۲۲:۲۳
دسته: اقتصادی
کد خبر: 19667834
لاریجانی: کشمکش‌های سیاسی موجب هدررفت نیروهای توانمند شده است
لاریجانی: کشمکش‌های سیاسی موجب هدررفت نیروهای توانمند شده است
شجاعت برای مدیران، امری کلیدی و ضروری است و دستگاه‌های نظارتی باید از مدیران شجاعی که تفکر توسعه‌ای دارند، حمایت کنند. این مطلب را دکترعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در مراسم افتتاح 10 پروژه ارتقای خدمات فرودگاهی و استانداردسازی فرودگاه مهرآباد اعلام کرد وافزود: همان قدر که آزادگی برای نمایندگان مجلس امری ذاتی و کلیدی است، شجاعت در تصمیم گیری هم برای مدیران اجرایی امری کلیدی بوده و همه بخش‌های نظارتی باید از آن حمایت کنند تا مدیران با جسارت و شجاعت بیشتری تلاش […]
به اشتراک بگذارید:
شجاعت برای مدیران، امری کلیدی و ضروری است و دستگاه‌های نظارتی باید از مدیران شجاعی که تفکر توسعه‌ای دارند، حمایت کنند. این مطلب را دکترعلی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در مراسم افتتاح 10 پروژه ارتقای خدمات فرودگاهی و استانداردسازی فرودگاه مهرآباد اعلام کرد وافزود: همان قدر که آزادگی برای نمایندگان مجلس امری ذاتی و کلیدی است، شجاعت در تصمیم گیری هم برای مدیران اجرایی امری کلیدی بوده و همه بخش‌های نظارتی باید از آن حمایت کنند تا مدیران با جسارت و شجاعت بیشتری تلاش کنند. وی گفت: صنعت هوایی، صنعتی ممتاز است و باید از ظرفیت‌های فناوری روز و مدرن برخوردار باشد و حمایت از این صنعت مورد توجه قوای مختلف کشور است، اما با توجه به اینکه شرایط روز قدری متفاوت شده باید از روش‌های دیگری برای حفاظت از این صنعت بهره جست. لاریجانی داشتن تفکر توسعه‌ای را نیاز امروز کشور دانست و افزود: باید نتیجه پروژه‌های انجام شده در کشور برای همگان مشخص باشد و اگر نظام توسعه‌ای در کشور مستقر باشد که همه جانبه فکر و تصمیم‌گیری کند با انبوهی از پروژه‌های نیمه تمام و کم نتیجه روبرو نمی‌شویم. رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه در زمینه استقرار نظام توسعه‌ای در کشور ضعف داریم و این ضعف متأثر از دو عامل ساختاری و رفتاری است، در تشریح مشکل ساختاری نظام توسعه‌ای در کشور افزود: اساس سازمان برنامه و بودجه در پیش از انقلاب برای توسعه و بودجه در وزارت اقتصاد بود، اما در زمان نخست وزیری هویدا که درآمدهای نفتی افزایش یافت بخش بودجه ریزی را هم به این سازمان سپردند و بعد از آن بخش بودجه ریزی بر تفکر توسعه‌ای غلبه پیدا کرد و کار این سازمان شد که چطور درآمدها تخصیص یابد؛ در حالی که این امر کاری روتین است و نباید سازمان را سرگرم کند. وی گفت: اگر کشور بخواهد کاری اساسی انجام دهد باید مرکز فکری برای توسعه کشور وجود داشته باشد و دستگاه‌ها باید از خود سؤال کنند منابعی را که خرج می‌کنند، چه می‌شود؟! اما چون سازمان اصلی در زمینه توسعه‌ای ضعف داشته، این امر در بقیه دستگاه‌ها هم جاری شده است. رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح علت رفتاری استقرار نیافتن نظام توسعه‌ای در کشور ادامه داد: متأسفانه به جای این تفکر، کشمکش‌های سیاسی و به یکدیگر آزار رساندن و صف بندی توسعه یافته و تضادهای مختلف کاری کرده که از نیروهای توانمند کمتر استفاده شود اما باید باور کنیم که کشمکش‌ها به اساس کشور صدمه می‌زند و اهمیت کارها را زیر سؤال می‌برد. وی گفت: نتیجه برخی کشمکش‌ها، ­ کند شدن روند توسعه در کشور بوده و باید عقلای بخش‌های مختلف کشور این روند را هر چه سریع‌تر اصلاح کنند. گزارش خبرنگار ما حاکیست: رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز از 10 طرح عمرانی در فرودگاه مهرآباد تهران بهره برداری کرد که شامل افتتاح باند بتنی 29 راست، نصب سیستم روشنایی باند 29 راست، بهره برداری از نیروگاه مرکزی، احداث پست برق 11-29، نوسازی ماشین آلات ایمنی و آتش نشانی، افتتاح مرکز تجاری به مساحت 1400 مترمربع در ترمینال 2، ایجاد فضای سبز جدید مقابل ترمینال 2 و 4 و 6 به مساحت 2700 مترمربع و اصلاح مسیر دسترسی به ترمینال‌ها، رونمایی از ارتقای جایگاه فرودگاه مهرآباد در رنکینگ جهانی، راه اندازی سامانه self checkingدر ترمینال‌های 1، 2، 4 و تجمیع غرفه‌های تجاری در ترمینال‌های فرودگاه به منظور دسترسی آسان به نیازهای تجاری است. برای افتتاح این طرح‌ها بیش از 2700 میلیارد ریال اعتبار صرف شده است. رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین از مرکز کنترل فضای کشور بازدید کرد و از نزدیک با عملیات کنترل و پایش عملیات هوایی آشنا شد. دکتر عباس احمد آخوندی وزیر راه و شهرسازی هم در این مراسم اعلام کرد: صنعت هوانوردی صنعتی سخت است که از یک طرف در لبه فناوری جهان قرار دارد و از طرف دیگر اولین تیر تحریم‌ها به این صنعت اصابت می‌کند. آخوندی با اشاره به اینکه فهم من از تجربه مدیریت کشور در این است که ما پروژه زده هستیم، دنبال پروژه‌های مختلف می‌رویم، اما به کارایی پروژه‌ها توجه نمی‌کنیم، افزود: در این دوره اما تلاش کردیم، هر پروژه‌ای که می‌خواهیم عملیاتی شود، بررسی شود که چه تاثیری در بهبود صنعت دارد. وزیر راه و شهرسازی ضمن اظهار اینکه پروژه‌ها باید طوری باشد که به رضایت مردم بینجامد و کارایی محور باشد، با تاکید بر اینکه نیروی انسانی با ارزش‌ترین سرمایه هر سازمان است، گفت: بدون نیروی انسانی میلیاردها میلیارد هزینه هم که انجام شود و پروژه عملیاتی شود، ارزش ندارد. نیروی انسانی بزرگترین ثروت ما است. وی بیان کرد: در این راستا در شرکت فرودگاه‌ها تربیت مدیران نسل جدید و آموزش آنها در دستور کار قرار گرفته و 100 نفر از جوانان تحصیل کرده این صنعت که از همه فرودگاه‌های کشور انتخاب شده‌اند، آموزش‌های به روز می‌بینند. به گفته وی، از امروز با بهره برداری از باند 29 راست فرودگاه مهرآباد، همزمان دو هواپیما می‌توانند از باند چپ و راست این فرودگاه نشست و برخاست کنند و این اقدام به شدت از تأخیر پروازهای ابتدای صبح می‌کاهد. این باند به شکل کاملاً مدرن و با رویه بتنی احداث شده که کار احداث آن را تماماً مهندسان ایرانی طراحی واجرا کرده‌اند؛ ضمن اینکه 15 سال نیز گارانتی دارد. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکمیل سیستم روشنایی اطراف این باند و حذف موانع پروازی از کناره‌های آن اظهار داشت: از دیگر پروژه‌های توسعه مهرآباد، بازآفرینی 1400 متر فضای متروکه در ترمینال‌های یک و دو بود. همچنین بحث برق فرودگاه را به روز رسانی کردیم و دیگر دچار قطعی برق نخواهیم شد. آخوندی با اشاره به اجرای آخرین سیستم‌های اطفاء حریق در فرودگاه مهرآباد گفت: ماشین آلات آتش نشانی پیشرفته از اتریش وارد شده که همزمان آب پاشی و فوم پاشی را برای هواپیماهایی که در صورت آب پاشی شعله‌ورتر می‌شود، انجام می‌دهد. این خودروها در کمتر از سه دقیقه به هواپیمای آتش گرفته نزدیک خواهند شد. وی با اشاره به وارد کردن خودروهای مدرن برف روبی که در 40 سال گذشته بی سابقه بود، یادآور شد: سطح سرویس فرودگاه را هم ارتقاء دادیم تا با کمک موسسات استاندارد بین المللی، خدمات رسانی در فرودگاه‌ها را طبقه بندی کنیم. دکتر رحمت اله مه آبادی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هم در این مراسم گفت: فرودگاه مهرآباد به عنوان کهن‌ترین فرودگاه کشور به دلیل بی‌مهری‌های پیشین و نامدیریتی‌ها و کمبود تجهیزات در اوایل دهه 90 با مشکلات فراوانی حتی چالش ایمنی مواجه شده بود که حتی می‌توانست زمینه‌ساز بروز بحران‌های بزرگ در این صنعت باشد. اما اکنون با تلاش همه دست‌اندرکاران به توسعه ایمنی و خدمت‌رسانی رسیده و در پرتو تلاش‌های علمی، جایگاه چهارم برترین فرودگاه‌های منطقه را دارا است و جزو یکصدمین فرودگاه برتر جهان قرار دارد. وی با اشاره به اینکه در بین فرودگاه‌های 15 تا 25 میلیون اعزام پذیرش در سال، فرودگاه مهرآباد جایگاه دوازدهم دنیا را دارد، ادامه داد: در راستای توسعه و نوسازی زیرساخت‌های ایمنی در مهرآباد، در 5 ر 3 سال گذشته 50 پروژه با اعتبار 450 میلیارد تومان در مهرآباد اجرا شد یا در شرف بهره‌برداری است. مه‌آبادی افزود: محوطه‌سازی و اصلاح هندسی، افزایش فضای ورودی ایرلاین‌های یک و 2، اتصال خطوط مترو، افزایش 12 موقعیت پارک هواپیما، نوسازی ناوگان تاکسیرانی و… از مواردی بود که در مهرآباد اجرایی شد. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: تا پیش از پایان سال 97 با اجرای تعدادی دیگر از پروژه‌های عمرانی نظیر نصب 6 پل تلسکوپی و … تحولات دیگری در مهرآباد رخ خواهد داد. وی با اظهار اینکه اغلب فرودگاه‌های کشور و 152 ایستگاه کمک ناوبری، کارگاه‌های توسعه پرشتاب هستند، اضافه کرد: افزایش کیفیت خدمات و تغییرات به راحتی در مهرآباد قابل لمس است و زیرساخت‌های فرودگاهی در حال توسعه است. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: سهم 11 درصدی شرکت فرودگاه‌ها از فرودگاه مهرآباد بسیار ناکافی است. این عرصه کم، امکان توسعه خدمت‌رسانی را از ما سلب کرده است. مترصد تغییرات در این سهم هستیم که امیدواریم با هماهنگی مجلس و ارتش جمهوری اسلامی ایران این مشکل رفع شود تا بتوانیم ترمینال 80 هزار مترمربعی فرودگاه پایتخت را با کمک بخش خصوصی بسازیم.
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار