۰۰:۳۲
دسته: بهداشت و سلامت
کد خبر: 19726721
پوکی استخوان زنانه و مردانه ندارد
پوکی استخوان زنانه و مردانه ندارد
پوکی استخوان زنانه و مردانه ندارد
به اشتراک بگذارید:

فرهیختگان: بیشتر ما، پوکی‌استخوان را یک بیماری زنانه تلقی می‌کنیم اما غافل از اینکه مردان هم یک پای مبتلایان به آن را تشکیل می‌دهند. با همه اینها، این بیماری در زنان شایع‌تر است و همین باعث شده بسیاری تصور کنند فقط زن‌ها دچار پوکی‌استخوان می‌شوند. معمولا از هردو زن، یک نفر در طول عمر خود دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شود، درحالی که این آمار از هر چهار مرد، دو نفر است. آمارهای دیگری هم اعلام کرده‌اند به‌طور تقریبی از هر 10زن بالای 60 سال، هفت زن استخوان‌های شکننده دارند که تنها نیمی از آنها یعنی حدود 49درصد برای درمان به پزشک مراجعه می‌کنند. امروز روز جهانی پوکی استخوان است و شاید بتوان آن را فرصتی دانست تا آگاهی خودمان را نسبت به این بیماری بالا ببریم. معمولا با بالارفتن سن، استخوان‌ها تراکم خود را از دست می‌دهند و فرد از نظر اسکلتی ضعیف می‌شود اما در این بیماری، استخوان‌ها با سرعت بیشتری ضعیف و شکننده می‌شوند و حتی با کوچک‌ترین زمین‌خوردگی یا بلندکردن اشیا ممکن است دچار شکستگی استخوان شوند.

به گزارش webmd، یکی از کارهایی که می‌توانید برای کاهش ابتلا به پوکی استخوان انجام دهید، مصرف کلسیم بالا در رژیم غذایی است. مبتلایان به این بیماری، تراکم استخوان پایینی دارند که با گنجاندن کلسیم کافی در غذاهایی که می‌خورید، می‌توانید مانع بروز پوکی استخوان شوید و از کاهش تراکم استخوان هم جلوگیری کنید. برای اینکه کلسیم بیشتری را بتوانید از موادغذایی جذب کنید، باید در کنار کلسیم، ویتامین D را هم بگنجانید. با مصرف ویتامین‌D، روده‌ها آماده می‌شوند تا کلسیم را از غذاهایی که می‌خورید، جذب کنند و مانع دفع آنها از بدن شوند.

درواقع، کلسیم و ویتامین D باید در کنار هم باشند تا استخوان‌هایی قوی داشته باشید. برخلاف کلسیم که حتما باید از موادغذایی آن را به‌دست بیاورید، بدن می‌تواند ویتامین D بسازد و به همین دلیل است که محققان اصرار دارند خودتان را به مدت 15دقیقه در طول روز درمعرض آفتاب قرار دهید تا بدن بتواند به کمک نور خورشید، ویتامین D بسازد. اما مراقب باشید اگر بیشتر از این مدت در معرض آفتاب هستید، حتما یا از لباس‌های پوشیده یا کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید. برای دریافت کلسیم از موادی چون شیر، پنیر، کشک و ماست، سبزیجات برگ‌سبز، میوه‌های خشک، ماهی‌سالمون، لوبیا و عدس، بادام، ریواس و مواد غنی‌شده استفاده کنید. علاوه‌بر این، فرآورده‌های لبنی، آب‌پرتقال، شیر سویا، غلات، پنیر، زرده تخم‌مرغ و ماهی حاوی ویتامین D بالایی هستند.

مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار