۰۷:۳۰
منبع: آفتاب
دسته:
کد خبر: 21511886
باید و نبایدهای "تغذیه‌ای" در روزهای امتحان
باید و نبایدهای "تغذیه‌ای" در روزهای امتحان
یک کارشناس تغذیه توصیه کرد: دانشجویان و دانش آموزان در روزهای امتحان تا حد امکان خوراکی‌های سبک مصرف کرده و از مصرف غذاهای پرچرب و حجیم خودداری کنند.
به اشتراک بگذارید:
آفتاب‌نیوز: حیدری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اثبات تاثیر تغذیه سالم در قدرت یادگیری و تمرکز، گفت: بسیار حائز اهمیت است که افراد در طول سال تحصیلی و بویژه ایام امتحانات برای افزایش قدرت یادگیری و تمرکز از تغذیه‌ای سالم برخوردار باشند. وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان در مدت کوتاهی عادات غذایی را تغییر داد، گفت: تغذیه سالم باید در طول سال مد نظر قرار گیرد ونمی توان درمدت زمان کوتاه امتحانات شیوه تغذیه را تغییر داد، اما رعایت برخی نکات ساده می‌تواند به بهبود تغذیه و افزایش قدرت یادگیری منجر شود. حیدری صبحانه را وعده غذایی مهم برای همه افراد و بویژه دانش آموزان عنوان کرد و افزود: نخوردن صبحانه مستقیما بر فعالیت سیستم عصبی تنظیم قند خون تاثیرگذار است و با حذف این وعده مهم، انرژی کافی به سلولهای بدن نرسیده، قند خون افت کرده و این امر منجر به کاهش تمرکز و حافظه می‌شود، بنابراین صرف صبحانه بویژه در ایام امتحانات ضروری است و دانش آموزان باید برای افزایش قدرت تمرکزبه این وعده غذایی اهمیت دهند. این کارشناس تغذیه با اشاره به تاثیر برخی ویتامین‌ها و املاح بر یادگیری و تمرکز افراد، گفت: از جمله اینها آهن است که کمبود آن می‌تواند تاثیر مستقیمی در کاهش یادگیری داشته باشد. حیدری همچنین عدم نوشیدن آب کافی را نیز موجب اختلال در تمرکز و حافظه کوتاه مدت افراد دانست. این کارشناس تغذیه تخم مرغ را منبع غذایی مهمی در افزایش هوشیاری و تمرکز دانست وافزود: لِستین موجود در زرده تخم مرغ اثر مستقیم در افزایش هوشیاری و یادگیری دارد. حیدری خاطرنشان کرد: تمام منابع پروتئینی دیگر هم از جمله گوشت و حبوبات، همانند تخم مرغ تاثیر بسیاری در حافظه و یادگیری دارند و این مواد باید به میزان کافی در برنامه غذایی افراد لحاظ شود. وی با بیان اینکه برخی دانش آموزان هنگام درس خواندن مدام از تنقلات مختلف مانند انواع شیرینی و شکلات و کیک وبیسکویت استفاده می‌کنند، با مضر دانستن این خوراکی‌ها، گفت: این خوراکی‌های شیرین به دلیل داشتن قند ساده، موجب افزایش یکباره قند خون و به دنبال آن ترشح انسولین می‌شوند و این ترشح انسولین افت قند خون را به دنبال دارد که این امر تاثیر مستقیم و منفی بر تمرکز و یادگیری دانش آموزان خواهد داشت. حیدری تصریح کرد: توصیه می‌شود دانش آموزان در میان وعده‌ها به جای کیک و بیسکویت و … از یک لقمه نان و پنیر و یا سایر لقمه‌های خانگی استفاده کنند. وی افزود: مواد نشاسته‌ای مانند نان و برنج و خرما قندهای پیچیده دارند، بنابراین مصرف آنها به تدریج قند خون را افزایش می‌دهد. این کارشناس تغذیه با بیان اینکه مصرف چای و قهوه به دلیل وجود کافئین بالا در آن موجب استرس می‌شود گفت: توصیه می‌شود به جای این نوشیدنی‌ها از آب و شیر استفاده شود. وی همچنین توصیه کرد: دانش آموزان در شب‌ها و روزهای امتحان از صرف وعده‌های غذایی پرچرب و سنگین خودداری کنند، زیرا این خوراکی‌ها روند هضم طولانی‌تری داشته و موجب کم خوابی و فشار به دستگاه گوارش می‌شوند که تمرکز دانش آموزان را دچار مشکل می‌کند.
مسئولیت صحت محتوای اخبار بر عهده خبرگزاری منبع و منتشر کننده آن است و خبروان صرفا این خبر را بازنشر داده است.
اخبار مشابه

خط های خبری

پربازدیدترین اخبار

مهمترین اخبار